چهارشنبه 29 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: اين دولت پاک‌ترين دولت تاريخ اين کشور است، قطار اقتصاد بايد يک راننده داشته باشد

ايسنا ـ رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که اين دولت پاک‌ترين دولت تاريخ اين کشور است، گفت: تنها راه اصلی دور زدن تحريم‌های دشمن، اجرای کامل قانون هدفمند کردن يارانه‌هاست و می‌شود اين کار بزرگ را انجام داد، به شرطی که اين قطار يک راننده داشته باشد؛ چراکه اقتصاد را از دوجا نمی‌توان هدايت کرد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد در مراسم دومين سالروز اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، با اشاره به اهميت اجرای طرح تحول اقتصادی در کشور اظهار کرد: فکر نمی‌کنم کسی در ايران باشد که اعتقاد به تحولات اساسی و ضروری در اقتصاد نداشته باشد، البته ملت که به اين موضوع اعتقاد دارند، منظورم متخصصان و مديران موثر و تاثيرگذار در کشور است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف طرح تحول اقتصادی در هفت محور گفت: بحث گمرک در مجلس تصويب شد، قانون ماليات را نيز به مجلس داده‌ايم و ان‌شاءالله هرچه زودتر برمی‌گردد، طرح نظام بانکی ما نيز تقريبا تمام شده است. طرح تغيير پول ملی نيز آماده است و منتظريم که شرايط ثبات پيدا کند.

وی با تاکيد بر اين‌که «اجرای طرح تحول اقتصادی منجر به افزايش بهره‌وری و پيشرفت کشور در عرصه‌ اقتصاد می‌شود»، به يکی از مباحث مهم طرح تحول اقتصادی يعنی اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اين قانون، قانونی بزرگ و بااهميت است و در واقع اجرای آن دستاوردهای بزرگی برای ملت داشت که يکی از مهم‌ترين آن تغيير در باورهای عمومی در توانستن ملت ايران بود.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که «اجرای طرح‌های تحول اقتصادی در طول ساليان پس از انقلاب مورد توجه مديران مختلف بوده و ما بعضا شاهد بوده‌ايم که يک گام در اين ارتباط جلو رفته‌اند و بعضا دو گام نيز عقب آمده‌اند»، گفت: البته اين عقب‌نشينی‌ها خسارتش چندين برابر عدم اجرای طرح‌ها بوده است.

وی تاکيد کرد: در دولت نهم وقتی می‌خواستيم اين قانون را اجرا کنيم، جلسات متعددی برگزار شد و در سال ۸۷ که تلاش می‌کرديم آن را عملياتی کنيم و کارها نيز انجام شده بود، عده‌ای به ما گفتند سال ديگر انتخابات است و ممکن است دولت به زمين بخورد. ما در جواب گفتيم که اشکالی ندارد و دولت برای کارهای تحولی آماده است و اشکالی ندارد که دولت دچار مشکل شود، ولی يک تحول اساسی بايد در کشور ايجاد شود و ما بر آمادگی خود تاکيد داشتيم.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود تصريح کرد: اين‌طور نيست که اگر ما مشکلی را حل نکنيم، سه سال بعد ابعاد مشکل مانند همان سه سال قبل باشد. اقتصاد دارای ابعادی پيچيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور به روند اجرای مرحله‌ اول هدفمند کردن يارانه‌ها اشاره کرد و گفت: بالاخره با مسائل گوناگونی که وجود داشت قرار شد قانون را اجرا کنيم. البته مشکلاتی نيز بر سر راه بود. مجوزهايی که در برنامه‌ سوم و چهارم برای دولت در اين ارتباط در نظر گرفته شده بود، همراه با اختيارات تام بود، ولی بعدا اين اختيارات يک دهم مسووليت‌ها بود و البته با رايزنی‌ها و گفت‌وگوهايی که انجام شد تلاش کرديم، قانون را اجرا کنيم و اين اتفاق بزرگ رخ داد. همه در آن نقش داشتند. همه با هم دست داديم تا اين قانون اجرا شود و اين يک دستاورد بزرگ برای کشور بود. در واقع يک نقطه‌ راهنما برای آينده.

وی ادامه داد: دشمنان تلاش می‌کنند که برای کشور مشکلاتی ايجاد کنند. توطئه کردند و عده‌ای نيز در داخل دست به دست هم دادند و بازار ارز را به هم ريختند و ما نبايد اين مسائل را به اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها بچسبانيم. اجرای اين قانون کار موفقی بود، البته ممکن است ايرادهای جزئی نيز داشته باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه با بيان اين‌که زمان آغاز اجرای اين قانون عده‌ای می‌گفتند تورم زيادی در کشرو ايجاد خواهد شد و حتی عده‌ای تورم ۵۷۰ درصدی پيش‌بينی می‌کردند، افزود: من فکر می‌کنم که يکی از بزرگ‌ترين دستاوردهای اجرای قانون هدفمندکردن يارانه‌ها اين بود که ما خودمان را باور کرديم و اين‌که می‌توانيم کشور را اداره کنيم و ايران می‌تواند به سرعت در بالاترين سطح قرار بگيرد.

رييس‌جمهور گفت: به نظرم می‌شد، در مرحله‌ی اول، صد در صد هدفمند کردن يارانه‌ها را اجرا کنيم و مشکلی نيز پيش نمی‌آمد؛ چرا که مردم آماده بودند و استقبال بيشتری نيز صورت می‌گرفت وبهتر می‌شد، ولی عده‌ ای می‌ گفتند که کشور با اجرای اين قانون به هم می‌ريزد و به نظرم کسانی که اين حرف‌ها را می‌زنند، مردم را نمی‌شناسند.

وی با تاکيد بر اين‌که از جمله بخش‌هايی که در اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها بيشترين همراهی را داشتند، بخش حمل ونقل و توليد بود، گفت: سهم بالايی از توليدگران کشور متوجه اهميت و فوايد اين قانون شدند و با آن همراهی کردند.

احمدی‌نژاد در ادامه با ارايه‌ی آماری از افزايش توليد کشور در بخش‌هايی چون سيمان و هم‌چنين ظرفيت عظيم کشور در اين ارتباط گفت: امروز دشمن ما را تحريم کرده و فشار آورده و خيال کرده که می‌تواند به ما آسيب برساند. ما بايد در اين ارتباط چکار کنيم؟ ما می‌توانيم از اين فشارها و تحريم‌ها عبور کنيم. دشمن تلاش دارد که ما را وادار به تسليم کند، ولی تسليم مربوط به آدم‌های ضعيف است که خود را نمی‌شناسند و ما اهل تسليم نيستيم. ملت ايران توانايی‌های زيادی دارد و ما می‌توانيم از اين مسائل عبور کنيم و می‌شود رفت و در بالای تحريم‌ها قرار گرفت. می‌توانيم کاری بکنيم، هر تيری که دشمن می‌اندازد، به نفع ما شود. البته اين نياز به عزم بزرگ و تغيير نگاه دارد.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که مسائل پست سياسی داخل را نبايد با اين مسائل قاطی کرد، افزود: در آن زمان عده‌ای می‌گفتند چون دولت به مردم پول داده، رای دولت بالا رفته است؛ در حالی که همين عده قبل از اجرای اين قانون می‌گفتند اين کار را نکنيد؛ چرا که رای دولت پايين می‌آيد. مگر تصميمات مردم وابسته به اين کارهاست.

وی با تاکيد بر اين‌که ما بايد از فرصت خدمت‌گذاری که مردم در اختيار ما قرار داده‌اند، استفاده کنيم، گفت: مردم بزرگواری کردند و به ما فرصت خدمت دادند و ما بايد از اين فرصت برای خدمت به مردم نهايت استفاده را ببريم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: بعد از اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها عده‌ای تابلو بلند کردند که به توليد رسيدگی نمی‌شود؛ در حالی که رشد توليد بيش از خدمات بود و حمايت از توليد به اين معنا نيست که پول نقد به آنها بدهيم؛ چرا که اين ايجاد رانت می‌کند. اداره‌ی اقتصاد يک امر ساده نيست که ما بخواهيم ساده‌ترين روش‌ها را انتخاب کنيم. دارای پيچيدگی است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که دولت از توليد حمايت و منابع آن را نيز فراهم می‌کند، ادامه داد: ما منابع ريالی آن را فراهم می‌کنيم و بايد اين منابع در دست فعالان اقتصادی بچرخد.

وی گفت: اگر کاری کنيم که مثلا اين منابع ريالی دست ۲۰۰ نفر بلوکه شود، آيا اين به معنای حمايت از توليد است؟ نه، کسی که توليدکننده‌ی واقعی است، منابع را می‌چرخاند.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که بخش اعظمی از معوقات بانکی مربوط به بخش بازرگانی است، نه امر توليد، به ايجاد صندوق توسعه ملی با پيشنهاد دولت اشاره کرد و گفت: بر اساس اين پيشنهاد ۲۰ درصد از درآمد حاصل از نفت در اين صندوق گذاشته می‌شود، حدود ۶۰ سال است که اقتصاد ما تا حدودی وابسته به نفت است و برای اولين بار دولتی پيدا شده که تمام درآمدهای ارزی خود را خرج نمی‌کند و ۲۰ درصد آن را برای اين صندوق کنار می‌گذارد. سال ۸۹ ، ۲۰ درصد، سال ۹۰، ۲۰ درصد و سال ۹۱، ۲۳ درصد از اين درآمد در اين صندوق قرار داده شد و در ۳ سال اخير نيز سهم وزارت نفت از درآمد نفتی افزايش پيداکرد و سهم آن به ۱۴/۵ درصد رسيد و در واقع ۳۰ درصد از درآمد نفت خود را کنار گذاشته است و منهای اين ۳۰ درصد کشور را اداره می‌کند.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که راه عبور از تحريم‌ها اجرای کامل هدفمند کردن يارانه‌هاست، گفت: ما بايد اجازه دهيم که مردم توانمند شوند؛ چرا بايد از ۷۵ ميليون نفر حتی يک نفر را کم کنيم؟ به چه دليل؟ اين مال بيت‌المال است و بايد مساوی بين همه توزيع شود.

وی با بيان اين‌که ۷۰-۸۰ سال يارانه‌ها ناعادلانه توزيع شده و بايد اجازه دهيم که چندين سال اين يارانه‌ها عادلانه توزيع شود، گفت: آمار می‌گويد با اجرای اين قانون وضعيت طبقات پايين بهتر شده است و ما بايد در اين مسير حرکت وتلاش کنيم.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين‌که ۷-۸ ميليون نفر شناسايی شده‌اند که از جمعيت اخذکننده يارانه‌ها جدا شوند، اظهار کرد: البته اين موضوع تبعات اجتماعی نيز دارد و نبايد اين اصل شود و همان‌طور که گفتم در طی چندين دهه در اين کشور يارانه‌ها ناعادلانه توزيع شده، حال اجازه دهيم مدتی نيز عادلانه توزيع شود.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که وقتی پول را دست مردم می‌دهيم خود آنها مديريت می‌کنند، گفت: همان‌طور که گفتم تنها راه اصلی دور زدن تحريم‌های دشمن، اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌هاست و می‌توان کارهای بزرگ انجام داد. البته شرطش اين است که اين قطار يک راننده داشته باشد؛ چرا که اقتصاد را از دو جا نمی‌توان هدايت کرد و بايد سياست‌ها يکی باشد.

وی با تاکيد بر اين‌که همه‌ی قوا بايد در اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها کمک کنند، يادآور شد: پارسال در کشور چه خبر بود؟ به بهانه‌ی تخلف يک گروه در کشور چه بساطی درآوردند؟ چرا همه را متهم می‌کنند؟ چه رعب وحشتی ايجاد شد؟ با رعب و وحشت نمی‌شود اقتصاد را هدايت کرد. من آخرش هم نفهميدم چه شد.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين‌که عده‌ای عطش اين را دارند که بگويند دولت آلوده است، خطاب به آنها، گفت: آنها می‌خواستند دولت را بزنند، اقتصاد را زدند، اصل را زدند. ما به آنها گفتيم بانک‌ها و کشور با اين اقدام قفل می‌شود. حال اگر ۱۰ نفر هم تخلف کرده‌اند رسيدگی کنند، ولی طوری نشود که کشور قفل شود.

وی با تاکيد بر اين‌که دولت مال همه‌ی مملکت و کشور است، گفت: اين‌گونه نيست که کشور مال يک عده‌ای باشد و ديگران مستأجر. ملت و دولت مال اين مملکت هستند و بايد همه دست به دست هم بدهيم تا کارها پيش برود. بحث‌ها بايد کارشناسی باشد. در اقتصاد اگر بخواهيم عددها را مطلق در نظر بگيريم، چيزی گيرمان نمی‌آيد. اينها همه نسبت است. تورم، نقدينگی و رشد اقتصادی همه نسبت است.

رييس‌جمهور با طرح اين پرسش که چرا بايد به دولت بی اعتماد باشيم، گفت: اين دولت پاک‌ترين دولت تاريخ اين کشور است و من اين را اثبات می‌کنم. گرچه عده‌ای بسيج شده‌اند يک لکه به اين دولت بچسبانند، البته نتوانستند.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که بايد کشور را بسازيم و ما نوکر ملت هستيم، ادامه داد: نوکر وقتی خوشحال است که اربابش راضی باشد.

وی با بيان اين‌که متاسفانه عده‌ای تمام مناسبات کشور را در مسائل سياسی و انتخاباتی تحليل می‌کنند و اين امر بدی است، گفت: اين باعث می‌شود که زمين بخوريم. ما می‌توانيم از مشکلات عبور کنيم. راه حل آن اين است که قيمت ارز را درست کنيم، مصرف ارز را درست کنيم و قانون هدفنمد کردن يارانه‌ها را اجرا کنيم.

رييس‌جمهور با حمايت از توزيع نقدی يارانه‌ها به مردم و با تاکيد بر اين‌که اين بهترين روش است، ادامه داد: توليد در کنار اقتصاد بايد به جلو برود و در هيچ کجای دنيا نيز اين‌قدر يارانه به بخش توليد داده نمی‌شود، ولی ما باز هم کمک می‌کنيم.

احمدی‌نژاد گفت: اکنون يک دولت پيدا شده که خود زير بار سنگين اجرای تحولات اقتصادی می‌رود و اين فرصتی است برای کشور که بايد استفاده کنيم. پارسال می‌توانستيم مرحله‌ی دوم قانون هدفمند کردن يارانه‌ها را اجرا کنيم که نشد. امسال نيز می‌توانستيم اجرا کنيم که نشد، ولی من معتقدم دوای درد امروز ما اجرای اين قانون است. نبايد بترسيم. بايد به دل مشکلات برويم و ملت نيز نشان داده است که دارای توانمندی است.

وی هم‌چنين به با اشاره به عزم دولت برای اصلاح نظام بانکی گفت: در اين مورد نيز يقين دارم که وقتی ما بخواهيم کليد آن را بزنيم، هجمه در مورد آن شروع و اين طرح قفل می‌شود.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که بايد همه دست به دست هم بدهيم تا طرح تحول اقتصادی در کشور اجرا شود، گفت: بايد تلاش کنيم که در اين ۵-۶ ماه آينده بتوانيم آن را اجرا کنيم و من نيز ديگر نمی‌توانم، کانديدا شوم که عده‌ای بگويند می‌خواهيم با اجرای آن رای بياوريم.

احمدی‌نژاد با طرح اين سوال که آيا از خود مردم پول بگيريم و به خود آنها بدهيم نقدينگی ايجاد می‌شود، اظهار کرد: ممکن است موقعی نيز لازم باشد که تن‌خواه بگيريم و اين ابزار کار است.

وی با تاکيد بر اين‌که بايد مردم را در اداره اقتصاد کشور شريک کنيم، افزود: اگر قانون هدفمند کردن يارانه‌ها را اجرا کنيم و همه دست به دست هم بدهيم و با يک برنامه‌ی محکم آن را اداره کنيم، چهار ماه ديگر دشمنان به خاطر تحريم‌هايی که ملت ايران را کرده‌اند از ملت ايران عذرخواهی می‌کنند؛ چرا که می‌بينند هر کاری که می‌کنند به نتيجه نمی‌رسند و اقداماتشان بی‌معناست. البته در اين زمينه بايد اراده و برنامه‌ای واحد در کشور ايجاد شود و فرمان دست يک نفر باشد و بقيه پشتيبانی کنند.

در اين مراسم تعدادی از وزرای اقتصادی و مسوولان مربوط به قانون هدفمند کردن يارانه‌ها و هم‌چنين مصباحی‌مقدم نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نيز به ايراد سخنرانی پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016