سه شنبه 14 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد صفار هرندی از دولت: تنها ۱۳ درصد طرفدار امتداد دولت احمدی نژاد هستند

فرارو - محمدحسين صفار هرندی شب گذشته (دوشنبه) در دانشگاه امام صادق (ع) و در نشستی که به همت بسيج دانشجويی اين دانشگاه برگزار شد، سخنانی درباره موضوعات مختلف ايراد کرد که بخشی از آن در ادامه می آيد:

مقام معظم رهبری که فرموده بودند «من از دولت‌ها حمايت می‌کنم و از ايشان بيشتر، چراکه ايشان و همراهانشان خجالت نمی‌کشند از اين‌که خود را منتسب به انقلاب بدانند»، اما بعدها مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند که «هر دولت خوبی‌هايی دارد و اشتباهاتی و اين دولت نيز خوبی‌هايی داشته و اشتباهاتی دارد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شايد بايد همان‌طور که مقام معظم رهبری چندی پيش جرقه آن را زد، تجديدنظری در نوع ساختار نظام به اين معنا که رياستی باشد يا پارلمانی، داشته باشيم و اين بايد در فضای آرامی که هر حرفی تلقی به دعوا نشود، صورت گيرد. شايد گمشده ما اين است که بايد نظام پارلمانی داشته باشيم.

اين شگفت‌زدگی که شما درباره تغيير منش دولت‌ها در دور دومشان از آن صحبت می‌کنيد، در مورد آقای احمدی‌نژاد بيشتر است؛ چراکه خود آقای احمدی‌نژاد هم گفت که دولتشان برآمده از نذر و نيازها بود. شخصی که بالا می‌آيد نبايد فراموش کند که خاستگاه او از کجا بوده است.

چرا آقای احمدی‌نژاد به هشت سال پيش خود پشت کرد و خلاف عهدی که با مردم بسته بود حرکت می‌کند؟ ايشان دادگاه قانون اساسی را که آقای خاتمی درست کرده بود منحل کرد و کار درستی هم بود اما دوباره در اواخر دولتشان آن را احيا کردند. به قيافه ايشان نمی‌خورد که از اين مواضع حرف بزنند.
درباره تغييرات اخير در دولت

يکی از نقطه ضعف‌های جدی دولت همين جابه‌جايی‌های بی‌گدار است. در هشت ماه آخر دولت کسی که يک وزارتخانه را عهده‌دار می‌شود چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ اين در حالی که وزير قبلی نيز طبق نامه خود آقای احمدی‌نژاد عنصر نامطلوب تشخيص داده نشده و اتفاقا از او تشکر شده است.

چه ضرورتی سبب شده است که هشت ماه مانده به پايان کار دولت اين جابه‌جايی‌ها صورت بگيرد، آن هم به کسی اين سرپرستی را بدهند که خودش در دو - سه وزارتخانه‌ای که ادغام شده‌اند مانده است. عقل طبيعی و دست‌نخورده می‌گويد اين کار غلط است. اين حرف البته به اين معنا نيست که اين دولت هر کاری کرده اشتباه بوده است. اين دولت رکوردهايی زده که هر دولتی به اين راحتی‌ها نمی‌تواند آن را بشکند.

تنها چيزی که می‌توان از اين تغييرات گفت اين است که ما با يک بازی شطرنج روبه‌رو هستيم که در آنها مهره‌ها جابه‌جا می‌شوند ولی شطرنج‌باز بايد منتظر کيش و مات شدن هم بماند.

نمی‌دانم چرا خيال می‌کنيم همه خوبی‌های عالم در ما جمع شده است. عطش برای خلود در اين پست‌ها و مقام‌ها به يک بيماری مسری تبديل شده که به اين دولت هم رسيده است. هرچند آقای احمدی‌نژاد درباره اين جمله‌اش که از "کجا می‌دانيد پايان عمر دولت است؟" گفته بود شوخی کردم ولی گويا خيلی هم شوخی نبوده و تدارکاتی می‌بينند.

درباره احتمال تدوام دولت احمدی نژاد

باعث تاسف است برای دولتی که اين‌قدر خدمت کرده، اما به دليل رفتارهای اخيرش وقتی درباره تداوم اين دولت پرسيده می‌شود، تنها ۱۳ درصد با آن موافقند. اين اتفاق چندان شدنی نيست؛ چراکه بر اساس نظرسنجی يک موسسه معتبر که در اوايل آذر انجام شد، تنها ۱۳ درصد طرفدار امتداد دولت احمدی‌نژاد بوده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016