دوشنبه 29 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست احمدی نژاد با نمايندگان مجلس، مخالفت احمدی نژاد با تصميم اقتصادی خارج از دولت


مهر ـ رئيس جمهور در جلسه با نمايندگان مجلس اهميت تمرکز مديريت در کشور را مورد تاکيد قرار داد و اظهار داشت: بديهی است اگر چند نفر خارج از مجموعه دولت بخواهند برای انجام امور اجرايی تصميم‌گيری و اعمال نظر کنند، بدون ترديد نمی‌توان بدرستی مديريت کرده و نتيجه مطلوب گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود احمدی نژاد ديشب اين سخنان را در حالی در جمع نمايندگان مجلس که به دعوت وی به رياست جمهوری رفته بودند بيان کرد، که طرح تشکيل قرارگاه اقتصادی فرا قوه ای در هيات رئيسه مجلس در دست بررسی است .

بنابر اين طرح تصميمات کلان اقتصادی در اين قرارگاه با حضور نمايندگانی از سه قوه اتخاذ خواهد شد. گفته می شود در اين طرح ازهر قوه ۲ نفر برای حضور در اين قرارگاه انتخاب خواهند شد.

نشست شب گذشته نمايندگان با احمدی نژاد با نامه دعوت لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رئيس جمهور انجام شد.

اين نامه که اشاره ای به درخواست نمايندگان برای ديدار داشت و برخلاف عرف معمول بدون هماهنگی با هيات رئيسه مجلس در صحن علنی مجلس ميان نمايندگان توزيع شد، روز گذشته در مجلس جنجال آفريد. تعدادی از نمايندگان تذکر دادند که دراين نامه شان مجلس رعايت نشده و محمد رضا باهنر نايب رئيس مجلس نير که رياست جلسه را برعهده داشت توضيح داد که اين گونه رفت‌وآمدها بين مجلس و دولت نبايد به‌عنوان جلسه مشترک دولت و مجلس تعبير شود، چون هيات رئيسه از اين دعوت‌ها اطلاعی ندارد.

با اين حال گفته شد برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی که اکثرا عضو فراکسيون اصولگرايان هستند در آستانه سوال از رئيس جمهور برخی هماهنگی هايی با فروزنده معاون پارلمانی رئيس جمهور به منظور ديدار با احمدی نژاد انجام دادند و در اين ميان دولت نيز از اين ديدار استقبال کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بررسی حضور اعضای فراکسيون رهروان مجلس در آستانه اين ديدار در جلسه اين فراکسيون با مخالفت اکثريت اعضا همراه بود.

ديدار شب گذشته حدود ساعت ۱۹:۳۰ با حضور جمعی از نمايندگان ، وزيران و احمدی نژاد در سالن شهيد بهشتی نهاد رياست جمهوری آغاز شد.

يکی از نمايندگان حاضر در جلسه رئيس جمهور در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در خصوص جزئيات جلسه ديشب نمايندگان با رئيس جمهور اظهار داشت: حدود ۱۰۰نفر از نمايندگان عضو دو فراکسيون رهروان و اصولگرايان در جلسه مشترک با رئيس جمهور شرکت کرده بودند.

وی ادامه داد: از اين ميان ۳۳ نفر برای نطق در جلسه مشترک ثبت نام کردند که ۴ نفر شامل آقايان آشتيانی عراقی نماينده قم، و ناصری نماينده بابل و کريمی قدوسی و سيد مهدی هاشمی با قيد قرعه برای سخنرانی انتخاب شدند.

اين نماينده مجلس شورای اسلامی در خصوص سخنان نمايندگان در اين جلسه اظهار داشت: نمايندگان در سخنان خود خواستار حضور احمدی نژاد در جلسه سئوال از رئيس جمهور و پاسخ به سئوالات نمايندگان در فضايی صميمی و وحدت آفرين شدند.

وی ادامه داد: همچنين دغدغه اصلی نمايندگان در سخنانشان مشکلات اقتصادی مردم بود که اذعان می کردند پاسخی به مشکلات ندارند.


قول احمدی نژاد برای حل مشکلات اقتصادی پيش از انتخابات رياست جمهوری

اين نماينده که از اعضای شورای مرکزی فراکسيون اصولگرايان مجلس است تصريح کرد: وکلای ملت معتقد بودند اين مشکلات موجب خوشحالی دشمنان خارجی و فتنه گران داخلی شده است که می خواهند اعلام کنند دولت اصولگرا موفق نبوده است.

وی ادامه داد: نمايندگان اعلام کردند در اين شرايط بهتر است رئيس جمهور با روش و منش اصولگرايی در مجلس حضور يابد و به سئوالات وکلای ملت پاسخ دهد.

وی برخورد با اخلالگران اقتصادی، نظارت قوی سازمان تعزيرات بر بازار و نظارت بر بورس را از ديگر درخواست های نمايندگان برشمرد و تصريح کرد: وکلای ملت پيشنهاد دادند در صورتی که دولت نياز به ساز و کار جديد برای اداره کشور با توجه به مشکلات موجود دارد لايحه ای ارائه دهد تا دستش برای حل مشکلات و مديريت بازار باز شود.

به گفته اين نماينده در پايان جلسه نيز رئيس جمهور قول داد در آينده ای نه چندان دور و پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهور مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.


توضيح احمدی‌نژاد درباره نامه به‌استانداران/ رئيس جمهور پيشنهاد حسينيان را پذيرفت

يکی ديگر از اعضای فراکسيون اصولگرايان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، اظهار داشت: در اين جلسه احمدی نژاد در خصوص تحريم ها و نوع مواجهه دولت با آن صحبت کرد و به نمايندگان وعده داد که در جلسه سوال از رئيس جمهور در اين خصوص کاملتر وبيشتر توضيح دهد.

اين نماينده مجلس همچنين افزود: احمدی نژاد در اين جلسه سوال از رئيس جمهور را حق نمايندگان خوانده و گفته است که "حتما در مجلس حاضر می شوم و به سوالات شما پاسخ می دهم".

اين نماينده مجلس تصريح کرد: در جلسه ديشب برخی نمايندگان در خصوص نامه رئيس جمهور به استانداران سراسر کشور که گفته می شد از آنها خواسته تا با نمايندگان همکاری نکنند، انتقاد کردند و احمدی نژاد خطاب به آنها گفت که نامه به استانداريها به اين شکل که شما می گوييد نبوده و بلکه هر وقت که ما از استانداريها پاسخ می خواستيم آنها به ما می گفتند فلان نماينده گفته که چنين شود ما هم به آنها ابلاغ کرديم از اين به بعد طبق قانون عمل شود.

اين نماينده که خواست نامش منتشر نشود همچنين گفت: در اين جلسه روح الله حسينيان به رئيس جمهور پيشنهاد داد تا هر ماه يک جلسه مشترک بين نمايندگان و احمدی نژاد برگزار شود که رئيس جمهور نيز با اين پيشنهاد موافقت کرد.


احمدی نژاد: حرفی بر خلاف مصالح نظام در جلسه سئوال نخواهم زد/ روشنگری می کنم

همچنين قاسم جعفری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در مورد جزئيات ديدار شب گذشته گفت: در ابتدای جلسه نمايندگانی که خواستار نطق بودند ثبت نام کردند و قرعه کشی شد، بر اساس قرعه کشی نمايندگان برای سخنرانی در اين جلسه انتخاب شدند که برخی از آنان شامل آقايان رضا آشتيانی عراقی نماينده مردم قم، ناصری نماينده مردم بابل و کريمی قدوسی نماينده مردم مشهد بودند.

جعفری با بيان اينکه وزرای اقتصاد، نفت و رئيس کل بانک مرکزی در اين جلسه حضور داشتند ادامه داد: نمايندگان در اين جلسه خواستند که رئيس جمهور سخنرانی کند و به سئوالاتشان پاسخ دهد زيرا وزرا در کميسيون های مختلف در دسترس نمايندگان هستند و پاسخ های آن ها بارها شنيده شده است.

عضو شورای مرکزی فراکسيون اصولگرايان اظهار داشت: رئيس جمهور در بخش اول سخنان خود در خصوص علل جاودانگی قيام عاشورا صحبت کرد.

وی ادامه داد: احمدی نژاد در اين جلسه در پاسخ به سئوالات نمايندگان در خصوص جلسه سئوال از رئيس جمهور به صراحت اعلام کرد، ما و همکاران ما فدائيان نظام و انقلاب هستيم، سئوال از رئيس جمهور حق نمايندگان است، من در جلسه سئوال از رئيس جمهور صحبت هايی برای روشنگری مردم خواهم زد اما اين روشنگری ها در چارچوب منافع نظام و انقلاب خواهد بود و حرفی که به ضرر انقلاب، نظام و مصالح مردم باشد نخواهم زد.

روايت پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری از ديدار

بنابراين گزارش پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری نيز در مورد اين ديدار نوشت که دراين جلسه احمدی‌نژاد همه را به خدمت خالصانه و هوشياری در مقابل توطئه‌های دشمنان توصيه و خاطرنشان کرد: بايد مراقبت داشت که بخاطر برخی مطامع شخصی و گروهی، نگاه و توجه مردم از توطئه و فشار دشمن به ساير موضوعات منحرف نشود چرا که اگر علت اصلی مشکلات به مردم گفته شود بدون ترديد مردم با اتخاذ رفتار مناسب و تقويت روحيه شجاعت و ايمان و وحدت در خود، می‌توانند دشمنان را در رسيدن به اهداف خود ناکام بگذارند.

احمدی‌نژاد اهميت تمرکز مديريت در کشور را مورد تاکيد قرار داد و اظهار داشت: بديهی است اگر چند نفر خارج از مجموعه دولت بخواهند برای انجام امور اجرايی تصميم‌گيری و اعمال نظر کنند، بدون ترديد نمی‌توان بدرستی مديريت کرده و نتيجه مطلوب گرفت.

رييس‌جمهور تصريح کرد: در شرايط کنونی کشور، بايد کاری کنيم که داغی بر دل دشمنان گذاشته شود که وقتی بخواهند عليه ملت ايران حرف بزنند قادر به آن نباشند و به فضل الهی اين کار را خواهيم کرد.

وی افزود: اگر چه عده‌ای تلاش دارند با خبررسانی‌های ناجوانمردانه و دروغ‌پراکنی، القائاتی عليه دولت انجام دهند اما بی‌ترديد از چنين اقداماتی سودی نخواهند برد و دولت و مجلس با هم و در کنار يکديگر از موانع و فشارهای دشمنان عبور خواهند کرد.

شعرخوانی رئيس جمهور

همچنين رييس جمهور در ادامه سخنان خود قطعه شعر زير را بعنوان استغاثه به درگاه امام عصر (عج) خواند:
ناله خفته در گلو، کاری بکن/ سينه پر درد است فريادی بکن
کار رسمان و دو دست مرتضی / رد گل‌ ميخی به پهلوی ضحی
ديو و دد بر منبر و محراب شد / زهر نامردی درون آب شد
شد جوانمردی به نامردی اسير / تخت پور مصطفی آماج تير
رأس فرزندان مصباح الهدی / اختر رخشنده بر سرنيزه‌ها
شير پنجم مانده از اهل کسا / سر برآورد از زمين کربلا
جای پيغمبر ولی سفيان و جهل / کشتن ياران حق آسان و سهل
اين حديث جاری و زخم دل است / قصۀ پيکار حق و باطل است
ای خدا دنيا پر از بيداد شد / طاقت ياران مولا طاق شد
کشتی نوح است بر گل مانده است / چشم‌ها بر مهر آخر مانده است
گو بيا آرام جان کاری بکن / سينه پر دَرد است فريادی بکن


چهره های غايب؛ از شورای مرکزی فراکسيونها تا هيات رئيسه و روسای کميسيونها

در جلسه ديروز مجلس تعدادی از نمايندگان به چگونگی توزيع دعوتنامه ها در مجلس و عدم دعوت از همه نمايندگان و بی اطلاعی هيات رئيسه از اين نشست انتقاداتی را در جلسه علنی روز يکشنبه مطرح کردند.

در بين انتقاداتی که در جلسه ديروز مجلس مطرح شد، برخی نمايندگان به عنوان تنظيم کننده و درخواست کننده جلسه با رئيس جمهور معرفی شدند. اشاره نمايندگان منتقد به چهره های شاخص فراکسيون اصولگرايان مجلس بود. با اين وجود در نشست شب گذشته، برخی از چهره های شاخص اين فراکسيون حضور نداشتند که از جمله آنان غلامعلی حداد عادل رئيس فراکسيون، مرتضی آقا تهرانی و احمد توکلی نمايندگان تهران بودند.

چهره های شاخص در فراکسيون رهروان ولايت نيز در نشست ديشب حضور نداشتند. مخالفت اکثريت اعضای اين فراکسيون با شرکت درجلسه با احمدی نژاد پيش از برگزاری جلسه علنی ديروز مجلس در نشستی داخلی اعلام شده بود.

با وجود اين گفته نمايندگان که هيات رئيسه مجلس از جمله لاريجانی رئيس مجلس برای نشست با رئيس جمهور دعوت نشده است، فروزنده معاون پارلمانی رئيس جمهور در گفتگويی اعلام کرد که از همه نمايندگان برای اين ديدار دعوت به عمل آمده است.

در اين نشست برای سخنرانی نمايندگان مجلس قرعه کشی شد و قدوسی نماينده مشهد، ناصری نماينده بابل، آشتيانی نماينده قم، سيد مهدی هاشمی نماينده تهران کسانی بودند که به قيد قرعه برای بيان نقطه نظراتشان درباره مسائل ميان دولت و مجلس انتخاب شدند.

حاشيه های پوشش خبری نشست

در اين جلسه چگونگی اجازه کار به عکاسان خبری هم جالب بود.

معمولا در برنامه های رئيس جمهور عکاسان از ابتدا تا انتهای جلسه حضور دارند اما در برنامه ديشب هنگام ورود رئيس جمهور به سالن محل ملاقات به عکاسان اجازه ورود و تصويربرداری داده نشد.

همچنين در هنگام سخنرانی نمايندگان فقط در آغاز سخن هر نماينده عکاسان چند دقيقه اجازه حضور در سالن را داشتند. اين وضعيت درباره سخنرانی رئيس جمهور هم تکرار شده و عکاسان فقط در آغاز سخن وی در سالن اجازه عکاسی داشتند.

با اين حال خبرنگار و تصوير بردار صدا و سيما از ابتدا تا انتهای برنامه در نشست حضور داشت و در اقدامی جالب در ميانه نشست در ارتباط مستقيم با بخش خبری ۲۰:۳۰ ، از جزئيات نشست خبر داد و گفتگويی با يکی از نمايندگان پخش کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016