پنجشنبه 30 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع و اجرای هنری جلوی مقر سازمان ملل متحد:۲۶ هزار کپسول از درد های ایرانیان چیده و خوانده شد (+ ويدئو)

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ ساناز سهرابی، هنرمند ایرانی مقیم آمریکا، امروز چهارشنبه ۲۹ آذرماه جلوی مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به اجرای هنری با عنوان ” تحریم: جنگ خاموش” پرداخت که درباره مشکلات تهیه دارو توسط شهروندان ایرانی بود که پس از تحریم در ماه های اخیر با مشکل مواجه شده و بعضا جان آنها به خطر افتاده است. ساناز سهرابی به مدت ۵ ساعت جلوی درب سازمان ملل متحد این پرفورمنس را اجرا کرد و برای مخاطبان و افرادی که از آنجا عبور می کردند این موضوع را که زندگی روزمره مردم ایران به صورت جدی تحت تاثیر خود قرار داده است به اشتراک گذاشت . پرفورمنس او ۲۶ هزار کپسول بود با ۶۰ روایت از مردم داخل ایران درباره مشکلاتشان از گرانی و کمبود دارو.

فراخوان اینترنتی پرفورمنس ” تحریم: جنگ خاموش” همراه با یک ویدیو بود که در آن خانم سهرابی اینچنین می گوید: «سلام، من ساناز سهرابی هستم و با همکاری گروه “هوار” و “کمپین زندگی تحریمی” قصد داریم که پروژه ای را انجام دهیم. این پروژه که در قالب پرفورمنس اجرا می شود قصد دارد اثرات فاجعه بار تحریم ها بر دارو و زندگی بیماران ایرانی نشان دهد. ما برای این کار به کمک شما احتیاج داریم. برای ما بنویسید که تحریم ها چه مشکلاتی برای شما و یا عزیرانتان ایجاد کرده است. ما داستان های شما را می ببینیم و داخل کپسول های خالی قرص قرار می دهیم. این کپسول های خالی قرص که با داستان های شما پر می شود روبه روی مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک قرار می گیرد. بیایید همگی دست به دست هم بدهیم و واقعیت تلخ تحریم ها را به گوش همه برسانیم….منتظر داستان هایتان هستیم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این هنرمند ۲۴ ساله ایرانی که در شهر شیکاگو زندگی می کند، پرفورمنس خود را به منوچهر اسماعیلی، شهروند ایرانی تقدیم کرده است که یک ماه پیش به دلیل عدم توانانیی در پیدا کردن داروهایش در شهر دزفول فوت شد.. این شهروند ایرانی دچار بیماری هموفیلی بوده که به دلیل عدم یافتن داروهایش در بازار جان خود را از دست داد.

گروه هوار تشکلی از شهروندان ایرانی آمریکایی و دیگر گروه های همراه است که به آنها پیوسته اند تا مخالف کامل خود را با گزینه هر گونه حمله نظامی و تحریم علیه ایران ابراز کنند. این مجموعه خود را در همراهی با مردم ایران در جدال علیه تحریم ها و جنگ و همچنین سرکوب دولت ایران می بیند. براساس تعریفی که از این گروه در بیانیه ای که به مناسبت این اجرای هنری امروز منتشرشد آمده است آنها معتقدند «همه این اشکال خشونت به زندگی و آرزوهای مردم عادی ایران صدمه می زند.»

علی عبدی، دانشجو و فعال مدنی عضو گروه هوار و مقیم نیویورک که امروز برای همکاری با ساناز سهرابی جلوی سازمان ملل متحد حضور داشت، در خصوص این پرفورمنس به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:««ساناز توسط خواهرش که در یکی از شرکت‌های دارویی ایران کار می‌کند هر روز روایت‌های ایرانیانی را می‌شنید که به دلیل تحریم‌ها، دسترسی‌شان به دارو با مشکل مواجه شده بود و سلامت‌شان به خطر افتاده بود. همین شد که وی تصمیم گرفت تا پرفورمنسی را برای آگاهی افکار عمومی در غرب اجرا کند. او طرحش را با گروه ضد جنگ، ضد تحریم و ضد سرکوب دولتیِ “هوار” که مقرشان در نیویورک است در میان گذاشت و آنها هم استقبال کردند. پس از آن کمپین زندگی تحریمی نیز به حمایت از ساناز پیوست.»

علی عبدی درباره چگونگی اجرای این پرفورمنس گفت:« ساناز با فراخوان اینترنتی از ایرانی های که به طریقی با مشکل تهیه دارو گرانی آن در ماه های اخیر روبه رو بودند، خواست تا روایت هایشان را برای او بنویسند. ساناز تا به حال ۶۰ روایت از شهروندان ایرانی به دستش رسیده است. بالطبع این ۶۰ روایت به انگلیسی ترجمه شد تا مردم اینجا بتوانند روایت ها را بخوانند و بعد از هر روایت چندین کپی گرفتیم. ساناز امروز با ۲۶ هزار کپسول خالی به اینجا آمده و از صبح دارد در هر کدام از کپسول های خالی یکی از روایت ها را می گذارد. این کپسول ها به شیوه ای روی زمین چیده می شود که یک جور حالت اعتراض را تداعی می کند.»

در بیانیه ای که گروه های برگزار کننده امروز منتشر کردند آمده است: «شهروندان ایرانی به صورت فزاینده ای اثرات تحریم های آمریکا را که فعالیتهای اقتصادی ایران را شدیدا تحت تاثیر قرارداده حس می کنند و سوء مدیریت دولت ایران نیز این وضعیت را وخیم تر می کند. یکی از ویرانگر ترین این اثرات، کمبود دسترسی به داروهای حیاتی است. بیمارانی که از سرطان، هموفیلی، ام. اس. و سایر بیماریهایی که نیاز به دارودرمانی دارند رنج می برند متوجه می شوند که داروهای مورد نیاز آنها، یا به دلیل کمبود و یا به دلیل افزایش بسیار زیاد قیمت دیگر در دسترس نیستند. نتیجۀ این تحولات را میتوان در افزایش رنج مردم، شامل مرگ اخیر منوچهر اسماعیلی، یک بیمار هموفیلی ۱۵ ساله که ماه گذشته پس از اینکه پدر و مادرش نتوانستند داروهای مورد نیاز او را تهیه کنند درگذشت مشاهده کرد.»

گروه هوار و کمپین زندگی تحریمی از ایرانیان خواسته‌اند که در صورتی که سلامت خود یا عزیزان‌شان به خاطر تحریم‌های غرب و بی‌کفایتیِ دولتِ ایران به خطر افتاده، از طریق وب‌سایتِ خود (اینجاکلیک کنید) روایتِ خود را وارد کنند.

علی عبدی گفت:« به طور کلی الان ۲۶ هزار کپسول اینجا است که ساناز می خواهد داخل ۳۰۰۰ هزار تای آنها روایت ها و کپی ها یشان را بگذارد که در واقع تا الان بیشتر آنها گذاشته و چیده شده است. بقیه کپسول ها هم نماد داروهای یافته نشده است، اینها جزی از پرفورمنس این هنرمند است. ساناز کپسول ها را به تماشاگران می دهد، از آنها می خواهد که کپسول ها را باز کنند و بخوانند تا به این شکل آنها به بخشی از آنچه بر مردم ایران می گذرد باخبر شوند. »

ویدیویی که خانم سهرابی و گروه های برگزار کننده این اجرای هنری تهیه کرده اند را می توانید در زیر ببینید:


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016