پنجشنبه 30 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وضعيت حقوق بشر در مناطق کردنشين ايران؛ گزارش آبان ماه موکريان

آژانس خبری موکريان - حقوق بشر - آژانس خبری موکريان در مهاباد در راستای اهداف خود و با انگيزه اطلاع رسانی بموقع، گزارشی ماهيانه و آماری از وضعيت حقوق بشر در مناطق کردنشين را به مخاطبين وب سايت ارائه می دهد.

آمار و گزارش های ماهيانه که حضور علاقمندان ارائه می شود، مستند به اخبار و گزارش های انتشار يافته در وب سايت موکريان بوده و با توجه به حساسيت های موجود، منابع خبری آن، مشخص، دردسترس و قابل دفاع می باشد.

لذا از تمامی دوستان و عزيزان مخاطب وبسايت موکريان انتظار می رود همچون گذشته ما را در پربارتر کردن اين مهم ياری نموده و از پيشنهادات و انتقادات خود بهره مند سازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آبان ماه ۱۳۹۱ : گزارش وضعيت حقوق بشر در مناطق کردنشين

بخش اول - حقوق مدنی و سياسی (وضعيت فعالان سياسی – اجتماعی و شهروندان)

.۱بيستم آبانماه ۹۱ يک زندانی اهل منطقه پشت تپ مهاباد به نام شورش آلدو که متهم به قتل شبه عمد است، به علتی نامعلوم در زندان مرکزی اين شهر، خود را حلق آويز نمود.

۲.عبيد زارعی فعال حقوق بشر کُرد ازسوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مريوان به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به مجازات بدل ازحبس به پرداخت بيست ميليون ريال جزای نقدی محکوم شد.

.۳دو شهروند در مهاباد توسط دادگاه انقلاب اسلامی اين شهر به زندان محکوم شدند.

اميد قادری اقدم فيلمبردار و مستندساز اهل مهاباد که سازنده مستندهای "مين " و " اينجا سردشت، به وقت بغداد " می باشد، خرداد ماه سال جاری مدتی را در بازداشت بسر برده و با قرار وثيقه ۶۰ ميليونی آزاد شده بود؛ وی به اتهام امنيتی از طرف دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به تحمل دو سال و نيم حبس محکوم شد.

جمال قادرنژاد دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه پيام نور مهاباد که اهل روستای حاجی حسن از توابع مياندوآب می باشد حدود ۵ ماه پيش دستگير و به اتهام امنيتی به پنج سال حبس محکوم شده است؛ وی هم اکنون در زندان مرکزی مهاباد بسر می برد.

۴.بيست و هشتم آبان ماه و پس از انتقال چند روز پيش ده تن از زندانيان محکوم به اعدام سنندجی زندان رجايی شهر به زندان قزلحصار، تعدادی از خانواده‌های زندانيان محکوم به اعدام، با حضور در مقابل ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج، خواستار لغو محکوميت فرزندان خود و پيگيری وضعيت آنان شدند.

۵.دو شهروند اهل سقز به نام های حسين بهاری و فرزاد منصوری در استان کردستان توسط نيروهای امنيتی بازداشت و روانه زندان شدند. گفته می شود اتهام حسين بهاری و فرزاد منصوری، امنيتی و همکاری با احزاب مخالف می باشد.

۶.پدرام نصرالهی از فعالين کارگری در سنندج که سال گذشته پس از گذراندن مدتی را حبس با قرار وثيقه ۷۰ ميليونی از زندان آزاد شده بود ، با قطعی شدن حکم ۱۹ ماه حبس تعزيزی و صدور حکم جلب وی در تاريخ ۲۴ آبان ماه،خود را به زندان مرکزی اين شهر معرفی کرد.

نصراللهی به اتهام عضويت در کميته هماهنگی و ارسال خبر به يکی از گروههای مخالف، در دادگاه انقلاب سنندج به ۳ سال حبس تعزيری محکوم شده بود که اين حکم در دادگاه تجديدنظر استان کردستان به يک سال و هفت ماه کاهش يافت.

۷.بيست و سوم آبانماه مأموران زندان اروميه زندانی بوکانی يوسف رحمانی پور را که بيش از ۴ سال است به اتهام عضويت در يکی از احزاب مخالف و اقدام عليه امنيت، در حبس بسر می برد، به دليل اعتراض به ادغام زندانيان سياسی با محکومان با جرايم عادی و مواد مخدر، به سوئيت انفرادی زندان مرکزی اين شهر منتقل کردند.

دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد، يوسف رحمانی پور را به تحمل ۵ سال حبس محکوم نموده است.

۸.دادگاه تجديدنظر آذربايجان غربی حکم زندان دو شهروند بوکانی به نام های قادر محمدزاده و محمد امين عبداللهی را که پيشتر از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام محاربه و درگيری با مأموران دولتی و... به ترتيب به تحمل ۲۳ سال حبس و تبعيد به زندان يزد و ۱۸ سال حبس و تبعيد به زندان طبس محکوم شده بودند، تأييد نمود.

محمدزاده و عبداللهی حدود پنج سال پيش توسط نیـروهای دولتی بازداشت شده اند و هم اکنون در زندان اروميه بسر می برند.

۹.دو شهروند کرد اهل اروميه که صابر مخلد ماوانه و کيهان درويشی نام دارند از سوی نيروهای امنيتی بازداشت و جهت دادگاهی به زندان بوکان منتقل شده اند. گفته می‌شود اتهام نامبردگان امنيتی است

۱۰.شش شهروند اهل مهاباد به نام های سمکو عثمانی، علی برنا، عثمان قادرنژاد، سليمان رحيم زاده، انور ايزددوست و محمد ايزددوست همگی به اتهام امنيتی از سوی دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان غربی به حبس محکوم شدند.

سليمان رحيم زاده به تحمل ۴ سال حبس تعزيری، علی برنا و عثمان قادرنژاد هر کدام به سه سال، انور و محمد ايزددوست هر کدام به دو سال و سمکو عثمانی به يک سال و نيم حبس تعزيری محکوم شده اند.

اين شش شهروند که پيشتر نيز مدتی را در حبس بسر برده و با قرار وثيقه آزاد شده بودند هم اکنون در زندان مرکزی مهاباد دوران محکوميت خود را سپری می نمايند.

۱۱.مأموران زندان اروميه روز پنج شنبه يازدهم آبانماه، زندانی مهابادی، حبيب (رزگار) افشاری را که حدود ۲ سال است در حبس بسر می برد، به قرنطينه زندان مرکزی اين شهر منتقل کرده اند.

حبيب (رزگار) افشاری پيشتر از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام محاربه و افساد فی الارض از طريق عضويت در احزاب غيرقانونی و درگيری با نيروهای حکومتی و ... به اعدام محکوم شده بود که طی روزهای اخير دادنامه تجديدنظرخواسته، توسط شعبه ۳۱ ديوانعالی کشور عيناً تأييد گرديد.

۱۲.يک شهروند سنندجی به نام بابک محمدی کانی سواران که کارشناس ارشد مديريت و کارمند بانک قوامين در سنندج بوده است روز چهارشنبه سوم آبانماه به دليل يافتن مطالب حاوی توهين به مقامات و مقدسات در بلوتوث موبايلش بازداشت و جمعه پنجم آبانماه آزاد شد، چند ساعت پس از آزادی از زندان جان خود را از دست داد.


بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

۱.کارخانه زرجين بافت، بزرگ‌ترين توليد کننده پارچه در ايلام تعطيل و ۱۴۰ کارگر بيکار شدند.علی غياثی، دبير خانه کارگر ايلام با اعلام اين خبر گفت: طی يک هفته گذشته، کارخانه زرجين بافت، يکی از بزرگ‌ترين توليد کنندگان پارچه‌های جين در کشور با ۱۴۰ کارگر توسط کارفرما، تعطيل شد و تمامی کارگران اين واحد توليدی بيکار شدند.او سوابق کار اين کارگران را از يک تا ۱۸ سال عنوان کرد.

۲.مديرکل ثبت اسناد و املاک کردستان از کاهش ۱۲ درصدی ازدواج در نيمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته خبر داد. امير جوان‌کيا اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال ۹ هزار و ۵۱ واقعه ازدواج در کردستان ثبت شده است.وی با اشاره به کاهش چشمگير آمار ازدواج در استان تصريح کرد: در نيمه نخست سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۳۳ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسيد،از عمده دلايل اين کاهش شرايط نامشخص واقتصادی می باشد.

۳.رئيس پليس امنيت عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان از پلمب ۱۱ واحد صنفی در شهرستان سنندج خبر داد. سرهنگ غربا، رئيس پليس امنيت عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان اظهار کرد: در راستای اجرای طرح ارتقاء امنيت اجتماعی و اخلاقی و تأکيدات سردار فرماندهی انتظامی استان در خصوص کنترل و نظارت بر واحدهای صنفی قهوه‌خانه در سطح شهر سنندج اين طرح اجرا شد.

۴.روز سه شنبه ۱۶ آبانماه، درجريان بتن ريزی ستونهای طبقه اول يک باب ساختمان در شهرک صنفی کاوه مهاباد، سقف اين ساختمان که به تازگی بتن ريزی شده بود فرو ريخت و بر اثر آن دو تن از کارگران در زير آوار جان دادند و ۳ تن ديگر نيز مجروح شدند.

۵.رييس پليس امنيت عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان از پلمپ ۵۰ واحد صنفی در شهرستان سنندج خبر داد. سرهنگ غربا تصريح کرد: اين طرح با همکاری مشترک اداره نظارت بر اماکن عمومی پاوای استان و سازمان تعزيرات حکومتی استان به مدت ۱۰ روز در سطح شهرستان سنندج اجرا شد.وی افزود: با توجه به افزايش قيمت کالا از سوی بعضی از صنوف با اجرای اين طرح تعداد ۵۰ واحد صنفی پلمپ شدند.

۶.مديرکل پزشکی قانونی استان کردستان گفت: در تابستان امسال ميزان مرگ های ناشی از حوادث کار در استان نسبت به سال قبل با ۱۱۴ درصد افزايش روبرو بوده است.غلامرضا همايون پور در گفت وگو با خبرنگار ايلنا در سنندج به بيان مقايسه معاينات پزشکی قانونی استان در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل پرداخت و گفت: معاينات انجام شده شامل بخش‌های سرپايی و فوتی هستند.

۷.مدير کل ثبت احوال آذربايجان غربی گفت: طبق آخرين آمارسال ۹۰ ؛ ازدواج ۱۴۸۸ دختر ۱۰ تا ۱۴ سال و ۵۲ پسر زير ۱۵ سال بعد از اخذ حکم رشد از مراجع قضايی در آذربايجان غربی به ثبت رسيده است. محمد جوان همچنين از ثبت ازدواج ۱۳ دختر زير ۱۰ سال در آذربايجان غربی خبر داد و اظهار داشت: بيشتر اين ازدواجها در بين خانواده های اهل تسنن و ساکنان نوار مرزی به چشم ميخورد.

۸.شصت و دو کارگر ذوب آهن فولاد زاگرس استان کردستان از کار اخراج شدند. اين کارگران با حضور در استانداری کردستان با مسئولان استانداری و مديرکل تامين اجتماعی کردستان ديدار کردند.در اين ديدار کارگران ضمن اشاره به مشکلات پيش آمده برای اين کارخانه اظهار داشتند: متاسفانه بعد از چند سال کار و تلاش کارگران کارخانه فولاد زاگرس کردستان در شهرستان قروه از کار برکنار شدند.

۹.کارگران شرکت جهاد توسعه، پيمانکار سد بنير دست به اعتصاب زدند. نگهبانان، رانندگان ماشين های سنگين و آمبولانس و کارگران ديگر بخش های سد بنير در ۵ کيلومتری روستای نگل از توابع مريوان واقع در استان کردستان، از روز ۲۸ مهر ۱۳۹۱ در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزايای معوقه خود دست از کار کشيدند.

۱۰.حدود چهارصد نفر از رانندگان تاکسی شهرستان نقده در اعتراض به پايين بودن نرخ کرايه ها در مسجد صاحب الزمان اين شهر دست به اعتصاب و تجمع اعتراض آميز زدند و خواستار افزايش ۵۰تومانی کرايه تاکسی شدند .

معاون فرماندار نقده ضمن حضور در محل و شنيدن خواسته های تاکسيرانان، از آنها يک هفته مهلت خواست تا با بررسی بيشتر موضوع ، در صورت امکان قيمت کرايه ها افزايش داده شود.

۱۱.روز يکشنبه ۲۱ آبان ماه جمعی از کشاورزان شهرهای مهاباد، اشنويه و پيرانشهر در اعتراض به عدم تحويل قند و تفاله خشک در ازای تحويل چغندر قند از طرف مسئولين کارخانه قند پيرانشهر، دست به تجمع زدند.

۱۲.روز چهارشنبه دهم آبان ماه، کارگران شرکت تارا که کار آبياری تحت فشار دشت بيلوار کامياران را به عهده دارند، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ۵ ماه گذشته خود، در روستای باتمان در مقابل درب اين شرکت تجمع کردند

کارفرمای اين شرکت که در مراحل پايانی کار خود قرار دارد، از پرداخت حقوق کارگران خودداری می نمايد.

۱۳.نهم آبان ماه سال جاری، يک شهروند اهل روستای انبی از توابع منطقه ترگور اروميه به نام سامی، به ظنّ حمل کالای قاچاق هدف تيراندازی يکی از مأمورين پاسگاه انتظامی اين منطقه قرار گرفت و کشته شد.

گفتنی است که طی ماههای اخير تعداد زيادی از شهروندان مناطق مرزی به ظنّ داشتن کالای قاچاق مورد تيراندازی مأمورين قرار گرفته اند که در بيشتر موارد منجر به مرگ اين شهروندان شده است.


بخش سوم :ساير موارد

بامداد روز پنج شنبه ۲۵ آبان ماه، دو نفر از زندانيان زندان مرکزی اروميه به نام های قربانعلی- پ اهل روستای گجين و فهيم – م اهل روستای بند اروميه ، به دستور مراجع قضايی در محوطه اين زندان به دار آويخته شدند.

اتهام افراد اعدام شده که حدود ۳ سال را در زندان سپری کرده بودند از سوی مراجع قضايی، جرائم مربوط به مواد مخدر عنوان شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016