جمعه 1 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مسئول امور روحانیت ریاست جمهوری: برخی یکبار هم کلمه «فتنه» را نگفته‌اند

مسئول امور روحانیت ریاست جمهوری، از برخی شخصیت‌هایی که تا کنون یک‌بار هم کلمه "فتنه" را به زبان نیاورده‌اند انتقاد کرد و بصیرت را از ملزومات رسیدن جامعه به حیات طیبه دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به هفت ویژگی لازم جامعه برای رسیدن به حیات طیبه، بصیرت،‌ روشنایی و نورانیت را از جمله این ویژگی‌ها دانست و گفت: رهبری در حوادث فتنه سال 88 جامعه را به بصیرت دعوت کرد و بارها در این باره سخن گفت و بحمدالله جامعه ما بصیرت را به خوبی نشان داد.

وی، 9 دی را روز تبلور و تجلی بصیرت مردم ایران در امتحانی سخت و فتنه‌ای پیچیده عنوان کرد و گفت:‌ آنها آمده بودند نظام اسلامی را زمین بزنند اما مردم انقلابی و بیدار ایران با بصیرت همه را کنار زدند. این بصیرت نیز در سایه ایمان و پیروی از ولایت حق به دست می‌آید. خوشبختانه همین بصیرت و نورانیت در جامعه موجب شد مردم‌ اینها را خوب بشناسند و در 9 دی این را به خوبی نشان دادند.

معاون رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی با بیان اینکه "برخی از فتنه‌گران اکنون قصد بازگشت به صحنه سیاسی کشور را دارند"، تصریح کرد: برخی از افراد بی‌بصیرت و شخصیت‌های سیاسی هستند که یکبار هم کلمه "فتنه" را به زبان نیاورده‌اند و با وجود روشنگری‌های بسیار این وقایع را صرفا یک حادثه انتخاباتی یا بحران نامیده‌اند. این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها این موضوع را تبیین کرده و گفته‌اند وقتی نویسندگان غربی خاطراتشان را بنویسند مشخص می‌شود در فتنه 88 چه توطئه‌های عظیمی علیه نظام اسلامی شده که از 15 سال پیش برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند.

میرتاج‌الدینی حرکت جامعه زیرنظر ولایت الهی را از دیگر ملزومات رسیدن به حیات طیبه عنوان و خاطرنشان کرد:‌ اگر جامعه‌ای در همه ابعاد پیشرفت داشته باشد ولی ولایت در آن، ولایت طاغوت باشد، به حیات طیبه نمی‌رسد زیرا این ولایت الهی است که انسان را از تاریکی به نور می‌رساند. جامعه‌ای که ولی و سرپرست در آن طاغوت، شیطان و فردی باشد که از نگاه دینی حق حکومت و ولایت بر جامعه را ندارد به سمت تاریکی خواهد رفت نه نورانیت.

وی ادامه داد:‌ از دیگر ویژگی جامعه‌ای که در آن حیات طیبه تبلور دارد این است که انسان‌ها در آرامش و اطمینان درونی و معنوی زندگی می‌کنند و از خطرات و مشکلات نمی‌هراسند. در واقع آنها هیچ حزن و خوفی ندارند و این در سایه ایمان حاصل می‌شود.

مسئول امور روحانیت ریاست جمهوری، حاکمیت اخلاق‌مداری و ارزش‌های اخلاقی در جامعه را از ملزومات حیات طیبه دانست و گفت:‌ جامعه اخلاقی جامعه‌ای است که کارمند آن پاسخگوی خوب مردم باشد و مراجعه‌کنندگان از وی راضی باشند. در چنین جامعه‌ای مسئولان، سیاسیون، گروهها و احزاب و رسانه‌ها و روزنامه‌ها باید اخلاقی برخورد کنند و اخلاق در سیاست را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


میرتاج‌الدینی همچنین تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای وقتی وارد سیاست می‌شوند از اخلاق خداحافظی می‌کنند یا در سایت‌ها و روزنامه‌ها گاهی حرف‌هایی گفته می‌شود که حقیقت ندارد. تهمت، دروغ و افترا با حیات طیبه سازگار نیست.

وی اضافه کرد: اگر انتخابات در کشور ما با انتخاباتی که در غرب برگزار می‌شود یکی باشد، این جامعه اسلامی نمی‌شود. در آنجا برای رسیدن به قدرت هر کاری می‌کنند و مخالف و رقیب خود را له می‌کنند. اگر در انتخابات‌های ما هم رقبا بخواهند یکدیگر را تخریب کنند این با اسلامیت و حیات طیبه سازگار نیست.

معاون رییس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: ما در جامعه اسلامی باید اخلاق‌مداری و مهربانی با یکدیگر را اصل قرار دهیم در برابر دشمن و استکبار محکم باشیم. جواب دادن بدی با خوبی در جامعه، نشانه حیات طیبه است.

میرتاج‌الدینی، جامعه پیشرفته و توسعه‌یافته را از دیگر نشانه‌های حیات طیبه عنوان کرد و گفت: اگر جامعه در همه ابعاد پیشرفته باشد می‌توان آن را به عنوان یک جامعه اسلامی به دنیا معرفی کرد. در یک جامعه اسلامی باید فقر ریشه‌کن، عدالت حکمفرما و استقلال جامعه حفظ شود این از نشانه‌های حیات طیبه در جامعه است.

وی در ادامه، به سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه 24 سال پیش اشاره کرد و یادآور شد: ایشان در سخنان خود گفتند اگر دولت اسلامی به معنی واقعی کلمه به دنبال ایجاد استقلال برای مسلمانان است چاره‌ای جز این ندارند که دانش و پیشرفت‌های علمی و شکوفایی فرهنگی را به صورت جدی تعقیب کند. الحمدلله دولت و مسئولان با همه وجود تلاش می‌کنند از مشکلات عبور کنند و جامعه را به طرف پیشرفت ببرند.

مسئول امور روحانیت ریاست جمهوری اضافه کرد:‌ خوشبختانه ایران در عرصه‌های مختلف و با وجود همه مشکلاتی که برای آن ایجاد کرده‌اند پیشتاز است. اگر این پیشرفت در کشورهای دیگر انجام شود جای تعجب نیست زیرا همه از آنها حمایت می‌کنند اما ایران توانسته با وجود فشارهای سیاسی و اقتصادی و با وجود همه مشکلات،‌ تحریم‌ها و تضییقات که برای آن ایجاد کرده‌اند در فناوری هسته‌یی، صنایع هوا و فشا، صنایع موشکی، ساخت هواپیما و پهپاد پیشرفت کند و قدرت هفدهم اقتصادی دنیا باشد.

میرتاج‌الدینی، رشد علمی در ایران را سریع‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر عنوان کرد و گفت: ایران در حال حاضر از نظر علمی از کشورهای مطرح دنیا است و بویژه در عرصه نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادین حرفی برای گفتن دارد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر لزوم الگو قرار دادن سیره و سبک زندگی اهل‌بیت(ع) برای جامعه اسلامی تصریح کرد: ما با تاسی به سیره اهل بیت و پیروی از سبک زندگی ایشان می‌توانیم جامعه‌ای نمونه و الگو داشته باشیم که در آن حیات طیبه شکوفا شود. در این مسیر علاوه بر داشتن ایمان،‌ عمل صالح می‌تواند انسان‌ها را به سمت حیات طیبه سوق دهد تا بتوانیم به سمت تعالی بیشتر حرکت کنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016