دوشنبه 4 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جعفر شجونی: خاتمی بايد رد صلاحيت شود، عسگراولادی اشتباه کرده است

فرارو- يک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: «اين عبارتی که شما از قول عسگراولادی می گوييد، ايشان نگفته است. موسوی و کروبی سران فتنه هستند و هر کس اينها را محکوم نکند نمی تواند کانديدای انتخابات شود و شورای نگهبان بايد جلوی آنها را بگيرد. بنده ديروز با عسگراولادی در شورای مرکزی موتلفه بودم؛ اگر شما قبلا به من می گفتيد که ايشان همچين حرفی زده، بنده يقه عسگراولادی را می گرفتم. هر کس سران فتنه را تطهير بکند اشتباه کرده است.»

چندی است که در جبهه اصولگرايی نظرات متفاوتی درباره اصلاح طلبان و حضور آنها در انتخابات شنيده می شود.

هفته پيش علی مطهری در نامه ای به آيت الله جنتی نسبت به اظهارات وی که گفته بود: "امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نبايد توهم اين حضور مجدد را داشته باشند" انتقاد کرده بود.

مطهری گفته بود: «فرضا آقايان موسوی و کروبی هم کانديدای رياست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره ميزان قصور يا تقصير آنها در بحران مذکور، چون در هيچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده اند، مجوز قانونی برای رد صلاحيت آنها وجود ندارد.»

بعد از آن اما حبيب الله عسگراولادی دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبری و از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی صحبت چندی پيش خود را با صراحت بيشتری تکرار کرد و در مصاحبه ای عنوان نمود: «من به موسوی و کروبی گفتم که ما شما‌ها را فتنه گر نمی‌شناسيم. الان هم پای حرفم هستم و معتقدم آن‌ها فتنه‌گر نيستند. اما فتنه گران اطراف آن‌ها بودند و آن‌ها بايد از فتنه گران تبری بجويند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی حتی در واکنش به صحبت چندی پيش موسوی خوئينی ها که گفته بود: "اصلاح طلبان نمی توانند از کسانی که خود، آنها را کانديدا کرده اند تبری بجويند" گفت: «نظام نمی‌خواهد اصلاح طلبان از موسوی و کروبی تبری بجويند. اصلاح طلبان بايد از فتنه تبری بجويند. فتنه را آمريکا و انگليس و اسرائيل به پا کردند و بايد از آن تبری بجويند.»

عسگراولادی حتی عنوان نمود: «خاتمی در متن نظام است و ايشان هم مثل بقيه می‌توانند بيايند و در انتخابات شرکت کنند.»

در اين رابطه خبرنگار فرارو با حجت الاسلام جعفر شجونی عضو جامعه روحانيت مبارز تهران و يکی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفتگو کرده است که در ادامه می آيد.

- جناب آقای شجونی! ما امروز شاهد رويکردی دوگانه از سوی اصولگرايان نسبت به حضور اصلاح طلبان در انتخابات هستيم. برخی موافق حضور اصلاح طلبان هستند و برخی مخالف. اين موضوع را ناشی از چه می دانيد؟
اصولگراها که همه يکجا جمع نشدند که بتوانيم بگوييم چون اينها دوجور صحبت کردند پس دو چهره دارند. اين رويکردهای مختلف در اصلاح طلبان هم وجود دارد. اختلاف در اصلاح طلب ها خيلی بيشتر از اختلاف در اصولگرايان است. لذا نمی شود هر کسی حرف خود را بزند و بگويد اين حرف اصولگرايی يا اصلاح طلبی است.

- آقای عسگراولادی عنوان کردند آقای خاتمی در متن نظام هستند و می توانند در انتخابات شرکت کنند. در حالی که برخی ديگر مانند آقای شريعتمداری گفتند اصلاح طلبان حق شرکت در انتخابات را ندارند. اين موضوع نشانه چيست؟
اصولگرايان واقعی هرگز نمی گويند خاتمی در متن نظام است يا کروبی و موسوی می توانند کانديدای انتخابات شوند. اين حرف ها، حرف های موسوی خوئينی ها است.

- علت اينکه برخی اصولگرايان عنوان می کنند خاتمی می تواند در انتخابات شرکت کند چيست؟
من فکر نمی کنم آدم عاقلی چنين حرفی بزند. من نديدم کسی از اصولگراها دنبال خاتمی باشد.

- اما آقای عسگراولادی عنوان کردند خاتمی در متن نظام است و می تواند در انتخابات شرکت کند؟
من فکر نمی کنم عسگراولادی همچين اشتباه بزرگی کرده باشد. اگر ايشان چنين حرفی زده باشد بنده اعلام می کنم عسگراولادی با همه بزرگيش حرف پسنديده ای نزده است. خاتمی را بايد ملت بخواهد. بنده يا عسگراولادی ممکن است عاطفی با اين مسئله برخورد کنيم. خاتمی در صورت کانديداتوری حتما از سوی شورای نگهبان رد صلاحيت خواهد شد.

- آيا رويکرد جنابعالی و همفکران شما بر خلاف نظر مقام معظم رهبری که بر جذب حداکثری و دفع حداقلی تاکيد دارند، نيست؟
خير. آدم خاتمی را که نمی تواند جذب کند.

- آيا رويکرد آقای عسگراولادی در راستای منويات رهبری درباره جذب حداکثری نمی باشد؟
عسگراولادی همچين حرفی نزده است؛ اگر هم گفته برای خودش گفته است. بنده به عسگراولادی چکار دارم. اگر گفته اشتباه گفته است.

- يعنی چندصدايی موجود در جبهه اصولگرايی را ناشی از اختلافات گسترده نمی دانيد؟
خير. اختلاف نظر و سليقه دليلی بر اختلاف اصولی نيست.

- آيا اينکه برخی اصولگرايان موافق حضور آقای خاتمی در انتخابات هستند و برخی ديگر مخالف حضور ايشان هستند دليلی بر اختلاف اصولی ميان اصولگرايان نيست؟
هيچ کس موافق آقای خاتمی نيست. به همين آقای عسگراولادی بگوييد آيا به خاتمی رای می دهد؟ اينها بازی با الفاظ است. اختلاف نظر غير از اختلاف اصولی است.

- اينکه آقای عسگراولادی آقايان موسوی و کروبی را اهل فتنه نمی داند، در حالی که برخی ديگر از اصولگرايان اين دو نفر را سران فتنه می نامند دليلی بر تفاوت رويکردها نيست؟
آقای عسگراولادی همچين حرفی نگفتند. اگر اين دو نفر سران فتنه نيستند پس کدام پدر سوخته ای جزء سران فتنه است. سران فتنه معلوم است چه کسانی هستند و آقای عسگراولادی همچين حرفی نزدند.

- اما ايشان در مصاحبه خود اين حرف را زده اند؟
من می گويم عسگراولادی اين حرف را نگفته و اگر گفته اشتباه کرده است. پس سران فتنه در اين مملکت چه کسانی هستند؟

- آقای عسگراولادی گفتند فتنه را آمريکا، انگليس و اسرائيل به پا کردند؟
اينها که در راس هستند.

- آقای عسگراولادی عنوان کردند که موسوی و کروبی را اهل فتنه نمی دانند و فتنه گران اين دو نفر را دوره کرده بودند؟
دوره کرده بودند! اينها بازی با الفاظ است.

- آيا اين مسئله اختلاف اصولی ميان سنتی‌ها و راديکال‌ها نيست؟
خير. اولا بنده می گويم عسگراولادی اين حرف را نگفته است. آخر چطور می شود کسی اين همه فتنه کرده و مردم را به خيابان کشيده باشد و جزء سران فتنه نباشد؛ بعد برويم يقه آمريکا را بگيريم.

- شما مصاحبه آقای عسگراولادی را مطالعه نکرديد؟
اگر ايشان گفته موسوی و کروبی سران فتنه نيستند... بنده می گويم عسگراولادی چنين حرفی نگفته است.

- بالاخره آيا اين صحبت آقای عسگراولادی نشاندهنده اختلاف است يا خير؟
خير. يک نفر به نام عسگراولادی برای خودش هر چی می خواهد بگويد.

- آقای عسگراولادی يک شخص نيست، ايشان يک جريانی از اصولگرايان را نمايندگی می کند.
اين عبارتی که شما از قول عسگراولادی می گوييد، ايشان نگفته است. موسوی و کروبی سران فتنه هستند و هر کس اينها را محکوم نکند نمی تواند کانديدای انتخابات شود و شورای نگهبان بايد جلوی آنها را بگيرد. بنده ديروز با عسگراولادی در شورای مرکزی موتلفه بودم؛ اگر شما قبلا به من می گفتيد که ايشان همچين حرفی زده، بنده يقه عسگراولادی را می گرفتم. هر کس سران فتنه را تطهير بکند اشتباه کرده است.

- پس اصولگرايان اختلافی با هم ندارند؟
خير. ما رهبری را اصولگرا می دانيم. مجلس را اصولگرا می دانيم.

- آقای احمدی نژاد را هم اصولگرا می دانيد؟
آقای احمدی نژاد که اهل فتنه نيست. ايشان را هم مسلما اصولگرا می دانيم.

- اما اکنون اصولگرايان می گويند سال ۸۴ و ۸۸ مجبور شديم احمدی نژاد را انتخاب کنيم.
همه ممکن است اشتباه کنند. ايشان هم اشتباه کرده و فعلا هم سياست ...

- من متوجه نشدم. شما اشتباه کرديد که ايشان را انتخاب کرديد يا ايشان مرتکب اشتباهاتی شدند؟
هيچ کدام ما اشتباه نکرديم.

- الان گفتيد اشتباه کرديم؟
خير. خود امام هم فرمود اين کسی را که انتخاب کردند من راضی نبودم. جو جامعه باعث شد منتظری يا بنی صدر انتخاب شوند.

- پس آقای احمدی نژاد هنوز در جريان اصولگرايی هستند؟
مسلما هستند؛ منتهی امتيازهای منفی در کارنامه دارد و برای شش ماه باقی مانده از دوران رياست جمهوری ايشان به دليل شرايط داخلی و بين المللی و بيداری اسلامی سياست تعمير و نگهداری در قبال ايشان اجرا خواهد شد. سياست تعمير و نگهداری به اين معنا است که با ايشان مدارا می شود تا اين شش ماه هم بگذرد. چون اگر بخواهند با احمدی نژاد هم مانند بنی صدر رفتار کنند به کيان کشور ضربه وارد خواهد شد. ايشان اين شش ماه را هم می ماند و سپس می رود پی کارش.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016