سه شنبه 5 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی مقدم: رهبری گفت برخورد با آن ۴۰ نفر با شما؛ موسوی و کروبی با من

کلمه ـ احمدی مقدم در مصاحبه ای با روزنامه کيهان اذعان کرد که رهبری شخصا مسئوليت برخورد با موسوی و کروبی و چند تن ديگر را برعهده گرفته است. او در عين حال از موسوی و کروبی خواست قدر عطوفت! رهبری را بدانند، و با مقايسه خود با لشکريان حق، تهديد کرد که کاری نکنند( احتمالا از درون زندان و حصر!) که جمل به نهروان تبديل شود (يعنی برخورد نظام با منتقدان، خونين تر از اين باشد).



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش کلمه، فرمانده نيروی انتظامی با ادعای اينکه “مصداق امروز افراد پيمان شکن، آقايان موسوی و کروبی و تعدادی ديگر هستند”، گفت: “در يک جلسه ای بعد از فتنه روز عاشورا ما به ايشان عرض کرديم که يک تعداد از کسانی که در اين فتنه دخيل هستند بايد دستگير شوند. فرمودند برويد ابتدا احراز کنيد بعد بياوريد پيش من از من مجوز بگيريد. بعد از احراز يک ليست ۴۰ نفره برديم فرمودند؛ اين چند نفر با من”.

وی در اين مصاحبه، در پاسخ به سؤال خبرنگار کيهان که از علت محاکمه نشدن موسوی و کروبی پرسيده بود، گفت: “فکر می کنيد برای افرادی که چنين فتنه ای را به پا کردند و کارهايی که کردند حصر خانگی کافی بود؟!” وی سپس مدعی شد که “قطعا در هر جای دنيا چنين اتفاقی می افتاد با عوامل آن برخورد خيلی شديدتری می کردند.”

احمدی مقدم همچنين عملکرد حاکميت و رهبری در قبال اعتراضات سال ۸۸ را با رفتار اميرالمومنين با مخالفانش مقايسه کرد. وی البته توضيح نداد که کجا امام علی(ع) کسانی را که با او بيعت نکردند، برای بيعت تحت فشار قرار داده و يا با کسانی که انتقاد داشتند اما مقابله نظامی نکرده بودند، با خشونت برخورد کرده است. وی همچنين توضيح نداد که بر اساس چه شاخصهايی به خود اجازه ميدهد وضعيت اسفبار کنونی کشور و حاکمان را با سيستم حکومتی امام علی مقايسه کند و با سيستم و رويه ی خاندان اموی مقايسه نکند.

وی همچنين به صراحت گفت که دستگاه های انتظامی، امنيتی و قضايی برای موسوی و کروبی پرونده سازی کرده اند اما تشخيص مصلحت از “بالاتر” باعث شده که محاکمه آنها انجام نشود.

اين در حالی است که رهبران جنبش سبز و نزديکان آنها بارها اعلام کرده بودند که آماده محاکمه علنی و عادلانه هستند، و اين حاکميت است که توان و جرات محاکمه آنها را در خود نديد و در عوض به شکلی آشکارا غير قانونی به بازداشت خانگی موسوی و کروبی و رهنورد پرداخته است.

فرمانده نيروی انتظامی در بخش ديگری از اين مصاحبه هم ادعا کرده که در اعتراضات سال ۸۸ کلا ۳۳ نفر کشته شده اند که نيمی از آنها شهدای بسيج بوده اند.

اين در حالی است که تاکنون تنها يک اسم به عنوان بسيجی شهيد در سال ۸۸ معرفی شده که بنا به رای دادگاه، او هم در حادثه تصادف و به طور غير عمد کشته شده است.

اما در مقابل تاکنون بيش از صد اسم (غالبا با مشخصات کامل) از سوی معترضان منتشر شده که خانواده های بيش از نيمی از آنها تاکنون سکوت خود را شکسته و مصاحبه کرده اند تا بر معترض و سبز بودن و بسيجی نبودن عزيز از دست رفته ی خود تاکيد کنند.

پيش از اين هم رييس قوه قضاييه از کشته شدن تنها يک نفر که آن هم مشکوک بوده است در جريان اعتراضات سال ۸۸ سخن گفته بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016