چهارشنبه 6 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش لاريجانی به سخنان احمدی نژاد: نظرات اخير درباره هدفمندی توليد را به قهقرا می‌برد، مجلس تحت فشار تصميم نخواهد گرفت


فرارو- رئيس مجلس در واکنش به اظهارات رئيس جمهور، مبنی بر اصرار بر اجرای هدفمندی يارانه ها و گسترش قلمرو مديريتی در مرحله دوم اجرای آن، با بيان اينکه مجلس تحت فشار تصميم نخواهد گرفت، گفت: «طرح اينگونه امور جز متلاطم کردن فضای سياسی کشور اثری ندارد.»

هفته گذشته محمود احمدی نژاد در گفتگوی تلويزيونی خود ضمن بيان اينکه وضع مردم در همه شاخص های اقتصادی بهتر شده است، از امکان ۵ برابر شدن يارانه نقدی پرداختی به مردم خبر داد و با انجام محاسباتی گفت: «هم اکنون مردم ۴۵ هزار تومان به عنوان يارانه نقدی دريافت می‌کنند که می‌توانيم ۵.۲۵ برابر اين رقم را به مردم پرداخت کنيم؛ بدون اينکه نقدينگی افزايش يابد.» (اينجا)

سخنان احمدی نژاد با واکنش های مختلفی از سوی نمايندگان مجلس روبرو شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس طی سخنانی اظهار داشت: «امروز تورم، گرانی و بيکاری مهمترين چالش کشور است. حريف برخی اشتباهات مديريتی در حوزه اقتصاد را نيز به نفع نتيجه بخش بودن سياست های کينه ورزانه تحريم ها مصادره کرده و با فرصت طلبی اين مسير را دنبال می کند.»

وی افزود: «اولين گام اين است که تحليل روشن و واقعی از رفتار حريف و نقاط قوت و ضعف خود داشته باشيم و نيروی خود را جهت رفع نواقص مصروف نماييم نه سايش توان يکديگر.»

رئيس مجلس گفت: «گام دوم آن است که همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند موضوع اقتصاد مقاومتی و رونق توليد را مبنای هرگونه تصميم گيری اقتصادی قرار دهيم. نجات کشور از چالش های موجود چه در زمينه گرانی و بهبود وضعيت مردم و چه در زمينه اشتغال در همين موضوع است. هر تصميمی در حوزه اقتصاد و مخصوصا در مورد بودجه ۹۲ بايد کمک کننده به توليد و رونق بخش آن باشد و به استقلال اقتصادی کشور مخصوصا در محصولات استراتژيک کشاورزی مدد رساند.»

وی ادامه داد: «برخی آرا که اين روزها مطرح شده است نه تنها کمکی به توليد و کاهش تورم نمی کند بلکه تورم سرسام آوری را به مردم تحميل می کند. نه تنها رونقی در توليد ايجاد نمی کند که توليد را به سمت قهقرا می برد لذا بايد خيلی دقيق و از سر مسئوليت شناسی مسائل را مورد بررسی قرار داد.»

رئيس مجلس گفت: «اينجا حوزه منافع ملی کشور است. حقوق ملت در اينجا قرار دارد. مسئله يکی به دوهای کم حاصل سياسی نيست که البته کار نادرست و فرصت سوزی است و مجلس در اين بخش وظيفه خود را صبوری می داند. لکن مسئله تورم، گرانی و بيکاری امری نيست که ذيل تعارفات يا توهمات انتخاباتی قرار گيرد.»

لاريجانی گفت: «دولت توان و توشه خود را در لايحه بودجه و در حل اين دو موضوع به خرج دهد، اگر مبنای کار اين باشد مجلس با کنترل گرانی و کنترل بيکاری همکاری صميمانه ای با دولت خواهد داشت.»

وی خاطر نشان کرد: «همانطور که مستحضر هستيد چند بار رهبر معظم انقلاب به حق تذکر دادند که در اين مسائل مثل هدفمندی يارانه ها موضوع به تصميم مجلس مربوط است. طرح اين مسائل در جامعه قبل از آنکه به مجلس داده شود و مورد بررسی کارشناسی واقع گردد و به تصميم رسيده شود چه فايده ای دارد؟ جز اين است که تورم را افزايش می دهد؟ همانگونه که در اين روزها قيمت ارز افزايش يافت و قطعا مجلس شورای اسلامی تحت فشار تصميم نخواهد گرفت. مبنای کار مجلس، کارشناسی واقع بينانه اقتصادی خواهد بود.»

رئيس مجلس گفت: «بحث در گسترش قلمرو مديريتی نيز در شرايط فعلی وجهی ندارد. هر قوه ای تعريف مشخص در قانون اساسی دارد و کسانی که با قانون اساسی آشنا هستند توجه دارند که روح قانون اساسی تمرکز مديريت بی قيد و شرط را نمی پذيرد. لذا با فرض اينکه اين موضوع يک بحث نظری است مفسر اين امور شورای محترم نگهبان است و اين امر هم بيان گرديده است. لذا خلائی از نظر قانونی وجود ندارد مخصوصا با توجه به شرايط کشور طرح اينگونه امور جز متلاطم کردن فضای سياسی کشور اثری بر آن مترتب نيست.»

وی تاکيد کرد: «مجلس شورای اسلامی اميدوار است همه اراده ها به جای طرح اينگونه مسائل، معطوف به حل مشکلات معيشتی مردم و رفع گرانی و بيکاری شود و اينگونه اراده های مسئوليت شناس را قدر می نهيم. از خداوند متعال می خواهيم که همگان را در طريق هدايت خود قرار دهد.»

اين بخش از سخنان لاريجانی با بيان "احسنت" از سوی نمايندگان همراه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016