شنبه 16 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"يک عامل ناشناخته در آلودگی هوا نقش دارد، وزارت نفت بايد پاسخ دهد"

فرارو- يک نماينده سابق مجلس گفت: «همچنين هيچگاه در ساخت خودروهای داخلی به مسئله کميت همراه با کيفيت توجه نشده است. متاسفانه اکنون آنچه که ما در توليد خودرو در داخل می بينيم فقط افزايش ظرفيت و توليد باری به هر جهت می باشد و چون يک برنامه ريزی دقيق و منسجمی وجود ندارد قيمت ها نيز دچار نوسان می شود.»

سيد عماد حسينی سخنگوی کميسيون انرژی مجلس هشتم در گفتگو با فرارو گفت: «مسائل مربوط به آلودگی هوا در تهران و کلان شهرها مشکلات زيادی را ايجاد کرده است. در بررسی منشاء آلودگی به نظر من يک عامل ناشناخته نيز نقش دارد. زيرا اين آلودگی در گذشته هم وجود داشته اما در حد خطرناک و به شکلی که امسال ما شاهد آن هستيم نبوده است.»

وی تاکيد کرد: «اين امر نشان می دهد يک عامل ناشناخته که هنوز برای مسئولين مشخص نشده است در آلودگی هوا نقش موثر دارد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسينی اظهار کرد: «اما فارغ از اين موضوع، دو عامل کيفت خودروها و کيفيت بنزين نيز به دليل ازدياد تردد در کلان شهرها اين گمانه را افزايش می دهد که احتمال آلودگی از اين دو منبع بسيار بالا باشد.»

وی ادامه داد: «همچنين نيروگاهها و کارخانجات صنعتی در آلودگی بی تاثير نيستند که طبق آمار اکنون ۶۰ ميليون ليتر مازوت در روز در نيروگاهها و کارخانجات صنعتی تهران مصرف می شود که اين مسئله تاثيرات خاص خود را بر محيط پيرامون وارد می کند.»

سخنگوی کميسيون انرژی مجلس هشتم گفت: «بحث خودروها نيز در آلودگی هوا بسيار مهم است. خودروهايی که بعضا وارداتی هستند و تکنولوژی آنها مربوط به بعد از ۱۹۹۰ است، اما استاندارد سوختی که برای آنها مصرف می شود استاندارد مربوط به قبل از ۱۹۹۰ است که اين مسئله يکی از موارد آلودگی هوا می باشد.»

وی ادامه داد: «همچنين هيچگاه در ساخت خودروهای داخلی به مسئله کميت همراه با کيفيت توجه نشده است. متاسفانه اکنون آنچه که ما در توليد خودرو در داخل می بينيم فقط افزايش ظرفيت و توليد باری به هر جهت می باشد و چون يک برنامه ريزی دقيق و منسجمی وجود ندارد قيمت ها نيز دچار نوسان می شود.»

وی افزود: «اکنون خودروها آن استاندارد لازم را ندارند و فاقد استاندارد مورد نظر برای مصرف سوخت و آلايندگی است.»

اين نماينده سابق مجلس گفت: «از سوی ديگر وزارت نفت و مسئولين متولی توليد بنزين بايد بنزينی توليد کنند که با استانداردهای خودروهای توليدی همخوانی داشته باشد. اما چون اکنون توليدات بالا رفته و ميزان مصرف افزايش يافته، اين آلايندگی خود را به شکلی نشان می دهد و به نظر من بيش از ۵۰ درصد آلودگی هوا ناشی از اين مسئله است.»

وی ادامه داد: «اما تقريبا به همين اندازه عوامل پنهان و ناشناخته که البته ممکن است برای برخی مسئولين شناخته شده باشد نيز در آلودگی هوا نقش دارد. يعنی علاوه بر خودرو و بنزين عواملی مانند آلايندگی صنايع و مصرف سوخت نيروگاهها نيز تاثيرگذار است، اما هنوز روی آن خيلی تاکيد نشده است.»

وی گفت: «وزارت نفت اعلام کرده ما هيچ بنزين توليدی از پتروشيمی ها نداريم چون اگر ما بنزين توليدی در پتروشيمی ها داشته باشيم اولين حرفی که می توان زد اين است که با توجه به ترکيبات بنزنی و آروماتيک که استفاده می شود اثرات سوء خود را بر محيط اطراف می تواند داشته باشد.»

حسينی با بيان اينکه سازمان مسئول درباره کيفيت خودروهای توليدی سازمان استاندارد صنعتی ايران می باشد گفت: «من نمی دانم اين سازمان تا چه ميزان به وظايف خود عمل می کند. اين سازمان قبلا زير نظر وزارت صنايع و معادن بود و گمان می کنم اکنون مستقل شده است اما اين سازمان اين پتانسيل را دارد که استاندارهای لازم را ايجاد بکند.»

وی خاطرنشان کرد: «ما قبلا در مجلس قانونی با نام اصلاح الگوی مصرف انرژی وضع کرديم که تکاليفی بر عهده اين سازمان و وزارت نفت و نيرو گذاشته بود که اين تکاليف می توانست به مسئله کاهش آلودگی هوا کمک کند که متاسفانه اين قانون هيچگاه جنبه اجرايی به خود نگرفت.»

حسينی در بيان علت عدم اجرای اين قانون گفت: «ظاهرا اين قانون با بی ميلی مسئولين دولتی (دولت دهم) مواجه شد و آنها هنوز راهکارهای لازم برای اجرای اين قانون را پيش بينی نکرده بودند. در حالی که ما راهکارهای لازم برای سوخت خودروها را پيش بينی کرده بوديم که استاندارد لازم را داشته باشند و نظارت کامل بر اينها توسط سازمان استاندارد صنعتی اعمال شود. اما هيچ اقدامی برای اجرای اين قانون به عمل نيامد.»

حسينی در پاسخ به اين سوال که بنزين توليد داخل تا چه اندازه در آلودگی نقش دارد گفت: «به نظر من وزارت نفت بايد پاسخ دهد که بنزين توليدی داخل از واحدهای پتروشيمی بوده است يا خير؟ آنچه که پاسخ داده می شود اين است که ما در واحدهای پتروشيمی هيچگونه بنزينی توليد نمی کنيم و اگر هم توليد می شود ميزان ناچيزی است که تاثيری بر محيط نمی گذارد. اما به طور کلی استاندارد لازم برای کيفيت بنزين بايد توسط شرکت پخش و پالايش فرآورده های نفتی آزمايش شود.»

اين نماينده سابق مجلس درباره راهکار کاهش آلودگی هوا گفت: «يکی از مهم ترين راهکارهای کاهش اثر آلايندگی بنزين بر محيط اين است که ما پالايشگاهايی که در دست ساخت است را سريعا تکميل کنيم؛ چون پالايشگاهها، بنزين استاندارد توليد می کنند.»

وی ادامه داد: «ما اکنون پالايشگاهای نيمه تمام زيادی همچون پالايشگاه آناهيتا، پارسيان، خليج فارس و ... در کشور داريم که بهره برداری از آنها می تواند باعث افزايش ظرفيت چند صد برابری نسبت به ظرفيت کنونی شود و مشکل آلودگی را (اگر بنزين کنونی اين آلودگی را ايجاد می کند) حل کند.»

وی در پايان تاکيد کرد: «لذا دولت به جای خيلی از سرمايه گذاری هايی که اثر چندانی بر وضعيت سلامت مردم نمی گذارد؛ بايد در اين بخش سرمايه گذاری کند که تاثير مستقيم بر سلامت مردم دارد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016