سه شنبه 5 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمار بيکاری در ايران: البرز بيکارترين استان کشور شد

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: در ۱۲ ماهه سال گذشته ۲.۸ ميليون نفر در کشور بيکار شناخته شدند و بيکاری زنان ۲ برابر مردان بود، همچنين پرس و جو از دوستان مهم‌ترين گزينه کارجويان برای ورود به بازار کار بود.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی گزارش عملکرد ۱۲ ماهه بازار کار کشور در سال ۹۰ نشان می دهد که افراد شاغل و بيکار در مجموع ۳۶.۹ درصد از جمعيت ۱۰ ساله و بيش تر را تشکيل داده اند که اين نسبت برای مردان ۶۰.۷ درصد و برای زنان ۱۲.۶ درصد بوده است. همچنين اين نسبت در نقاط شهری ۳۵.۸ درصد و در نقاط روستايی ۳۹.۸ درصد است.

جمعيت فعال و وضعيت سواد

در سال گذشته از کل شاغلان ۱۰ساله و بيشتر ۸۹.۳ درصد باسواد و ۱۰.۷ درصد بی سواد بوده اند. اين نسبت برای مردان به ترتيب ۹۰.۵ درصد و ۹.۵ درصد و برای زنان ۸۳ درصد و ۱۷ درصد بوده است. همچنين از کل جمعيت بيکار ۱۰ساله و بيشتر ۹۶.۵ درصد باسواد و ۳.۵ درصد بی سواد بوده اند، اين نسبت برای مردان به ترتيب ۹۵.۶ درصد و ۴.۴ درصد و برای زنان ۹۸.۸ درصد و ۱.۲ درصد بوده است.

نرخ مشارکت اقتصادی

نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد چند درصد از جمعيت در سن کار، فعال يعنی شاغل و يا بيکار هستند. مطابق نتايج به دست آمده، در سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی در جمعيت ۱۰ساله و بيشتر در کل کشور ۳۶.۹ درصد بوده است. اين شاخص در بين مردان ۶۰.۷ درصد و در بين زنان ۱۲.۶ درصد محاسبه شده است. همچنين نتايج نشان می دهد، درصد جمعيت فعال ۱۰ ساله و بيشتر در نقاط روستايی بيش تر از نقاط شهری است. به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط روستايی ۳۹.۸ درصد و در نقاط شهری ۳۵.۸ درصد بوده است.

در صورتی که جمعيت ۱۵ ساله و بيشتر جمعيت در سن کار فرض شود، نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۴۰.۵ درصد به دست می آيد، اين شاخص در بين مردان ۶۷.۱ درصد و در بين زنان ۱۳.۸ درصد، در نقاط شهری ۳۹.۲ درصد و در نقاط روستايی ۴۴.۲ درصد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمعيت شاغل

در سال ۱۳۹۰، از مجموع ۲۲ ميليون و ۷۶۸ هزار و ۲۳۵ نفر جمعيت فعال ۶۴-۱۵ ساله، ۸۷.۴ درصد شاغل بوده اند، از مجموع اين شاغلان ۱۴.۹ درصد مربوط به گروه سنی ۲۴-۱۵ ساله، ۵۸ درصد مربوط به گروه سنی ۴۴-۲۵ ساله و ۲۷.۱ درصد مربوط به گروه سنی ۶۴-۴۵ ساله بوده است؛ اين نسبت ها برای مردان به ترتيب ۱۵.۱ درصد، ۵۷ درصد و ۲۷.۹ درصد و برای زنان ۱۳.۸ درصد، ۶۳.۶ درصد و ۲۳.۲ درصد بوده است.

وضعيت جمعيت بيکار

در سال گذشته، ۱۲.۶درصد از جمعيت فعال ۶۴-۱۵ ساله را بيکاران تشکيل دادند. از مجموع تعداد اين بيکاران، ۳۷.۵ درصد مربوط به گروه سنی ۲۴-۱۵ ساله، ۵۴.۱ درصد مربوط به گروه سنی ۴۴-۲۵ ساله و ۸.۵ درصد مربوط به گروه سنی ۶۴-۴۵ ساله بوده است. اين نسبت ها برای مردان به ترتيب ۳۷.۳ درصد، ۵۱.۸ درصد و ۱۰.۹ درصد و برای زنان ۳۷.۸ درصد، ۵۹.۷ درصد و ۲.۵ درصد بوده است.

نرخ بيکاری

همچنين در سال گذشته از ۲۳ ميليون و ۳۸۷ هزار و ۶۳۳ نفر جمعيت فعال ۱۰ساله و بيشتر ۱۲.۳ درصد بيکار بوده اند. بالاترين نرخ بيکاری مربوط به گروه سنی ۲۴-۲۰ ساله با ۲۸.۲ درصد و پايين ترين نرخ بيکاری مربوط به گروه سنی ۶۵ ساله و بيش تر با ۱.۷ درصد بوده است. نرخ بيکاری در بين مردان ۱۰.۵ درصد و در بين زنان ۲۰.۹ درصد بوده است. همچنين اين نرخ در نقاط شهری ۱۳.۷ درصد و در نقاط روستايی ۸.۹ درصد به دست آمده است.

مدت بيکاری و وضعيت جستجوی شغل

در سال ۹۰، از بيکاران ۱۰ساله و بيشتر، ۳۴.۶ درصد ۱۹ماه و بيشتر و ۳.۳ درصد کمتر از يکماه بيکار بوده اند.در سال گذشته، ۳۷.۲ درصد از اقدامات انجام شده برای جستجوی کار به پرس و جو از دوستان و آشنايان، ۱۶.۵ درصد به درج آگهی در روزنامه ها يا مطالعه آگهی های استخدام، ۱۶درصد به تماس با کارفرما (صاحب کار)، ۱۱.۸ درصد به ثبت نام يا پيگيری در مراکز کاريابی غيردولتی و ۸.۷ درصد به ثبت نام يا پيگيری در مراکز خدمات اشتغال وزارت کار اختصاص داشته است.

بيمه بيکاری

طی سال گذشته، ۹۶ درصد بيکاران قبلا شاغل از بيمه بيکاری استفاده نمی کرده اند و تنها ۴ درصد آنان از بيمه بيکاری استفاده کردند. همچنين از بيکاران قبلا شاغل در بخش کشاورزی ۱.۴ درصد، در بخش صنعت ۴.۸ درصد و در بخش خدمات ۳.۵ درصد از بيمه بيکاری استفاده می کرده اند.

گروه‌های عمده شغلی

از جمعيت شاغل ۱۰ ساله و بيشتر سال گذشته ۱۸.۷ درصد را صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط، ۱۶درصد را کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهيگيری و ۱۶.۴ درصد را کارگران ساده تشکيل دادند. اين نسبت ها در جامعه مزبور برای مردان به ترتيب ۱۸.۵درصد، ۱۴.۴درصد، ۱۸.۳درصد و برای زنان ۱۹.۸ درصد، ۲۳.۶ درصد و ۷.۲ درصد بوده است.

وضع شغلی

در سال ۹۰، از جمعيت شاغل ۱۰ساله و بيشتر، ۸۲.۶ درصد را کارکنان بخش خصوصی (کارفرمايان، کارکنان و مستقل، مزد و حقوق بگيران بخش خصوصی و تعاونی، کارکنان فاميلی بدون مزد) و ۱۷.۴ درصد را مزد و حقوق بگيران بخش عمومی تشکيل داده اند. اين نسبت ها در جامعه مردان به ترتيب ۸۴.۴ درصد، ۱۵.۶درصد و در جامعه زنان، ۷۲.۸ درصد و ۲۷.۲ درصد بوده است.

بخش‌های اصلی فعاليت

طی سال ۱۳۹۰، ۱۸.۹ درصد شاغلان در گروه شغلی صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط مشغول به کار بوده اند، همچنين در مرتبه بعدی ۱۶.۸درصد در گروه شغلی کارگران ساده و ۱۵.۵ درصد نيز در کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهيگيری بوده اند. در بخش کشاورزی ۸۲.۶ درصد در گروه کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهيگيری، در بخش صنعت ۴۷.۶ درصد در گروه شغلی صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط و همچنين در بخش خدمات ۲۶.۰ درصد در گروه شغلی کارکنان خدماتی و فروشندگان فروشگاه ها و بازارها؛ بيشترين درصد از گروه های شغلی مربوط را به خود اختصاص داده اند.

اشتغال ناقص

نرخ اشتغال ناقص نشان می دهد، چند درصد جمعيت فعال اقتصادی دارای اشتغال ناقص هستند. بر اساس نتايج به دست آمده در سال ۹۰، ۷.۹ درصد از جمعيت فعال اقتصادی ۱۰ ساله و بيشتر دارای اشتغال ناقص بوده اند. اين شاخص در بين مردان ۸.۸ درصد و در بين زنان ۳.۵ درصد و همچنين در نقاط شهری ۶.۵ درصد و در نقاط روستايی ۱۱.۴ درصد بوده است.

سهم اشتغال ناقص نشان می دهد، چند درصد جمعيت شاغل دارای اشتغال ناقص هستند. بر اساس نتايج به دست آمده، ۹.۰ درصد از شاغلان دارای اشتغال ناقص بوده اند. اين نسبت در بين مردان ۹.۹ درصد و در بين زنان ۴.۴ درصد و همچنين در نقاط شهری ۷.۶ درصد و در نقاط روستايی ۱۲.۵ درصد بوده است.

نرخ مقدار اشتغال ناقص نشان می دهد چند درصد از زمان بالقوه کار شاغلان را مقدار اشتغال ناقص تشکيل می دهد، نتايج به دست آمده نشان می دهد، ۳.۵ درصد زمان بالقوه کار شاغلان را مقدار اشتغال ناقص تشکيل می دهد. اين شاخص در بين مردان ۳.۶ درصد و در بين زنان ۲.۶ درصد و همچنين در نقاط شهری ۲.۹ درصد و در نقاط روستايی ۵.۲ درصد بوده است.

ميزان اشتغال در کشاورزی، صنعت و خدمات

در سال ۹۰، از جمعيت شاغل ۱۰ساله و بيشتر، ۱۸.۶ درصد در بخش کشاورزی، ۳۳.۴ درصد در بخش صنعت و ۴۸.۰ درصد در بخش خدمات به کار اشتغال داشته‌اند. اين نسبت در نقاط شهری به ترتيب ۵.۰ درصد، ۳۵.۷ درصد و ۵۹.۴ درصد و در نقاط روستايی به ترتيب ۵۰.۴ درصد، ۲۸.۰ درصد و ۲۱.۶ درصد بوده است.

همچنين در بين استان های کشور بالاترين و پايين ترين ميزان اشتغال به ترتيب در بخش کشاورزی مربوط به استان های اردبيل (۴۰.۰ درصد) و تهران (۱.۴ درصد) در بخش صنعت مربوط به استان های يزد (۴۳.۲ درصد) و اردبيل (۲۳.۶ درصد) و در بخش خدمات مربوط به استان های تهران (۶۲.۷ درصد) و زنجان (۳۳.۵ درصد) بوده است.

وضعيت اشتغال در بخش خصوصی و عمومی

طی سال گذشته بخش خصوصی ۸۲.۶ درصد و بخش عمومی ۱۷.۴ درصد شاغلان ۱۰ ساله و بيشتر را به خود اختصاص داده اند. اين در حالی است که اين ارقام در نقاط شهری به ترتيب ۷۷.۷ و ۲۲.۳ درصد و در نقاط روستايی ۹۴.۱ و ۵.۹ درصد بوده است. بررسی بخش های خصوصی و عمومی به تفکيک استان نشان می دهد، استان آذربايجان غربی با ۸۹.۵ درصد شاغلان بخش خصوصی بالاترين و با ۱۰.۵ درصد شاغلان بخش عمومی پايين ترين اين نسبت ها را در بين استان های کشور به خود اختصاص داده است. همچنين استان کهگيلويه و بويراحمد با ۷۰.۴ درصد شاغلان بخش خصوصی و ۲۹.۶ درصد شاغلان بخش عمومی پايين ترين و بالاترين اين نسبت ها را به خود اختصاص داده است.

نرخ بيکاری در استان‌ها

در سال گذشته، نرخ بيکاری جمعيت فعال ۱۰ ساله و بيشتر در کشور، نقاط شهری و روستايی به ترتيب ۱۲.۳ درصد، ۱۳.۷ درصد و ۸.۹ درصد بوده است. در ميان استان های کشور البرز و لرستان به ترتيب با ۱۹.۳ و ۱۹.۲ درصد بالاترين نرخ بيکاری و استان های يزد و خراسان جنوبی به ترتيب ۶۰. و ۸.۴ درصد کمترين نرخ بيکاری را به خود اختصاص داده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016