سه شنبه 5 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش ۴۰درصدی توليد و کاهش ۳۶درصدی اشتغال ۹۸ تشکل اقتصادی کشوری

مهر ـ آمارگيری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از ۹۸ تشکل اقتصادی سراسری نشان می دهد از مهر۹۰ تا مهر۹۱ توليد و اشتغال در اين تشکل ها به ترتيب تا ۴۰ درصد و ۳۶ درصد کاهش و قيمت محصولات و مواد اوليه به ترتيب بيش از ۸۷ درصد و ۱۱۲ درصد افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه مطالعات محيط کسب و کار در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با هدف ارائه تصويری کلی و اطلاعاتی صحيح و دست اول از وضعيت واحدهای توليدی در سراسر کشور، در تاريخ ۱۲ تا ۱۵ مهرماه سال جاری، در پی انتشار اخبار و شايعاتی درباره تعطيلی برخی واحدهای توليدی در اثر تحريم ها، مسائل ارزی، کمبود مواد اوليه، نوسانات بازارها و ديگر موانع توليد و سرمايه گذاری در ماه های اخير، پرسشنامه ای با ۷ سئوال تهيه و برای ۹۸ تشکل اقتصادی سراسری ارسال کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منظور از تشکل های سراسری آن دسته از تشکل های اقتصادی است که در چندين استان کشور شعبه و عضو دارند.

براساس اين گزارش، ميانگين پاسخ ها به اين سوال که "در حال حاضر( مهرماه ۱۳۹۱) واحدهای توليدی تشکل شما به طور متوسط با چند درصد از ظرفيت بالقوه توليد کار می کنند؟" ۴۲.۵ درصد بوده است.

تشکل های شرکت کننده در اين کار مطالعاتی، ظرفيت بالقوه ايجاد اشتغال واحد توليدی خود در مهرماه ۹۱ ، را به طور متوسط ۵۰.۲ درصد اعلام کرده اند.

در اين طرح از فعالان اقتصادی پرسيده شده که ميزان توليد در واحدهای توليدی عضو تشکل شما نسبت به سال گذشته (مهر ماه ۱۳۹۰) مجموعا چند درصد تغيير کرده است؟ که ميانگين پاسخ ها ۴۰.۳ درصد کاهش توليد بوده است.

همچنين درخصوص ميزان اشتغال در واحدهای توليدی نسبت به سال گذشته (مهرماه ۱۳۹۰) ۳۶.۵ درصد کاهش اشتغال پاسخ ميانگين بوده است.

در پاسخ به اين سوال که قيمت محصولات و قيمت مواد اوليه در واحدهای توليدی اعضای شما نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۱ مجموعا چند درصد تغيير کرده است؟ ميانگين پاسخ پاسخ دهندگان نشان می دهد محصولات ۸۷.۹ درصد افزايش و قيمت مواد اوليه ۱۱۲.۱ درصد افزايش داشته است.

طبق اظهارات تشکل های اقتصادی سراسری از ابتدای سال جاری ۵۰ واحد توليدی يا خدماتی در حوزه فعاليت تشکل های سراسری مشارکت کننده در اين نظرسنجی تاسيس شده و ۵۶۶ واحد به دلايل مختلف تعطيل شده اند.

پاسخ دهندگان در خصوص مشکلات بر سر راه توليد به ترتيب تامين مواد اوليه و تجهيزات توليد (گرانی، نوسانات قيمت، موجود نبودن در بازار و محدوديت در واردات)، تامين نقدينگی و منابع مالی برای سرمايه در گردش، موانع دسترسی به ارز (عدم تثبيت، نوسان سياست ها و ...)، مشکلات و موانع ناشی از اثر مستقيم تحريم ها، بی ثباتی و نارسايی ها در برنامه ريزی و اجرای قوانين و مقررات را ذکر کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016