سه شنبه 26 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مؤسسه امنيتی: امکان دستيابی ايران به مواد بمب اتم تا اواسط ۲۰۱۴

راديو فردا ـ «مؤسسه علوم و امنيت بين‌الملل» می‌گويد که ايران با وجود تحريم‌های اعمال‌شده عليه برنامه هسته‌ای‌اش، در مسيری قرار دارد که می‌تواند تا اواسط سال ۲۰۱۴ به مواد لازم برای ساخت دست‌کم يک بمب اتم دست پيدا کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پنج تن از کارشناسان اين مؤسسه خصوصی آمريکايی که از اتاق‌های فکر به‌شمار می‌آيد در اين رابطه گزارشی ۱۵۴ صفحه‌ای تهيه کرده‌اند که «راهبرد مقابله با گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورميانه در حال تغيير» نام دارد و روز دوشنبه ۲۵ دی منتشر شده‌است.

«مؤسسه علوم و امنيت بين‌الملل» می‌گويد که تخمين‌های خود را بر اساس رشد ذخيره‌های اورانيوم غنی‌سازی شده ايران و تعداد سانتريفيوژها انجام داده و آنچه در اين گزارش به عنوان «فقدان روحيه همکاری تهران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی» توصيف شده نيز از عوامل دخيل در برآوردهای انجام‌شده در گزارش است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين گزارش آمده‌است که «برپايه مسير حرکت فعلی برنامه هسته‌ای ايران، به برآورد ما، ايران می‌تواند تا اواسط ۲۰۱۴ به توانايی بحرانی دست پيدا کند.»

در اين گزارش «توانايی بحرانی» به عنوان نقطه‌ای تعريف شده که ايران بتواند اورانيوم را تا اندازه لازم برای يک يا چند بمب غنی‌سازی کند بدون اينکه غرب قادر به کشف آن باشد.»

ديويد آلبرايت، رئيس مؤسسه يادشده به رويترز گفت که «فکر نمی‌کنيم در حال حاضر [در ايران] سايت مخفی غنی‌سازی اورانيوم که مقادير قابل توجهی اورانيوم غنی‌سازی کند مشغول به‌کار باشد.»

وی در ادامه افزود: «اما نگرانی جدی وجود دارد که ايران اقدام به ساخت چنين کارخانه‌ای بکند.»

ديويد آلبرايت در ادامه گفت که ايران تا اواسط ۲۰۱۴ وقت کافی دارد تا به طور مخفی يک کارخانه مخفی برای غنی‌سازی اورانيوم بسازد و تعداد سانتريفيوژهای خود را به طور قابل توجهی افزايش دهد.

اين گزارش در بخشی ديگر، به ايالات متحده و هم‌پيمانانش توصيه کرده تا پيش از رسيدن ايران به نقطه «ظرفيت بحرانی» بر فشار تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی بيفزايند چرا که «اگر ايران به مقدار لازم اورانيوم غنی‌شده با درجه تسليحاتی دست پيدا کند توقف اين برنانمه از راه‌های نظامی بسيار دشوارتر خواهد بود.»

گزارش مؤسسه علوم و امنيت بين‌الملل در پايان می‌افزايد که دست يافتن به بمب هسته‌ای، «ايران را به خرابکاری و خشونت‌گرايی بيشتر تشجيع می‌کند» و اين پرسش را مطرح می‌کند که «آيا می‌توان سران ايران که باورهای موعودگرايی آخرالزمانی دارند و اينگونه از شهادت تجليل می‌کنند را از استفاده از بمب اتم باز داشت؟»

طی سال‌های اخير گزارش‌های متعددی در مورد «نزديک بودن» جمهوری اسلامی به ساخت بمب هسته‌ای منتشر شده و قدرت‌های غربی همواره از ادامه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند. ايران به نوبه خود اين نگرانی‌ها را بی اساس دانسته و برنامه هسته‌ای خود را صرفاً در جهت مقاصد صلح‌آميز معرفی می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016