شنبه 30 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکيل خانواده ستار بهشتی: گزارش مجلس ناموجه است

راديو زمانه ـ گيتی پورفاضل، وکيل خانواده ستار بهشتی، وبلاگ‌نويسی که در زندان جان باخت، ضمن درخواست رسيدگی هر چه سريع‌تر به پرونده مرگ وی گزارش مجلس ايران را "ناموجه" خواند.

پورفاضل امروز، شنبه ۳۰ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: "آن‌طور که بازپرس پرونده گفت، بر اساس آخرين نظر پزشکی قانونی گفته شده که ستار بهشتی به مرگ طبيعی فوت نکرده است."

وی افزود: "گزارشی هم که در مجلس در اين‌باره قرائت شده ناموجه است زيرا يک گزارش سطحی بوده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نويسی بود که ظهر روز ۹ آبان امسال در منزلش در رباط کريم تهران بازداشت شد و ۱۳ آبان در مقر پليس توليد و تبادل اطلاعات تهران (فتا) درگذشت.

وی به اتهام "فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران، توهين به ارزش‌های نظام و اجتماع و تبانی به قصد انجام عليه امنيت کشور" بازداشت شده بود.

کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران يکشنبه، ۱۷ دی‌ماه در گزارش نهايی خود درباره مرگ ستار بهشتی اعلام کرد در حال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام شده و با اطلاعات موجود، تعيين علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نيست.

اين کميسيون در همين حال گفت: "اما نظر به اين‌که در معاينه جسد و بررسی‌های تکميلی هيچ‌گونه دليل و شاهدی از بيماری منجر به فوت احراز نشده است، محتمل‌ترين علت منجر به فوت می‌تواند پديده شوک باشد."

گيتی پورفاضل ضمن انتقاد از تأخير در رسيدگی به اين پرونده، گفت: "حدود سه ماه از مطرح شدن اين پرونده می‌گذرد و پرونده همچنان در دادسراست، در حالی که پرونده افرادی که آن‌ها را اراذل و اوباش می‌نامند ظرف يک ماه منجر به صدور حکم شد."

وکيل خانواده ستار بهشتی افزود: "من اصرار دارم که اين پرونده هر چه زودتر به دادگاه ارسال شود تا بتوانم آن را مطالعه کنم، زيرا پرونده هنوز در دادسراست و در اين مرحله معمولا اجازه مطالعه پرونده را نمی‌دهند."

به‌گفته پورفاضل بازپرس پرونده قول داده است که تا آخر بهمن‌ماه سال جاری پرونده شکايت خانواده ستار بهشتی از مأموران پليس فتا، به دادگاه برود.

محمدحسن آصفری، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس ايران ۲۵ آبان‌ماه به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) گفته بود در پرونده مرگ اين وبلاگ‌نويس، هفت نفر توسط دادسرای نظامی بازداشت شده‌اند که برای شماری از متهمان قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی صادر شده است.

وکيل خانواده ستار بهشتی گفت: آن‌چه که برای من مبهم است اين است که به هر حال مشخص شده که بازجوها چه کسانی بوده‌اند. طبق واضحات پرونده، بازجوها چهار نفر بوده‌اند که يک نفر آن‌ها به‌عنوان مقصر اصلی شناخته شده است، يعنی در اثر فشارها و ضربات او اين اتفاق افتاده است."

پورفاضل يادآور شد در اين پرونده شکايت اوليه از سوی مادر ستار بهشتی مطرح شد، ولی بلافاصله از او يک "رضايتنامه‌ نامعتبر" گرفته شد.

وی افزود: "برای اين‌که حرفی باقی نماند من به وکالت از جانب پدر ستار بهشتی تقاضای قصاص کرده‌ام."

مرگ ستار بهشتی بازتاب گسترده‌ای در جهان يافت و شمار زيادی از سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر و دولت‌های غربی با اعتراض به مرگ اين وبلاگ‌نويس در اثر شکنجه٬ خواهان رسيدگی به اين موضوع شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016