یکشنبه 1 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زيباکلام: اصلاح‌طلبان اصلی در انتخابات شرکت نمی‌کنند، هيچ اصولگرايی حتی يک سوم خاتمی رای ندارد

hXskh J زيباکلام معتقد است تحريم‌ها مشکلات جدی برای کشور بوجود آورده و آسيب‌های آن ادامه دارد، درباره انتخابات نيز اعتقاد دارد که اصلاح‌طلبان واقعی در انتخابات شرکت نمی‌کنند و اصولگرايان تنها وانمود می‌کنند که جناح اصلاح‌طلب حضور می‌يابد و ضمن تاکيد بر لزوم پذيرش «احمدی‌نژاد جديد» در صورت تولد، همچنان از هاشمی رفسنجانی دفاع می‌کند.

اين استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، در بررسی شرايط سياسی کنونی کشور با اشاره به تحريم‌های اعمال شده عليه کشورمان اظهار کرد: معتقدم تحريم‌ها مشکلات و مصائب جدی برای اقتصاد ايران به بار آورده است و همچنان اين آسيب‌ها ادامه دارد و اگر بررسی‌ شود، مشخص خواهد شد که اين تحريم‌ها چه تاثيراتی بر کشور ما بر جای گذاشته است.

وی افزود: کمترين آسيبی که تحريم‌ها به بار آورده اين است که برای دور زدن اين تحريم‌ها، ورود کالاها، مواد اوليه و ماشين‌آلات با هزينه‌ای به مراتب بالاتر از گذشته انجام می‌شود و همين امر موجب می‌شود توليد نيز در ايران گران‌تر تمام شود. قيمت‌های داخلی حداقل ۳۰ درصد بالاتر از قيمت‌های جهانی است و اين قدرت رقابت ما را در عرصه بين‌المللی کاهش می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نيمی از تورم امروز ايران ناشی از تحريم‌هاست

اين استاد دانشگاه ادامه داد: حداقل نيمی از تورم امروز در اقتصاد ايران ناشی از تحريم‌هاست و اگر در آينده ابعاد تحريم‌ها عميق‌تر شود و به طور مطلق جلوی صادرات نفت ما را بگيرند، شرايط بحرانی‌تر نيز خواهد شد.

عمده ضرر تحريم‌ها متوجه طبقه متوسط، توليدکنندگان و صنعتگران است

زيباکلام در مورد تاثير تحريم‌ها بر طبقات اجتماعی مختلف جامعه ايران نيز اظهار کرد: شرايط اقتصادی نامساعد بر روی طبقه اعيان و اشراف تاثير چندانی ندارد. لايه‌های محروم جامعه نيز تا حدودی از طريق کمک‌های دولتی مانند يارانه‌ها تامين می‌شوند. در اين ميان طبقه متوسط بيشترين فشار را از ناحيه تحريم‌ها تحمل می‌کند و عمده ضرر و زيان تحريم‌ها متوجه طبقه متوسط جامعه، توليدکنندگان و صنعتگران است.

رقابت اصلی انتخابات ميان موافقان و مخالفان احمدی‌نژاد است

وی در ادامه اين گفت‌وگو، با اشاره به در پيش بودن انتخابات رياست‌جمهوری يازدهم ابراز عقيده کرد: تکليف انتخابات روشن است. در انتخابات پيش‌رو اصلاح‌طلبان شرکت نخواهند کرد؛ چراکه نه خود آنان تمايل دارند و نه اصولگرايان اين اجازه را به آنها می‌دهند. تجربه ۲ خرداد ۷۶ و ۲۲ خرداد ۸۸ موجب شده است که اصولگرايان تمايلی به حضور اصلاح‌طلبان نداشته باشند.

اصلاح‌طلبان اصلی و واقعی در انتخابات شرکت نخواهند کرد

اين کارشناس مسايل سياسی ادامه داد: رقابت اصلی در انتخابات آتی، ميان خود اصولگرايان يعنی موافقان و مخالفان احمدی‌نژاد است، همچنان که در انتخابات مجلس نهم نيز اينگونه بود. البته اصولگرايان تلاش خواهند کرد با فضا دادن به جرياناتی مثل آقای کواکبيان و حزب مردم‌سالاری و شماری از چهره‌ها و شخصيت‌های به‌اصطلاح اصلاح‌طلب، وانمود کنند که اصلاح‌طلبان نيز در انتخابات شرکت دارند اما اصلاح‌طلبان اصلی و واقعی در انتخابات شرکت نخواهند کرد.


مشايی و هاشمی شاهرودی گزينه‌های احمدی‌نژاد برای انتخابات هستند

زيباکلام با بيان اينکه "در انتخابات رياست‌جمهوری يازدهم، احمدی‌نژاد در يک سو و مابقی اصولگرايان در سوی ديگر خواهند بود"، گفت: اگر احمدی‌نژاد بتواند همانند دکتر مصطفی معين در انتخابات سال ۸۴ برای مهندس رحيم مشايی تاييد بگيرد، نامزد او حتما مشايی خواهد بود و اگر نه، از آيت‌الله هاشمی شاهرودی به عنوان نامزد انتخاباتی حمايت خواهد کرد و در غير اين صورت نيز ممکن است صالحی (وزير امور خارجه) يا کسی که مورد مخالفت شديد اصولگرايان نباشد را به عرصه انتخابات وارد کند.

وی همچنين ابراز عقيده کرد: مشايی گزينه اول و آيت‌الله هاشمی شاهرودی گزينه دوم احمدی‌نژاد خواهد بود.

زيباکلام درباره اين تحليل خود، توضيح داد: از سال ۸۴ روابط آقای احمدی‌نژاد و هاشمی شاهرودی خوب بوده است و در اختلافات، آقای احمدی‌نژاد آيت‌الله شاهرودی را به عنوان حکم معرفی کرده است و متقابلا نيز نديده‌ايم که آيت‌الله شاهرودی تعابيری چون جريان انحرافی و برخی مسائل ديگری که اصولگرايان درباره دولت مطرح می‌کنند، به کار ببرد. به همين خاطر اگر آيت‌الله شاهرودی حاضر شود به عنوان نامزد وارد انتخابات شود، احمدی‌نژاد از او حمايت خواهد کرد.

وی ادامه داد: احمدی‌نژاد، هاشمی شاهرودی را به ولايتی، حدادعادل، لاريجانی ‌يا شخصيت‌های ديگری که به هر حال جزو جريان اصلی اصولگرايی‌اند و استقلالی از خود ندارند، ترجيح می‌دهد. البته بعيد به نظر می‌رسد که آقای هاشمی شاهرودی بپذيرد که به عنوان نامزد احمدی‌نژاد وارد انتخابات شود.

ولايتی، حدادعادل، جليلی، گزينه‌های اصلی اصولگرايان هستند

زيباکلام با بيان اينکه "نامزد اصلی اصولگرايان، ولايتی يا حدادعادل است"، تصريح کرد: البته به طور صددرصد روی يکی از اين دو به توافق نرسيده‌اند. ممکن است سعيد جليلی نيز نامزد اصولگرايان شود و البته تمايل احمدی‌نژاد به سعيد جليلی نيز بيشتر از ولايتی و حدادعادل خواهد بود.

اصولگرايان سعی دارند وانمود کنند که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند

اين کارشناس مسائل سياسی با بيان اينکه "جريان اصولگرا تلاش دارد با ورود برخی افراد منتسب به جريان اصلاحات وانمود کند که اصلاح‌طلبان نيز در انتخابات شرکت می‌کنند"، ابراز عقيده کرد: در مورد حضور جريان اصلاح‌طلب در انتخابات سوال اين است که جامعه چقدر افرادی مانند آقای کواکبيان، حزب عدالت و توسعه و آقای راه‌چمنی، مهرعليزاده، يا عليرضا محجوب را و چقدر کسانی چون سيدمحمد خاتمی،‌ بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، حسين مرعشی يا غلامحسين کرباسچی را اصلاح‌طلب می‌شناسند؟ البته جريان اصولگرا تلاش خواهد کرد به برخی از کسانی که منتسب به اصلاح‌طلبان هستند، پر و بال دهد.

به جز عارف، اصولگرايان هيچ نامزد اصلاح‌طلب ديگری را نمی‌پذيرند

زيباکلام درباره فعاليت محمدرضا عارف برای ورود به انتخابات نيز اظهار کرد: در مورد عارف چند نکته اساسی وجود دارد؛ اول اين‌که اگر روزی روزگاری رهبری اصولگرايان مجبور شود يک نامزد اصلاح‌طلب را قبول کند، با اين احتمال که شوخی شوخی آن نامزد ممکن است رای بياورد و رييس‌جمهور شود، حد نهايی پذيرش آنها محمدرضا عارف خواهد بود. به جز عارف، اصولگرايان حاضر نيستند هيچ نامزد اصلاح‌طلب ديگری را بپذيرند.

وی افزود: نکته دوم اين‌که، عارف بايد يک تصميم مهم بگيرد و آن اين‌که به چه عنوانی می‌خواهد در انتخابات شرکت کند؟ آيا به عنوان نامزد مورد اجماع رهبری اصلاح‌طلبان يا به عنوان شخص محمدرضا عارف؟ اگر اصلاح‌طلبان از او حمايت کنند، البته وضع فرق خواهد کرد، اما اگر بخواهد به عنوان شخص عارف وارد شود، حتی از ولايتی و حدادعادل هم کمتر رای می‌آورد. سقف رای ولايتی و حداد بيش از پنج ميليون نيست و سقف رای عارف به عنوان نامزد مستقل به دو ميليون رای نيز نخواهد رسيد.

هاشمی رفسنجانی در انتخابات مشارکت نمی‌کند

وی درباره نقش هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات آتی ابراز عقيده کرد: داستان هاشمی به داستان اصلاح‌طلبان شباهت دارد و در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ جزو جريان اصلاح‌طلب خواهد بود و معتقدم همان شرايط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات را دارد. هاشمی رفسنجانی نيز در انتخابات مشارکت نخواهد کرد.

زيباکلام تصريح کرد: البته نبايد از هاشمی يا خاتمی انتظار داشته باشيم که صراحتا بگويند در انتخابات شرکت نمی‌کنند، بلکه نظر خود را غيرمستقيم ابراز خواهند کرد و اينطور مطرح می‌کنند که "ما از هيچ نامزدی حمايت نمی‌کنيم" و اين به معنای مشارکت نکردن در انتخابات است.

وی درباره تلاش برای دوقطبی کردن فضای انتخابات ميان هاشمی رفسنجانی و برخی جريان‌های سياسی مثل سال ۸۴، اظهار کرد: اين‌بار فضای دو قطبی ايجاد نخواهد شد؛ چراکه کارايی خود را از دست داده است. اگر سال ۸۴ بود شايد دو قطبی هاشمی - احمدی‌نژاد کارآيی داشت، اما امروز اين دو قطبی موضوعيتی ندارد.

توضيحات زيباکلام درباره «احمدی‌نژاد جديد»

زيباکلام در مورد برخی اخبار منتشر شده از وی مبنی بر "پذيرفتن احمدی‌نژاد جديد" نيز گفت: منظور من اين بود که اگر روزی شاهد تولد احمدی‌نژاد جديدی بشويم چه بايد بکنيم؟ به فرض آقای احمدی‌نژاد می‌گويند می‌خواهند به زندان اوين بروند و اين يعنی به طور تلويحی وجود زندانی سياسی را قبول کرده است، يا مثال ديگر، ايشان حرف از نبود آزادی مطبوعات می‌زند و با توقيف روزنامه شرق مخالفت می‌کند. سوال من اين بود که ما چه واکنشی بايد نشان دهيم؟ او را محکوم کنيم که چرا اين موضع‌گيری‌ها را می‌کند؟ بگوييم تو راست نمی‌گويی و می‌خواهی عوام‌فريبی کنی؟ مگر اصلاح‌طلبان جز اين می‌خواهند؟ همه حرف اصلاح‌طلبان نيز حاکميت قانون، آزادی مطبوعات و آزادی زندانيان سياسی است.

وی تصريح کرد: سوال اينجاست که اگر احمدی‌نژاد آمد به طور جدی پای اين حرف‌ها ايستاد چه بايد بکنيم؟ بگوييم نه شما به دليل پيشينه و گذشته‌ای که داشتيد اعتقادی به اين آرمان‌ها نداريد و فقط شعار می‌دهيد و او را طرد کنيم؟ خيلی‌ها به اين برخورد اعتقاد دارند.

اين تحليلگر مسايل سياسی ادامه داد: من معتقدم اگر احمدی‌نژاد آمد و خيلی جدی اين مواضع را مطرح کرد بايد به او اين فرصت را بدهيم که نشان دهد به آنچه می‌گويد اعتقاد دارد و در عمل پای دموکراسی، آزادی مطبوعات و آزادی زندانيان سياسی می‌ايستد يا نه؟ ما بايد اين فرصت را به او بدهيم و از همان ابتدا او را تخطئه نکنيم.

زيباکلام با بيان اينکه "ما نبايد دست رد به سينه او (احمدی‌نژاد جديد) بزنيم"، توضيح داد: بسياری از کسانی که امروز حرف از دموکراسی و آزادی مطبوعات می‌زنند در دهه ۶۰ خود عامل سرکوب بودند. هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، موسوی خويينی‌ها،‌ عبدالله نوری، سعيد حجاريان، مصطفی تاج‌زاده، ابراهيم اصغرزاده و... کدام‌يک رفتارشان در دهه ۶۰ آزادی‌خواهانه و دموکراتيک بوده است؟ ما امروز به ابراهيم اصغرزاده، غلامحسين کرباسچی، محمد عطريانفر يا محمدرضا خاتمی که طرفدار آزادی بيان هستند نمی‌گوييم که چون در دهه ۶۰ عامل سرکوب بوديد، امروز حق نداريد دم از آزادی بيان بزنيد. در مورد احمدی‌نژاد نيز معتقدم بايد همين‌گونه عمل کرد. بايد ديد او چقدر در مورد حرف‌هايی که می‌زند صداقت دارد و جدی است؟

پايبندی احمدی‌نژاد،‌ خاتمی و هاشمی به دموکراسی و آزادی بيان، مانند هم نيست

وی در ادامه گفت‌وگوی خود ابراز عقيده کرد: ميزان پايبندی احمدی‌نژاد،‌ خاتمی و هاشمی رفسنجانی به دموکراسی و آزادی بيان، مانند هم نيست که بگوييم اين افراد به نقطه مشترکی رسيده‌اند يا حرف مشترکی زده‌اند اما هر سه رييس‌جمهور در برهه‌ای در برابر اصولگرايان ايستاده‌اند، ولی بعيد به نظر می‌رسد که احمدی‌نژاد، خاتمی و هاشمی رفسنجانی ائتلاف کنند. بين هاشمی و خاتمی اتفاق‌نظر بيشتر است و در عمل نيز شاهد اتفاق‌نظر ميان اين دو هستيم.

خاتمی کانديدا شود، مثل قبل رای دارد
هيچ اصولگرايی حتی يک سوم خاتمی رای ندارد


زيباکلام درباره پايگاه اجتماعی جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب، با بيان اينکه "پايگاه اجتماعی اين دو جريان با يکديگر قابل مقايسه نيست"، ابراز عقيده کرد: اگر خاتمی نامزد شود و اصولگرايان حضور او را بپذيرند - که البته محال است - خاتمی مطمئنا به همان ميزان سابق رای خواهد داشت، اما امروز هيچ اصولگرايی در جريان اصولگرايان وجود ندارد که حتی ثلث (يک سوم) خاتمی بتواند رای بياورد. البته شورای نگهبان نيز اين را می‌داند و خاتمی را بدون تعارف و صريح رد صلاحيت خواهد کرد.

احمدی‌نژاد حمايت بخش وسيعی از محرومان و لايه‌های کم‌درآمد را دارد

اين استاد دانشگاه همچنين گفت: پايگاه اجتماعی احمدی‌نژاد البته متفاوت از خاتمی است. او حمايت بخش‌های وسيعی از محرومان شهری، روستاييان و لايه‌های کم‌درآمد را دارد، اما بر خلاف خاتمی او از حمايت بخشی از تحصيلکرده‌ها و طبقه متوسط محروم است.

از هاشمی به شدت دفاع می‌کنم اما نقد جدی هم دارم

زيباکلام دليل حمايت‌های خود از هاشمی رفسنجانی را نيز اينطور توضيح داد که "من به همان دليل که از مصدق حمايت می‌کنم يا از کارهای مثبت رضاشاه دفاع می‌کنم، از هاشمی و کارهای مثبت او نيز دفاع می‌کنم. اگر صحبت از اعتدال،‌ ميانه‌روی، تعقل، سعه صدر و در نظر گرفتن آينده ايران باشد، من به شدت از هاشمی دفاع می‌کنم و معتقدم ايشان خدمات مهمی به کشور و انقلاب کرده‌اند. به عنوان مثال من يکی از بزرگترين خدمات ايشان به ايران را خاتمه دادن به جنگ ۸ ساله با عراق می‌دانم، اما اينکه در دهه ۶۰ و ۷۰ چرا برای آزادی بيان، حاکميت قانون، انتخابات آزاد و آزادی زندانيان سياسی ايستادگی نکردند به ايشان نقد جدی دارم.

برای تملق و خوشايند ديگران هم حاضر نيستم چيزی بگويم

وی در بخش پايانی گفت‌وگوی خود با ايسنا، در پاسخ به اينکه "چرا با وجود انتقادات بعضا تند، با شما مانند برخی از کسانی که شايد انتقادات نرم‌تری نسبت به شما مطرح می‌کنند برخورد نمی‌شود؟"، گفت: فکر می‌کنم دليل آن اين است که من تشکيلاتی و حزبی عمل نمی‌کنم. من خودم هستم. اگر مسئولان بخواهند می‌توانند به من بگويند که مصاحبه نکن، سخنرانی نکن، مناظره نکن، مقاله ننويس. احتياجی به اين نيست که مرا به زندان ببرند. اينکه من صحبتی يا انتقادی را در تلويزيون مطرح می‌کنم، اگر از نظر برخی مشکلی دارد، نبايد با من برخورد شود و من را بازداشت کنند بلکه بايد با صداوسيما برخورد کنند که چرا از من دعوت کرده است، چون افکار و عقايد من روشن است. برای تملق و خوشايند ديگران هم حاضر نيستم چيزی بگويم.

نذر نکرده‌ام که سر از اوين در بياورم

زيباکلام در پايان گفت: کافی است به من بگويند نه با ايسنا و نه با هيچ سايت و منبع ديگری گفت‌وگو نکن، يا ديگر برای فلان روزنامه يا هفته‌نامه چيزی ننويس؛ کافی است بگويند که اگر تشکل يا نهادی در دانشگاه از تو دعوت کرد، در آن شرکت نکن و من "سمعا و طاعتا" اجرا می‌کنم. چرا من را ببرند اوين که اينها را بگويند و اينها را از من بخواهند؟ با يک تلفن ۵۰ ريالی هم می‌توانند اين دستورات را بدهند و من قطعا اطاعت می‌کنم. چرا با بازداشت من هزينه تبليغاتی به راه بيفتد؟ البته من خودم هم يکسری مسائل و خط قرمزها را رعايت می‌کنم. نذر نکرده‌ام که سر از اوين در بياورم!

گفت‌وگو از خبرنگار سياسی ايسنا: محمد نوروزی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016