پنجشنبه 28 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حداد عادل: ۶۰ درصد آراء متعلق به من، قاليباف و ولايتی است

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - غلامعلی حداد عادل نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) طی سخنانی در سومين گردهمايی بزرگ حقوقدانان بسيجی، در پاسخ به پرسش يکی از حضار درباره لزوم وحدت اصولگرايان و همچنين ائتلاف ۲+۱، اظهار داشت: وحدت يک امر عقلانی و دينی و شرعی است و هرجا که از وحدت فاصله گرفتيم، خسارت آن را داده‌ايم؛ اما انتخابات رياست جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت است.

در ادامه صحبتهای حداد عادل را به نقل از خبرگزاری ها می خوانيد:

۶۰ درصد آراء متعلق به ائتلاف ۳نفره است/ در نهايت ۲ نفر تصميم می‌گيريم برای خدا کانديدا نشويم


وی افزود: انتخابات رياست جمهوری شخص محور است و جريانات سياسی و احزاب به دشواری می‌توانند برای رسيدن به يک فرد در انتخابات رياست جمهوری به توافق برسند؛ در انتخابات مجلس در دوره نهم هرکاری انجام داديم تا جبهه پايداری به جبهه متحد اصولگرايان ملحق شود، نشد، اما در انتخابات رياست جمهوری کار دشوارتر است.

نماينده تهران در مجلس ادامه داد: به همين دليل ما با تجربه‌ای که از قبل داشتيم فکر کرديم چرا جريانات در اين زمينه تصميم بگيرند؟ ما خودمان اگر ائتلاف کنيم، بهتر می‌توانيم به نتيجه برسيم؛ وقتی در نظر سنجی ها مشخص شد که ۶۰ درصد آراء متعلق به اين ۳ نفر است، تصميم گرفتيم ائتلاف کنيم و در نهايت ۲ نفرمان تصميم بگيريم برای خدا کانديدای رياست جمهوری نشويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حدادعادل تاکيد کرد: فعلاً ۳ ماه است که حول اين محور با هم گفت‌و گو می‌کنيم و اميدواريم اين تجربه ناموفق نباشد و ساز و کاری پيدا کنيم که بشود از اين ائتلاف به وحدت برسيم.

وی اضافه کرد: قبول داريم که رقبای اصولگرايان مايل به تکثر اصولگرايان هستند هرچند ما هم مايليم در آنها تکثر وجود داشته باشد؛ اين امر پنهانی نيست ، بايد ديد می‌خواهيم خودمان را پيش بيندازيم يا دلمان برای انقلاب می‌سوزد، اينجا ميدان امتحان است.

رئيس مجلس در دوره هفتم پارلمان در بخش ديگری از سخنانش متذکر شد: جبهه پايداری اصرار دارد که به دنبال کانديدای اصلح است، ما هم می‌گوييم خدا کند اصلحی وجود داشته باشد که مورد قبول همه باشد اما اگر يک اصلحی بود که رای نداشت آنوقت چکار کنيم ، نکند هيچ اصولگرايی در هيچ سطحی از اصولگرايی ، موفق نشود.

وی با ذکر اين نکته که تصميم گيری در عالم سياست بين خوب و بد نيست ، تصريح کرد: احساس ما اين است که اين توافق ۳ نفره توده مردم متدين را تا حدی خوشحال کرده است و دلسوزان انقلاب هم آرامش پيدا می‌کنند و اميدواريم بتوانيم الگوی جديدی از تعامل در عرصه سياست به جامعه تزريق کنيم و شايد مبنايی شود برای کارهای ديگر.

حدادعادل همچنين تأکيد کرد: در حال بحث هستيم که چطور می‌شود از بين اين سه نفر يک نفر کانديدای رياست جمهوری شود، البته درب ائتلاف ۲+۱ بسته نيست و اگر کسی در نظر سنجی‌‌ها رأی بالايی داشت و اصولگرا هم بود، می‌تواند به اين ائتلاف بپيوندد؛ کانديداتوری انتخابات رياست جمهوری ارث پدری هيچ کس نيست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره لفظ ائتلاف ۲+۱، گفت: اين اتفاق يک توافق سه گانه است و نامگذاری آن به نام ۲+۱ توسط روزنامه‌ها و رسانه‌ها صورت گرفت.

حدادعادل در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره جلسه روز گذشته مجلسی‌ها با رئيس جمهور، گفت : جلسه ديروز با آقای احمدی نژاد به خير گذشت، اين بهترين توضيح است و بيش از اين از بنده نخواهيد.

نماينده تهران در مجلس در ادامه در پاسخ به پرسش يکی از حاضران گفت: ما با کسی دعوا نداريم، گناه ما اين است که شاه را از کشور بيرون کرديم و می‌خواهيم مملکتمان را خودمان اداره کنيم؛ شما افراد تحصيل کرده و اهل تجزيه و تحليل هستيد، می دانيد که بدست آوردن استقلال سخت است اما نگهداشتن آن سخت‌تر است ، جرم ما اين است که دست استکبار را از اين مملکت کوتاه کرديم.

وی ادامه داد: به لطف خدا عقب نشينی نمی‌کنيم و رهبرمان هم با قدرت ايستاده و مانند امام(ره) با صلابت از استقلال کشور دفاع می‌کنند.

هم در مجمع تشخيص مصلحت نظام و هم در مجلس حقوقدان کم داريم


به گزارش مشرق، حداد عادل در ادامه اظهارداشت: شرايط امروز رشته حقوق در جامعه ما از تاريخ گذشته آن جدا نيست؛ تا قبل از دوران تجديد، حقوق با عنوان يک رشته دانشگاهی و يک تخصص حکومتی مطرح نبوده است.

وی افزود: عقد‌ها، سندها و قراردادها طبق عرف نزد علمای بلاد يک سنديتی پيدا می‌کرد و معتبر می‌شد اما با ظهور تجديد در ايران و مشروطيت، رشته حقوق و تحقق در نظام قضائی در ايران، يک مسئله مهمی شده است؛ مسئله ايجاد عدليه جديد در جامعه بين نيروهای متدين و عرفی و حکومت پهلوی اول اين بوده که چگونه اين نظام قضائی را از آن دوران قديمی خارج کنند، موضوع تأسيس وزارت دادگستری خيلی عميق‌تر و مفصل تر بوده است.

حداد عادل تاکيد کرد: مردم متدين در دوران پهلوی اول تا حدود سال ۱۳۲۰ ، سراغ رشته‌های دانشگاهی عموماً نمی‌رفتند و متدينين معمولاً سراغ پزشکی و گاهی هم سراغ رشته‌های مهندسی می‌رفتند، اصلاً ادبيات فارسی برای مردم مهم نبوده است، يک وزارت دادگستری و وزارت دارايی هم بود که در آن زمان اشتغال در اين دو وزارتخانه مصداق بارز عمل ظلم و جور بوده است؛ شايد خيلی ها حقوق می‌خواندند ولی بعد از فارغ التحصيلی وارد عدليه نمی‌شدند و شغل ديگری را انتخاب می‌کردند.

حداد عادل در ادامه سخنانش يادآور شد: مردم از ما بعنوان مدافعين انقلاب اسلامی انتظار دارند که يک قوه قضائيه سالم داشته باشيم، ظلم نکردن، تقوا و مديريت می‌خواهد، انتظار بحق مردم اين است که قوه قضائيه ما سالم باشد و کمال اول حکومت اسلامی، تحقق عدل است.

وی با بيان اينکه هرچه ما اهتمام به تربيت قضات و حقوقدانان با تقوا و متدين داشته باشيم ، يک کار انقلابی انجام داديم و اين يک وظيفه اسلامی بر عهده ماست، خاطرنشان کرد: نياز به حقوقدان برای نشان دادن چهره پاک و عدل پرور اين نظام يکی از واجبات است و از تقاضاهای ضروری و انکار ناپذير مردمی است که پای اين انقلاب ايستاده‌اند.

حدادعادل با ذکر اين نکته که ما در سطوح کلان کشور هم بيش از اين‌ها احتياج به حقوقدان داريم، گفت: هر مسئله‌ای داريد ، بالاخره بايد در قالب حقوق شکل بگيرد و تثبيت و تدوين شود ؛ مسئله حقوق در روابط بين الملل نيز بسيار مهم است، همه سياستمداران در هر جايی که کار می‌کنند، بايد به سخنان حقوقدانان توجه داشته باشند، کاری که مجلس انجام می‌دهد در درجه اول يک کار حقوقی است؛ قانون نويسی و عبارت پردازی در متون حقوقی يک تخصص بسيار ظريفی است و بايد نمايندگان مجلس شم حقوقی داشته باشند.

نماينده تهران در خانه ملت با اشاره به مسئله حقوق بشر که همواره توسط استکبار جهانی بعنوان ابزاری برای مقابله با جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار می‌گيرد، توضيح داد: موضوع حقوق بشر عرصه‌ای است که بايد حقوقدان مسلمان متفکر و مسلط وارد ميدان شود و از اين نظام دفاع کند وگرنه شاهديد که چه تصويری از نظام جمهوری اسلامی ايران توسط استکبار جهانی نشان داده می‌شود؛ جايگاه حقوقدانان در کشور بسيار مهم است و ما هم در مجمع تشخيص مصلحت نظام و هم در مجلس، حقوقدان کم داريم.

وی افزود: توجه کنيد به اين خلا و کمبود و فقدان حقوقدان حرفه‌ای در کشور، اين امر مطلبی است که برای همه محسوس نيست ولی اثرش را در دنيا می‌گذارد ، ما به حقوقدان به معنی فنی کلمه همچنان نياز درايم و حقوق رشته‌ای است که شايد بيش از علوم سياسی ، رهبران کشورها حقوقدان هستند چرا که حقوقدانان در اداره کشور نقش مهمی دارند.

حداد عادل در خاتمه خاطرنشان کرد: کاری کنيد که رشته و شغل حقوقدانی در جمهوری اسلامی ايران در جايگاه مناسب خودش قرار گيرد و شأن خودش را حفظ کند، تلاش کنيد برای اينکه در اين نظام، حقوقدان جايگاه شايسته خودش را پيدا کند.

اظهارات عسگراولادی موضع اصولگرايان نيست/ رای قابل‌توجه؛ شرط پيوستن به ائتلاف سه‌نفره


غلامعلی حدادعادل رئيس فراکسيون اصولگرايان در مجلس شورای اسلامی در حاشيه اين همايش در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درخصوص جلسه روز گذشته مجلس که با حضور احمدی‌نژاد همراه بود، گفت: جلسه بدی نبود و بعضی نگرانی‌هايی که قبلا پيش‌بينی می‌شد، به وجود نيامد.

وی با بيان اينکه رئيس‌جمهور و نمايندگان در اين جلسه به ايراد سخنرانی پرداختند، افزود: اگر رئيس‌جمهور در مجلس می‌ماند، بهتر بود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری درباره دعوت دولت از نمايندگان برای سه‌شنبه هفته آتی و اينکه آيا اين جلسه شبيه جلسه روز گذشته خواهد بود، گفت: زود است در اين باره اظهارنظر کنيم؛ به هر حال نفس همکاری مجلس و دولت برای رفع مشکلات کشور مفيد است. درباره اين جلسه نيز اين‌طور برداشت می‌شود که قرار است رئيس جمهور پای صحبت نمايندگان بنشيند تا نبودن ديروزشان جبران شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه‌ها که در اظهارات ديروز رئيس‌جمهور نيز بدان اشاره شد نيز گفت: مجلس حتما پيشنهادات رئيس‌جمهور را بررسی می‌کند اما بحث در اجرا شدن يا نشدن قانون نيست. بحث در چگونگی اجرايی شدن است. اختلاف نظر مجلس و دولت در اين است که يارانه چقدر باشد و چه مقدار به توليد و چه مقدار به خانوارها اختصاص داده شود.

حداد عادل افزود: ادامه هدفمندی يارانه‌ها مورد تاييد مجلس است و تغييرات در آن نيز محتمل است. اما بايد مطمئن شد که دولت به قانون مجلس عمل می‌کند.

رئيس فراکسيون اصولگرايان در پاسخ به اظهار نظر يکی از نمايندگان در خصوص پيوستن محسن رضايی به ائتلاف سه نفره نيز گفت: فرد بايد برای ورود به ائتلاف رای قابل توجه داشته باشد. در درجه اول نيز خود شخص بايد بخواهد و کسی نمی‌تواند از جانب کس ديگری پيشنهاد دهد.

وی درباره اظهار نظر عسگراولادی در خصوص فتنه‌گران و اينکه آيا اين موضع اصولگرايان است، اظهار داشت: عسگراولادی به صراحت گفته که اين مواضع موضع حزب موتلفه نيست چه برسد به اينکه موضع همه اصولگرايان باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016