سه شنبه 3 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاج زاده: می خواهند انتخابات آتی را کاملاً فرمايشی و مهندسی شده برگزار کنند

نوروز ـ يادداشت مصطفی تاج زاده ـ با توجه به صحبت های اخير جنتی، از مسئله انتخابات رمزگشايی شد! راديو و تلويزيون جهت گيری اش عوض شد. هیأت رئيسه خبرگان رهبری اطلاعيه عليه آقايان موسوی و کروبی و خاتمی دادند معلوم شد می خواهند انتخابات آتی را کاملاً بسته و فرمايشی و مهندسی شده برگزار کنند. جنتی هم حرف آخر را زد و گفت: هرکس سرکوب های خونين ۸۸ را تأييد نکند ساکت فتنه است و رد صلاحيت می شود.

تلويزيون هم در برنامه ۲۰:۳۰ برنامه ای پخش کرد که به وزرای دولت پنجم تا هشتم گفته بود مردم به شما رأی نمی دهند و نبايد کانديدا شويد چون ساکت فتنه بوده ايد! بنابراين مناظره هايشان از اين پس فقط ميان مجلس و دولت است يعنی بين خود اصولگراها. علتش هم اين است که هرچه بيشتر فحش می دهند اقبال مردم به اصلاح طلب ها بيشتر می شود با توجه به وضعيت کشور و بی کفايتی در مديريت بحران ها.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


البته حسن بزرگ صحبت های اخير اين بود که به همه نشان داد اختلاف سر چيست و معلوم شد که محل منازعه انتخابات آزاد است. انتخابات آزاد در همه جای دنيا از جمله ايران از مشروطه تاکنون معنايش اين بوده که مخالفان قانون گرای جناح حاکم بتوانند نامزد شوند و آزادنه با ساير کانديداها رقابت کنند.اگر مخالفين توانستند نامزد شوند و انتخابات سالم برگزار شد، اين انتخابات آزاد است وگرنه فرمايشی و مهندسی شده است.

جالب است که در آزادترين کشور جهان صحبت از انتخابات آزاد جرم و مزدوری دشمن تلقی می شود و جای تأسف است که سلطنت طلب ها و طرفداران رژيم پهلوی که در عمر سلطنتش يک انتخابات آزاد برگزار نکرده است، امروز مدعی و مدافع انتخابات آزاد شده اند و جمهوری اسلامی به نام تشيع و ولايت و روحانيت مخالف انتخابات آزاد شده است! نظامی که اساساً برپايه صندوق های رأی تأسيس شد نه با کودتای خارجی ها.

عجيب اين که در مورد سوريه هم لفظ آزاد را از انتخابات حذف کرده اند و می گويند راه حل مشکل سوريه «انتخابات» است و توجه ندارند که انتخابات پارلمان و رفراندم قانون اساسی همين چند ماه پيش در سوريه برگزار شد و فايده نکرد چون آزاد نبود! پيش از اين ايران برای سوريه هم انتخابات آزاد را تجويز می کرد ولی احمدی نژاد از ترسش در ديدار اخيرش با نخست وزير سوريه ديگر نامی از انتخابات آزاد نبرده است. چرا که در ايران انتخابات آزاد جرم است و نمی شود برای مخالفين اسد اين حق نامزد شدن را قائل شوند و برای مخالفان خود حقی قائل نباشند و همگی را رد صلاحيت کنند. به طور کلی اين تناقض برای حکومت وجود دارد که اگر انتخابات آزاد خوب است و برای همسايه ها تجويز می شود چرا برای ايران خوب نيست و اين جا جرم محسوب می شود. پس ديگر بايد از آزادی برای انتخابات دنيا فاکتور بگيرند!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016