چهارشنبه 4 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباس عبدی: دولت با چراغ بالا وارد فضای انتخابات شده است

فرارو- يک تحليلگر سياسی گفت: «اکنون تنها جريان دولت است که با برنامه‌هايی که اجرا می کند و سخنانی که اظهار می کند، خود را برای انتخابات آماده می کند و اينکه چه کسی باشد و چه کسی نباشد اهميت اصلی را ندارد.»

برنامه جريان نزديک به دولت برای انتخابات چيست؟ نامزد مورد حمايت اين جريان کيست؟ اين جريان با يک نامزد در انتخابات شرکت می‌کند يا بيشتر؟ اين‌ها سوالاتی که در ماه‌های منتهی به يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ذهن بسياری از فعالان سياسی را به خود مشغول کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهندس عباس عبدی تحليلگر سياسی در گفتگو با فرارو گفت: «حرکت انتخاباتی دولت با چراغ خاموش نيست، بلکه با چراغ بالا است. چراغ بالا فاصله ۱۰۰ متری را نشان می دهد؛ در حالی که چراغ پايين فاصله ۲۵ متری را نشان می دهد. لذا در حالی که ديگران در حال حرکت با چراغ پايين هستند؛ اتفاقا دولت با چراغ بالا وارد فضای انتخابات شده است.»

عبدی درباره استراتژی حضور دولت در انتخابات آتی گفت: «بنده از جزئيات اين مسئله اطلاع ندارم، همچون ديگر مسائل کشور که هيچ کس از جزئيات آنها اطلاع ندارد.»

وی ادامه داد: «درباره کليات اين مسئله نيز تنها می توان با حدس و گمان صحبت کرد. ولی تنها چيزی که می توان گفت اين است که دولت کوچکترين کاری که انجام می دهد معطوف به انتخابات است و سخنرانی اخير رئيس دولت در مجلس و تمامی اقداماتی که اين روزها شاهد هستيم معطوف به انتخابات آينده است.»

وی خاطرنشان کرد: «اين اقدامات از حالا آغاز نشده، بلکه از سال گذشته اين راهبرد وجود داشت و با بحران سازی قصد دارند اهداف خود را در انتخابات پيش ببرند.»

وی تاکيد کرد: «از اين منظر فکر می کنم تنها گروهی که يک راهبرد مشخص برای انتخابات دارد دولت است و ساير گروهها به دلايل متعدد فاقد اين راهبرد هستند.»

عبدی اظهار کرد: «فعاليتهايی که رقبای دولت انجام می دهند هيچ اهميتی ندارد. اينکه با هم بنشينند و ائتلاف ۱+۲ يا ۲+۳ کنند به لحاظ انتخاباتی فاقد اهميت است. آنچه که به لحاظ انتخاباتی اهميت دارد اين است که چه راهی وجود دارد که ذهنيت مردم را به يک موضوع، برنامه يا گرايش جلب کرد.»

وی تصريح کرد: «اکنون منتقدين اصولگرای دولت اصلا برنامه ای ندارند که تازه بخواهند کسی را جلب آن برنامه کنند. يعنی اکنون اگر از کسی بپرسيم فرق اين آقايانی که آمدند با هم چيست و اصلا چه می گويند، بعيد می دانم بتواند دو جمله پاسخ دهد. اما درباره دولت ما می توانيم ۱۰۰ جمله پاسخ دهيم.»

وی ادامه داد: «همين اظهاراتی که رئيس دولت در تلويزيون يا مجلس بيان می کند، نشان می دهد جهت گيری آنها چيست. شما اصلا مشابه اين اظهارات را (حتی در سطحی پايين تر) در طرف مقابل نمی بينيد و آنها تنها در حال مهره چينی برای خود هستند. يعنی آنها يک ظرف غذا را وسط گذاشته اند و بدون آنکه در آن غذايی باشد درباره نوع ظرف غذا دعوا می کنند.»

عبدی با بيان اينکه دولت اکنون نيازی به انجام کار ستادی ندارد گفت: «آنها اکنون در حال آماده کردن غذا هستند و به موقع اين غذا را در هر ظرفی که مايل باشند يا ممکن باشد می‌ريزند. مشکل آنها اين است که چطور کاری کنند که همه به اين غذا تمکين کنند وگرنه اينکه ظرف آن چه کسی باشد بالاخره يک نفر معرفی خواهد شد.»

عبدی در پاسخ به اين سوال که آيا دولت با کانديداهای متکثر وارد انتخابات خواهد شد؟، گفت: «در اين باره چون اطلاعی ندارم خيلی مايل نيستم اظهارنظری کنم. در واقع من بيش از آنکه به دنبال اين باشم که چه فردی قرار است بيايد (حتی در ميان اصلاح طلبان) به دنبال اين هستم که اين جريانات به دنبال طرح چه ايده و مسائلی هستند و از چه منظری وارد خواهند شد.»

وی تصريح کرد: «لذا اينکه در آخر چه فردی نمايندگی چه جريانی را بر عهده می گيرد به نسبت يک مسئله فرعی است.»

اين تحليلگر سياسی تاکيد کرد: «اکنون تنها جريان دولت است که با برنامه هايی که اجرا می کند و سخنانی که اظهار می کند خود را برای انتخابات آماده می کند و اينکه چه کسی باشد و چه کسی نباشد اهميت اصلی را ندارد.»

عبدی در پاسخ به اين سوال که پس جنابعالی معتقديد دولت حتما در انتخابات کانديدايی خواهد داشت؟، گفت: «اينکه دولت بتواند صلاحيت کانديدای خود را بگيرد بحث ديگری است و در اين فضا واقعا نمی توان اظهار نظر قطعی کرد که چه اتفاقی می افتد. اما قطعا آنها به دنبال اين هستند که کسی را بياورند؛ ولی قصد دارند شرايطی فراهم کنند که بر اساس آن شورای نگهبان نتواند کانديدای آنها را همچون انتخابات مجلس رد صلاحيت کند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016