دوشنبه 9 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشگران بدون مرز: تشديد جنگ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی عليه روزنامه‌نگاران

در پی بازداشت دست ‌کم ۱۲ روزنامه‌نگار توسط دستگاه امنيتی جمهوری اسلامی ايران، گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه‌ای خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط همه‌ روزنامه‌نگاران زندانی در ايران شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يک‌شنبه سياه : دست کم ١٢ روزنامه‌نگار در کمتر از ٢٤ ساعت بازداشت شدند و تعدادی ديگر از روزنامه‌نگاران نيز بايد در روزهای آينده خود را به شعبه‌های مختلف دادگاه‌های انقلاب و از اين ميان شعبه ٩ دادسرای فرهنگ و رسانه معرفی کنند.

در تاريخ ٨ بهمن ١٣٩١ نيروهای قضايی – امنيتی با يورش به دفاتر چهار روزنامه‌ی بهار، شرق، اعتماد، آرمان و هفته‌نامه آسمان، پس از بازرسی محل و ضبط کامپيوتر و ابزارکار روزنامه‌نگاران برخی از اعضای تحريره اين نشريات را بازداشت و به محل نامعلومی انتقال دادند. حکم بازداشت تعدادی ديگر از روزنامه‌نگاران نيز صادر شده است.

کريستف دولوار دبير اول گزارش‌گران بدون مرز در اين باره اعلام کرد :" تشديد سرکوب بی وقفه‌ی روزنامه نگاران در ايران ادامه دارد، هنوز دوران ترور و سرکوبی که از فردای انتخابات مورد اعتراض خرداد ١٣٨٨ آغاز شد، به پايان نرسيده است. ٥ ماه پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در ايران، اين بازداشت‌ها هشداری روشن است! دهان و زبان روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بسته خواهد شد."

گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی بدون فوری و بدون قيد و شرط همه‌ی روزنامه‌نگاران زندانی در ايران است. مقامات مسئول ايران بايد به بازداشت‌های خودسرانه و پی در پی که تنها هدف‌شان تضمين ثبات و ادامه حيات نظام است، پايان دهند. فرجام اين اقدامات تنها شکست است.

بنا بر اطلاعات جمع‌اوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز، دست کم ١٢ روزنامه‌نگار در کمتر از ٢٤ ساعت بازداشت شده‌اند. در تاريخ ٨ بهمن، ساسان آقايی، نسرين تخيری، جواد دليری و اميلی امرايی، همکاران روزنامه‌اعتماد، مطهره شفيعی، نرگس جودکی و صبا آذرپيک از روزنامه آرمان، پوريا عالمی و پژمان موسوی از روزنامه شرق و اکبر منتجبی از هفته‌نامه آسمان بازداشت شدند. در تاريخ ٧ بهمن نيز، ميلاد فدايی اصل روزنامه‌نگار خبرگزاری ايلنا و سليمان محمدی روزنامه‌نگار روزنامه‌ی بهار در محل کار و منزل خود بازداشت شده بودند. منازل روزنامه نگاران بازداشت شده نيز از سوی نيروهای قضايی – امنيتی ساعت ها مورد بازرسی قرار گرفته و لوازم کار، دست نوشته‌ها و کامپيوترهای آنها مصادره شده است.

تعدادی ديگر از روزنامه‌نگاران نيز بايد در روزهای آينده خود را به شعبه‌های مختلف دادگاه‌های انقلاب و از اين ميان شعبه ٩ دادسرای فرهنگ و رسانه معرفی کنند.

از ٢٢ دی‌ماه به ويژه در تهران تعدادی از روزنامه‌نگاران از سوی اطلاعات سپاه پاسداران و وزرات اطلاعات، احضار و مورد بازجويی قرار گرفته بودند. در بازجويی‌ها از اين روزنامه‌نگاران پرسش‌ها چون " چه برنامه ای در انتخابات آينده داريد، از کدام نامزدها می خواهيد حمايت کنيد؟ و سوالات متعددی در باره سخنرانی ١٩ دی ماه رهبر جمهوری اسلامی پرسيده شده بود. علی خامنه‌‌ای در اين سخنرانی اعلام کرده بود "آن کسانی که راجع به انتخابات توصيه‌هايی می‌کنند، حواسشان باشد به دشمن کمک نکنند. دائما نگويند انتخابات بايد آزاد باشد. از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتيم. کدامش آزاد نبوده است؟ "

در تاريخ ٢ بهمن غلامحسين محسنی اژه‌ای دادستان کل جمهوری اسلامی ايران در نشست مطبوعاتی اعلام کرده بود : " براساس اطلاعاتی که از منابع موثق به دست من رسيده است، متأسفانه عده‌ای از روزنامه‌نگاران امروز جدای آنکه در روزنامه‌های کشور قلم می‌زنند دستشان در دست غربی‌ها و ضد انقلاب است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016