گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
18 بهمن» ولايتی: رياست جمهوری دست اصولگرايان نباشد مصيبت داريم7 بهمن» عضو شورای مرکزی جبهه پایداری: اصلاحطلبان لولو نیستند 5 بهمن» گفتگو با عباس عبدی: در غياب اصلاحطلبان پيروزی نامزد مورد حمايت احمدی نژاد قطعی است 1 بهمن» حبيبی، دبيرکل حزب موتلفه اسلامی: عسگراولادی باب گفتگو با سياسيون را گشود 1 بهمن» زيباکلام: اصلاحطلبان اصلی در انتخابات شرکت نمیکنند، هيچ اصولگرايی حتی يک سوم خاتمی رای ندارد
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! نامه هفت تن از "اصلاحطلبان" به عسگراولادی: ولايت فقيه ارزش متعالی و ميراث با شکوه امام استابراهيم اصغرزاده، الياس حضرتی، سعيد ليلاز، محمدجواد حق شناس، مسعود سلطانیفر، سيدرضا نوروززاده و اسماعيل دوستی در سومين نامه خود به حبيبالله عسکراولادی تاکيد کردند: ما به قانون اساسی پايبنديم و ولايت فقيه بخشی از اين قانون است.
با شما موافقيم که آداب گفتوگو بايد رعايت شود و تعامل در چارچوبی که حيطههای آن مشخص گرديده صورت گيرد. اما اين امر ضرورتاٌ بدان معنا نيست که نمیتوان از ظرفيتهای موجود و حوزههای ديگری برای پرسمان سود نبرد. اما از طرفی میدانيم که بايد مانند قهرمانی که جوانمردی را در رقابت برمیتابد وارد حريمی نشويم که طرف مقابل را به ظاهر خلع سلاح کرده و باده پيروزی و مستی سرکشيم؛ چراکه اساساٌ محور گفتوگوی ما با شما برد وباخت نيست. نمیخواهيم چيزی را اثبات و حقی را پايمال نماييم. شما نيز صابون رفتارهای برخی روزنامهها به تنتان ماليده شده و میدانيد که چقدر اين حربهها غيراخلاقی هستند. مهم ابراز زبانی نيست. مهم صداقت و درستی عمل است. اينگونه نيست که فکر کنيم سياست عرصه عمل اخلاقی نيست. اتفاقاٌ سياست، آن هم سياست اسلامی بايد متکی به ارزشها و اصول متقن اخلاقی و انسانی باشد. در غير اينصورت در لجنزار بیتقوايی و سيهرويی فرو میرويم و مصداق تئوری معروفی میشود که هدف وسيله را توجيه میکند. قانون اساسی ميراث مشترک ملی و مذهبی ماست. اين قانون عصاره استقرار نظام دينی در ايران است.اما اين قانون هم وحی منزل نيست و ديديم که چگونه به درخواست مردم و تاييد امام دچار بازنگری شد. اين فرض را میپذيريد که اگر باز مردم بخواهند میتوانند آن را تغيير دهند. آنچه در اين ميان از نظر ما قطعی است رای و نظر مردم است. ما بر خلاف برخی آقايان رای مردم را زينتی نمیدانيم. ما در غياب امام معصوم، حجت فعليت يافتن هر حکم و نظری در حوزه سياست را منوط به قبول نظر مردم میدانيم. اما چه کسی است که میتواند ادعا کند که هم میتوان اصلاح طلب بود و هم برانداز! مفهوم اصلاحطلبی همانگونه که در ذاتش هويداست با هر راديکاليسم و انقلابیگری و البته تغييرات ساختاری در تعارض است. اگر غير اين باشد که نمیتوان نامش را اصلاحات گذاشت! رفتارهای خارج از عرف و اردوکشیهای خيابانی پسنديده نبوده و نيست. بیترديد در انتخابات ۸۸ رفتارهايی بروز کرده که چندان قابل دفاع نيست. اما شما بگوييد آنچه در کهريزک با فرزندان مردم روا داشته شد درست بود؟ حمله به کوی دانشگاه زيبنده بود؟ جالب است که به معلولها اشاره داريد اما يا عامداٌ يا سهواٌ چشمان خود را بر علل اصلی بروز بحران میبنديد. البته ما وضعيت شما را درک میکنيم و از محدوديتهای شما باخبريم. .... با اين همه نمیتوان تنها از گذشته و تلخیها سخن راند و راهی به سوی آينده تعبير نکرد. ايران کشوری استثنايی با مردمانی بزرگ است. ما نمیتوانيم بدون توجه به عرصه تحولات منطقهای و بينالمللی افق جديدی را برای سال ۹۲ ترسيم کنيم. Copyright: gooya.com 2016
|