یکشنبه 22 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایران در حال ساخت پهپاد تهاجمی با قابلیت شلیک موشک هوا به هواست

وزیر دفاع با اشاره به ساخت پهپاد تهاجمی "کرار" در سالهای اخیر، گفت: جدیدترین پهپاد تهاجمی با قابلیت شلیک موشک هوا به هوا در آینده رونمایی می شود و در حال حاضر آخرین مراحل ساخت خود را پشت سر می گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا، شنبه شب با حضور سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سید مهدی فرحی رئیس سازمان هوا فضای وزارت دفاع با موضوع اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

سردار وحیدی طی سخنانی اظهارداشت: چیزی که قبل از انقلاب داشتیم این بود که شاه با صرف یازده میلیارد دلار در سال های آخر عمرش، امکاناتی را وارد ایران کرد و با تعداد زیادی مستشار، دکترین طراحی شده این بود که تمام قدرت شاه بایستی برای سه روز با نیروهای شوروی مقابله کند. جالب است که ارتش شاه حق دخل و تصرف در این امکانات را نداشت و همه چیز در اختیار آمریکایی ها بود. در واقع چنین وضعیت وابستگی شدیدی را به آمریکا تجربه کرده بودیم اما انقلاب باعث استقلال در همه ابعاد مخصوصاً حوزه دفاعی بود. کشور از ابتدا به این مساله توجه جدی داشت که در حوزه دفاعی مستقل باشیم. وزارت جنگ بعد از مدتی نامش به وزارت دفاع تبدیل شد. البته سیاست های ما مبتنی بر دوستی و همکاری بود و همه چیز ما برای دفاع بود. امروز ما بر دفاع همه جانبه که مبتنی بر قدرت همه جانبه مردم است، تاکید داریم.

وی ادامه داد: به لحاظ سیاست های دفاعی در حوزه عملیات سیاست بازدارندگی را محور کار قرار داده ایم، این سیاسیت یعنی ما به کسی حمله نمی کنیم اما سیاست ما طوری تعین شده است که کسی هم جرات تعرض به خاک کشور ما را نداشته باشد و این اجازه را به خود ندهد.

وحیدی خاطرنشان کرد: در حوزه خود کفایی هم در همه حوزه ها این موضوع را مبنا قرار داده ایم و همه چیز در حوزه عملیات و دفاع بومی است که تایید شده رهبری و نیروهای مسلح است. این ها عناصر اصلی سیاست های دفاعی ماست. در همه سیاست های ما بومی سازی دفاع و امینیت بومی را مبنا قرار داده ایم.

وزیر دفاع گفت: البته ارزیابی توانمندی های دفاعی عناصر مختلفی دارد که یکی از آن ها آمادگی رزمی است که روحیه واراده عنصر مهمی است . در این حوزه جمهوری اسلامی بی رقیب است و از لحاظ آمادگی روحی شرایط بسیار خوبی داریم. به لحاظ دکترین های عملیاتی هم باید بگویم که ما سیاست و دکترین دفاعی – نظامی بومی داریم و در این حوزه هم جزو مستقل ترین کشور ها هستیم در حوزه نرم افزار های دفاعی... از نظر تجهیزات هم ما تقریباً همه تجهیزات نظامی خود را، خودمان می سازیم و هیچ سامانه بزرگی وجود ندارد که ما از خارج وارد کنیم که از این جهت هم با توجه به گستردگی میدان های نبرد، ما شرایط خوبی داریم.

فرحی رئیس سازمان هوا و فضای وزارت دفاع نیز طی سخنانی اظهارداشت: استقلال ابعاد گسترده ای دارد و در همه حوزه ها معنا پیدا می کند. با شعار نمی توان به استقلال رسید و باید برای آن تلاش کرد. حوزه دفاع در قبل از انقلاب از نظر استقلال در حداقل وجود داشته است.

وی گفت: به لطف خدا در طی این مدت کارهای زیادی انجام شده است و امروز افتخار می کنیم که در همه حوزه ها از جمله هوا فضا در بین کشورهای اسلامی کم نظیر هستیم. در زمینه موشکی امروز رتبه هایی در ردیف تک رقمی داریم و در بین کشورهای اسلامی هم به رتبه های بالا دست یافته ایم که این یک افتخار و غرور ملی است. ماهیت هوا فضا، ماهیت ویژه و خاصی است. یک سری ویژگی های خاص هوا فضا وجود دارد که در تمام دنیا وجود دارد مثل زمان بر بودن، پر هزینه بودن و... و یک سری ویژگی هم دارد که خاص کشور ماست مثل اینکه بازدارنده و غرور آفرین است و همچنین در عرصه علم و فناوری نقش لوکوموتیو را برعهده دارد و باعث جذب نخبگان بسیار زیادی می شود. امروز عده زیادی از جوانان خلاق و علاقمند که گمنام هستند، با علاقه و انگیزه در این زمینه تلاش های بی وقفه ای دارند.

وزیر دفاع نیز خاطرنشان کرد: بومی شدن یک مسول از ایده تا تولید مطرح است. الان در ایده پردازی ها، طراحی ها و ساخت متکی بر خود هستیم. در مساله ساخت دو شاخه وجود دارد، گاهی لازم نیست که همه زیرمجموعه ها را خودمان بسازیم اما در زیرمجموعه های گلوگاهی و مواد گلوگاهی خودکفا هستیم. وقتی می گوییم بومی شدن، یعنی در زمینه فکر، طراحی، ساخت و تولید! ما تلاش داریم که همه زیرمجموعه ها و مواد اولیه در کشور خودمان ساخته شود چون دشمن در کوچکترین مسائل هم تلاش بر تحریم ایران دارد و به همین دلیل هم نسبت به بقیه کشورها در زمینه بومی سازی قوی تر هستیم.

فرحی گفت: دمشن وظیفه دارد تا جایی که ممکن است منکر قابلیت ها و پیشرفت های ما شود اما امروز زیر ساخت ها هم علاوه بر محصول، تعیین کننده است. ما الان وقتی سراغ حوزه هوا فضا می آییم می بینیم که در زیر ساخت ها هم وضعیت خوبی وجود دارد، نهایتاً سخت افزار، نرم افزار، مغز افزار و نظام افزار جزو زیر ساخت هایی است که در زمینه هوا فضا وجود دارد.

وزیر دفاع گفت: این یک روش رسانه ای است که دشمنان برای نفی توانمندی های کشور به کار می برند چون اگر آن ها بپذیرند که انقلاب اسلامی توانسته امروز به چنین قدرت های صنعتی هم دست پیدا کند، تنها دلیل بقای سیطره خود در دنیا را از دست می دهند. باور این موضوع برای آن ها خیلی سخت است.

وی ادامه داد: هواپیما یکی از پیچیده ترین دستاوردهای بشر است، آن ها به رغم دوران طولانی فشار و تحریمی که بر ایران تحمیل کردند به یکباره مواجه شدند با پرتاب ماهوراه امید یا همینطور طراحی جنگ افزار قاهر که در نوع خود کم نظیر است. خب اگر قبول کنند که ایران توانسته به چنین فناوری دست پیدا کند یعنی خط بطلانی کشیده اند بر تمام تبلیغاتی که برعلیه ایران داشته اند. به هر حال ساخت هواپیما داری دو مرحله است، مراحل طراحی قاهر به خوبی انجام شده است و مرحله پروازی آن هم در دست انجام است و مسائل مد نظر متخصصین در حال اعمال است. بلافاصله بعد از رونمایی کار وارد مرحله بعدی خواهد شد که این موضوع در همه جای دنیا مرسوم است.

سردار وحیدی خاطرنشان کرد: سیاست رسانه ای غرب بر این است که بگویند قاهر ماکت است که این حرف ها کم ارزش است و نشان می دهد دشمن نسبت به پیشرفت ایران در زمینه های مختلف، خصوصاً حوزه دفاع نگران است. این اولین باری نیست که کشور ما به صورت بومی به تجهیزات پیشرفته دست پیدا کرده است و موارد متعددی بوده و به نظرم انکار این مسائل فایده ای برای دشمن ندارد و بعید است که عاقلان دنیا این حرف ها را باور کند.

رئیس سازمان هوا فضای وزارت دفاع گفت: ما دو برنامه برای هوا فضا داشتیم، یکی پرونده پنج ساله پنجم و دیگر برنامه سند بیست ساله بود. در برنامه اول بنا بود که ماهواره ای تا مرز هفتصد کیلوگرمی را در مدار 1000 کیلومتری فضا قرار دهیم که طبق برنامه این کار در حال انجام است و انشالله تا سال 94 این کار انجام خواهد شد. انشالله سال آینده ماهواره بر سیمرغ را هم رونمایی خواهیم کرد. کار این ماهواره بر تا حد زیادی انجام شده است و این یعنی ورود به لیگی جدید در عرصه هوا فضا. در دنیا 48 کشور دارای ماهواره است، 22 کشور هست که ماهواره می سازند و فقط 10 کشور هستند که ماهواره بر هم می سازند و این افتخار بزرگی برای ماست که در بین این ده کشور حضور داریم.

وی گفت:ما تا آخر سال 94 وارد مرحله ساخت ماهواره بر سپهر خواهیم شد که می تواند ماهواره 700 کیلوگرمی را به سمت مدار1000 کیلومتری فضا پرتاب کند.

سردار وحیدی گفت: هواپیماهای بدون سرنشین در ایران به عنوان یک توانمندی بالای دفاعی در ایران محسوب می شود ما پهبادهای مختلف با کابردهای متفاوت تولید می کنیم. پهبادهای تهاجمی در ایران در حال تولید است و کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است. پهبادهای شناسایی هم در داخل کشور ساخته شده است که قدرت تصویر برداری بسیار خوبی دارد که بعضاً در بعضی از مناطق دشمن به پرواز درآمده است و تصاویر شفافی را تهیه کرده است. پهباد های ما قدرت ماندگاری بالایی در پرواز دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزیر دفاع ادامه داد: آر کیو 170 که وارد خاک ایران شد، خیلی از فناوری های اف 35 را داشت و تکنولوژی بالایی در این پهباد وجود داشت و آخرین دستاورد هوایی آمریکا به شمار می رفت. وقتی این پهباد شکار شد آمریکایی ها در ابتدا گفتند که ای مساله دروغ است اما کم کم این مساله را پذیرفتند. دوستان ما در افغانستان با ما توافقنامه داشتند که نباید مرزهای خودشان را برای کارهایی بر علیه ایران در اختیار آمریکا قرار دهند اما دشمن این کار را بدون اطلاع مقامات افغان انجام دادند. با رمزگشایی از اطلاعات این پهباد مشخص شد که آن ها بر هیچ اصلی پایبند نیست و تلاش کرده بودند که اطلاعات مختلفی از کشور ما به دست بیاورند که البته همه آن ها در دست جمهوری اسلامی است. یک بار دیگر قدرت ایران در این زمینه به دشمن نشان داده شد و امروز ما در حوزه پهپاد یکی از کشورهای موفق هستیم و رتبه های ما جزو رتبه های کشورهای قدرتمند دنیا هستیم.

سردار احمدی وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به توانمندی های پهپادی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما امروز در داخل کشور بیش از 20 نوع پهپاد در حوزه های مختلف شناسایی و تهاجمی و بعضا با مداومت پرواز بالا می سازیم.
وحیدی افزود: پهپادهای شناسایی ما قادر هستند با پرواز بر فراز امکان دشمن، واضح ترین تصاویر را از اقدامات و تحرکات آنها تهیه کنند.

وی با اشاره به ساخت پهپاد تهاجمی "کرار" در سالهای اخیر، افزود: جدیدترین پهپاد تهاجمی ما با قابلیت شلیک موشک هوا به هوا، در آینده رونمایی می شود که اکنون آخرین مراحل ساخت خود را پشت سر می گذارد.

وی افزود: ما چندین نوع پهباد را در دستور کار داریم. هم پهباد های رزمی و هم نوع شناسایی آن که انشالله در آینده این پهباد ها یکی پس از دیگری به نتیجه خواهد رسید و نتیجه را به ملت ایران گزارش خواهیم کرد.

فرحی نیز یادآور شد: یکی از حوزه های فعالیتی ما حوزه پدافند هوایی است که در این حوزه آسمان کشور را به هفت لایه تقسیم کرده ایم و به ازای هر کدام یک سری محصول تعریف شده است که محصول حفاظت از آن آسمان است. ما امروز در این حوزه محصولات مختلفی را تولید می کنیم که همین امسال هم تعدادی دیگر از محصولات رونمایی خواهد شد. این که روسیه به تعهدات خود عمل نکرد؛ به غرور ملی ما برخورد و امروز یکی از فعال ترین مسائل ما در حوزه پدافندی ساخت محصولی است که شباهت زیادی به اس 300 دارد. چشم انداز بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد و دانشمندان جوان کشورمان با انگیزه بالایی در حال کار و تلاش هستند. اس 300 ویژگی خاصی دارد و روند رشد آن به دلیل نوع تحریم ها بسیار بالاتر از بقیه محصولات پدافندی داشته است.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: البته موضوع از چند نگاه قابل بررسی است. اسرائیل امروز برای آمریکا خیلی هزینه زا است. آمریکایی ها همه تخم مرغ هایشان را در سبد اسرائیل گذاشته اند و تنفری که در دنیا نسبت به این رژیم وجود دارد و همینطور شکست اسرائیل و دولت های حامی او مثل حسنی مبارک و شکست اسرائیل در سه جنگ پیاپی با لبنان و مردم غزه، اختلافاتی که در سطح رژیم وجود دارد و همینطور مهاجرت معکوسی که در حال انجام است باعث شده که آمریکا هزینه زیادی بپرداز و اگر اسرائیل سقوط کند در نتیجه آمریکا هم افول خواهد داشت.

وی گفت: من تردید دارم که سران آمریکا بتوانند این واقعیت ها را درک کنند، آمریکا به خاطر اسرائیل هزینه زیادی می دهد اما وزیر دفاع جدید که به سنا معرفی شده است، بنا به دلیل اینکه موضع کمرنگی نسبت به اسرائیل داشته است مجبور به عذرخواهی شده است. خب این نشان می دهد که رژیم آمریکا اگر هم بخواهد موضع دیگری نسبت به اسرائیل داشته باشد، نمی تواند این کار را انجام دهد. هگل می تواند یک خط و نشان کشیدن از سوی اوباما برای اسرائیل باشد اما آمریکا نمی تواند از چنبره عنکبوتی اسرائیل رهایی پیدا کند.

وحیدی گفت: من اجازه می خواهم یاد شهدای هوا فضای کشور را گرامی بدارم که به گردن ما و کشورمان حق بزرگی دارند. فرزندان مردم در مجموعه هوا فضا شبانه روز تلاش می کنند، حفظ انقلاب از اصل به دست آوردن آن مهم تر است، وحدت و توکل را فراموش نکنید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016