سه شنبه 24 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قيمت خودرو در ايران ترمز بريد؛ پرايد بالای ۱۹ ميليون

• قيمت محصولات خودروسازان ايران ۵۰ درصد افزايش يافت. قيمت فعلی "سايپا ۱۱۱" در بازار ايران بيش از ۱۹ ميليون تومان است. پيش‌تر برخی رسانه‌های ايران پيش‌بينی کرده بودند قيمت پرايد تا نوروز ۹۲، به ۲۱ ميليون تومان خواهد رسيد.

دويچه وله ـ به گزارش خبرگزاری‌های ايران، در پی افزايش ناگهانی قيمت انواع خودرو در بازار ايران، وعده‌های داده شده برای کاهش قيمت خودرو عمل نکرده و خودروسازان قيمت محصولات خود را به‌طور ميانگين ۵۰ ‌درصد افزايش داده و به قيمت‌های بازار رسانده‌اند.

در پی افزايش قيمت انواع خودرو، مسئولان اقتصادی به راه‌کارهايی هم‌چون دادن اولتيماتوم به خودروسازان برای کاهش قيمت و تقاضا از مردم برای نخريدن خودرو روی آورده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محسن صالحی‌نيا معاون وزير صنعت، معدن و تجارت يک‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ با وعده کاهش قيمت خودرو در آينده از مردم خواسته بود فعلا خودرو نخرند.

در پی افزايش ۵۰ درصدی قيمت انواع خودرو از سوی خودروسازان، اين‌بار محمد جعفری رئيس "انجمن ملی حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان" يک‌شنبه ۲۲ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری "ايسنا" به خودروسازان برای کاهش قيمت‌ها "اولتيماتوم" داده و گفته است: «از مصرف‌کنندگان می‌خواهيم فعلا از خريد خودرو خودداری کنند تا خودروسازان مجبور به کاهش قيمت‌ها شوند.»

از ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ با تصويب وزيران و تاييد محمود احمدی‌نژاد، نحوه تعيين قيمت خودرو تغيير يافت. بر اساس اين مصوبه جديد، خودروسازان مجوز فروش خودرو به قيمت تجاری (قيمت حدفاصل قيمت بازار آزاد و قيمت محاسباتی با لحاظ نرخ مبادله‌ای ارز) را گرفتند.

صدور مجوز رسمی گرانی از سوی دولت

در همين زمينه خبرگزاری "مهر" در گزارشی از اين مصوبه جديد دولت به عنوان "صدور مجوز رسمی گرانی خودرو توسط دولت" ياد کرد و نوشت: «فعالان بازار خودرو، از مصوبه جديد دولت به عنوان افزايش قيمت خودروهای داخلی برای دومين بار ياد می‌کنند. قيمت خودروهای داخلی يک بار در مهرماه سال‌جاری توسط سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان بين ۱۸ تا ۲۰ درصد افزايش يافته بود.»

خبرگزاری‌های ايران، دوشنبه ۲۳ بهمن گزارش داده‌اند که قيمت فعلی "سايپا ۱۱۱" در بازار ۱۹ و نيم ميليون تومان است. همچنين در حال حاضر در بازار ايران، قيمت "ماکسيما" ۱۱۰ ميليون تومان، "پژو ۲۰۶ صندوق‌دار" ۵۶ ميليون تومان و "پژو ۴۰۵" ۲۶ ميليون تومان است.

در روزهای اخير برخی از رسانه‌های داخل ايران پيش‌بينی کرده بودند با نبود نظارت بر روی قيمت‌گذاری محصولات سايپا تا نوروز ۱۳۹۲، به عنوان نمونه قيمت پرايد به ۲۱ ميليون تومان خواهد رسيد.

بحران خودروسازان و افزايش بيکاری

در پی نوسان شديد بهای ارزهای خارجی در بازار ايران و افزايش ميزان تورم، دو کارخانه اصلی خودرو سازی، ايران خودرو و سايپا، با معضلات جدی روبرو شده‌اند. خودروسازان می‌گويند هزينه‌های توليد صد در صد افزايش يافته اما بهای فروش خودرو متناسب با آن بالا نرفته است. در ۹ ماه نخست سال ۹۱ ظرفيت توليد در دو کارخانه اصلی خودروسازی ايران دست‌کم ۴۵ درصد کاهش يافته است.

با توجه با ادامه‌ روند کاهشی توليد خودرو انتظار می‌رود قيمت‌ها در بازار آزاد بار ديگر افزايش شديدی پيدا کنند. صنعت خودرو و قطعات يکی از بزرگترين بخش‌های توليدی ايران به شمار می‌آيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016