سه شنبه 24 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران از بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران در ايران

فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌‌نگاران می‌گويد که بازداشت‌های اخير دنباله‌روی روند تحت تاثير قرار دادن رسانه‌ها در ايران می‌باشد که در طی آن مسئولان خبرنگاران درون کشور را تحت فشار قرار داده و در عين حال اقدام به خاموش نمودن همکارانشان در خارج از تيررس حاکميت از راه حمله به خانواده‌ها و دوستانشان در داخل کشور می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش جرس به نقل از سايت رسمی فدراسيون بين المللی روزنامه ‌نگاران، اين نهاد مستقل امروز گفت که اظهارات وزير اطلاعات ايران درباره بازداشت اخير دوازده خبرنگار تهديدی مستقيم برای استقلال رسانه ها می باشد.

متن کامل بيانيه و گزارش فدراسيون به شرح زير است: طی بيانيه که در خبرگزاری فارس منتشر شد٬ وزير اطلاعات حيدر مصلحی مدعی شد که خبرنگاران بخاطر رابطه شان با کارکنان بی بی سی فارسی در لندن بازداشت شدند و هشدار داد که بازداشت بيشتری در راه است. اين بيانات فدراسيون بين المللی روزنامه ‌نگاران را بر آن داشت تا سه شنبه هفته گذشته سفری را به ترکيه ترتيب دهند جهت بحث درمورد طرحی کمک رسانی به خبرنگارانی که احتمالا به دنبال مکانی امن در خارج از ايران هستند.

جيم بومهلا رئيس فدراسيون بين المللی روزنامه ‌نگاران گفت: "اين اظهارات نگران کننده حاکی از اين است که وضعيت خبرنگاران در زمان باقی مانده به انتخابات خرداد در ايران احتمالا رو به افول خواهد رفت و شمار بيشتری از کشور خواهند گريخت." "فدراسيون بين المللی روزنامه ‌نگاران در تلاش است شرايطی فراهم سازد تا ترکيه ميزبان آنان باشد و به آن ها در رابطه با حقوقشان توصيه دهد و درباره وضعيت و اسکانشان آنان را ياری دهد."

هيئت فدراسيون بين المللی روزنامه ‌نگاران در ترکيه با کريم الأتاسی٬ کميسر عالی امور پناهجويان سازمان ملل٬ ديدار نموده و در مورد دشواری های زمانی که خبرنگاران در تبعيد درمرحله مصاحبه و ثبت نام با آن مواجه هستند بحث نمود. مسئولين فدراسيون بين المللی روزنامه ‌نگاران تعدادی از پرونده های ويژه را ارائه نموده و برلزوم تسهيل پروسه اسکان اين خبرنگاران در کشورهای ثالث تاکيد نمودند.

هيئت با اتحاديه های عضو خود در ترکيه نقششان در تسهيل کمک های بشردوستانه٬ پيگيری پرونده های خاص و نمايندگی نزد مسئولان ترکيه به منظور بهبود وضعيت اين خبرنگاران را مورد بررسی قرار دادند.

اين سفر پس از بازداشت حداقل شانزده خبرنگار٬ شامل شش زن٬ بود که در حال حاضر توسط نيروهای امنيتی ايران بدون ايراد اتهام در بازداشت موقت به سر می برند.

طبق گزارش رسانه ها٬ مسئولين ايرانی خبرنگاران و وبلاگ نويسان را به منظور ارعاب رسانه ها پيش از انتخابات مجلس در مارس مورد هدف قرار دادند. بازداشت شده ها عبارت بودند از پرستو دوکوهی٬ مرضيه رسولی٬ سهام الدين بورقانی٬ فاطمه خردمند٬ احسان هوشمندزاده و سعيد مدنی.

بازداشت ها در راستای يورش هايی بود به منازل خبرنگاران که طی آن لپ تاپ هايشان ضبط شد. با آن که خبرنگاران بازداشتی نه فعال سياسی محسوب می شوند و نه موضوعات حساس را مورد پوشش قرار می دهند٬ ‌بيانيه وزارت اطلاعات مهر تاييدی ست بر اينکه مسئولين نگران ارتباطات خبرنگاران با خارج می باشند.

آخرين باری که حاکميت ايران اقدام به سرکوب گسترده رسانه ها نمود در سال ۱۳۸۹ و به منظور منع امر خبررسانی درباره اعتراضات دنيای عرب بود.

فدراسيون بين المللی روزنامه ‌نگاران می گويد که بازداشت های اخير دنباله روی روند تحت تاثير قرار دادن رسانه ها در ايران می باشد که در طی آن مسئولين خبرنگاران درون کشور را تحت فشار قرار داده و در عين حال اقدام به خاموش نمودن همکارانشان در خارج از تيررس حاکميت از راه حمله به خانواده ها و دوستانشان در داخل کشور می کند.

بت کستا دبير کل فدراسيون بين المللی روزنامه ‌نگاران می گويد که "اين اقدامات بی شرمانه و متعلق به قرون وسطی می باشد که همکاران ما قربانی آن می باشند." "اين اقدامات کارکرد دولتی را ترسيم می کنند که حکومت کردن با رضايت مردم را کنار گذاشته و مصمم است تا هرگونه انتقاد٬ هرچند حقيقی و به جا را سرکوب نمايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016