سه شنبه 24 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش شيرين عبادی به حمله موشکی به کمپ مجاهدين خلق

• تيراندازی به افراد بی پناه، خلاف ضوابط حقوق بشر است

شيرين عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳ گفت: "اقدامات يک سازمان در گذشته نمی تواند مجوز يورش به پناهجويان غيرمسلح باشد."

براساس اخبار منتشر شده، کمپ ليبرتی در نزديکی بغداد، پايتخت عراق که محل نگهداری اعضای سازمان مجاهدين خلق است در روز بيست و يکم بهمن ماه ۱۳۹۱ هدف حمله موشکی و خمپاره‌ای قرار گرفت که در اين حمله، ۵ نفر کشته و تعدادی نيز مجروح شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم عبادی در گفت و گوی کوتاهی با سايت کانون مدافعان حقوق بشر، با بيان اينکه "تيراندازی و يورش مسلحانه به افراد بی پناه، خلاف ضوابط حقوق بشر و مغاير با اصول انسانی است"، حمله موشکی و خمپاره‌ای به کمپ ليبرتی را محکوم کرد.

اين مدافع حقوق بشر در همين خصوص گفت: "اينگونه اعمال که امنيت و جان تعدادی از شهروندان ايرانی را نشانه رفته است، افرادی که قبلا نيز مورد قهر حکومت عراق قرار گرفته بودند، دليلی بر بی ثباتی کشوری است که اين اردوگاه در آن قرار دارد."

همچنين خانم عبادی اولين وظيفه هر حکومتی از جمله دولت فعلی عراق را حفظ نظم و برقراری امنيت عنوان کرد و گفت: "متاسفانه ما هر روز در عراق شاهد عمليات تروريستی هستيم و اين امر نشان از آن دارد که دولت نوری مالکی از برقراری نظم و آرامش در اين کشور ناتوان است."

اين مدافع حقوق بشر در اين خصوص با اشاره به حمله موشکی اخير به کمپ ليبرتی که محل اسقرار تعدادی از شهروندان ايرانی است، گفت: "اگر اين امر به دستور و اشاره حکومتی غير از حکومت عراق صورت گرفته باشد، مسئوليت کابينه نوری مالکی دو چندان می شود، زيرا به ساير کشورها اجازه دخالت در امور داخلی کشور خود را داده است، آنهم به اين صورت وحشيانه.

در سال ۲۰۰۹ ميلادی، مسئوليت حفاظت از اردوگاه محل استقرار اعضای سازمان مجاهدين خلق به دولت عراق واگذار و اين کشور متعهد شد که با ساکنان آن طبق قوانين عراق رفتار کند.

از همين رو خانم عبادی توجه مقام های مسوول حکومت عراق را به اين نکته جلب کرد که مسئوليت حفظ جان ساکنين کمپ ليبرتی برعهده دولت عراق است که بايد به نحو احسن صورت پذيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016