سه شنبه 1 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محجوب: از هر ۱۰ واحد توليدی ۸ واحد وضعيت بحرانی دارند

• ديگر نمی‌توان بدون دادن رشوه، کاری را در ادارات دولتی پيش برد
• ايران به يکی از واردکنندگان بزرگ گندم تبديل شده است
• ديگر چيزی از توليد ملی باقی نمانده است، حداکثر ظرفيت توليد در شهرک‌های صنعتی ۴۰ درصد است


ايلنا ـ عضو کميسيون اجتماعی مجلس گفت: هم‌اکنون از هر ۱۰ واحد توليدی ۸ واحد دارای وضعيت بحرانی و نزديک به بحران هستند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، عليرضا محجوب عضو کميسيون اجتماعی مجلس شب گذشته در جشنواره توليد ملی، افتخار ملی با اشاره به اينکه سياست غلط واردات گسترده کالاهای خارجی همچون گذشته ادامه دارد، اظهار داشت: هم‌اکنون از هر ۱۰ واحد توليدی هشت واحد دارای وضعيت بحرانی و نزديک به بحران هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عليرضا محجوب شب گذشته در جشنواره توليد ملی، افتخار ملی افزود: دولت برخی از قوانين مصوب مجلس را اجرا نکرده اما پيش‌بينی ما اين است که سال آينده فضای مثبتی برای طرح مسائل اقتصادی به وجود خواهد آمد.

سياست گذاری ارزی در جايی غير از بانک انجام می شود

در ادامه اين نشست، ارسلان فتحی‌پور رئيس کميسيون اقتصادی مجلس نيز گفت: بازپرداخت اقساط ارزی توليدکنندگان با نرخ مبادله‌ای باعث ورشکستگی آنها می‌شود و سياست‌های اقتصادی و ارزی دولت، بسياری از مردم را به سفته‌بازی و دلالی هدايت کرده است.

وی تصريح کرد: ديگر نمی‌توان بدون دادن رشوه، کاری را در ادارات دولتی پيش برد، اينکه يک روستايی گاو و گوسفند خود را بفروشد و کارمند دولت شود افتخار نيست.

فتحی پور با بيان اينکه هرکس بگويد منابع مالی نداريم، خائن است، اظهار داشت: سياست‌های ارزی در جايی غير از بانک مرکزی گرفته می‌شود که بايد اين وضعيت اصلاح شود.

او با بيان اين‌که در لايحه جديد مبارزه با کالا و ارز مجازات اخلالگران سيستم پولی و مالی کشور تشديد شده است،گفت: نقدينگی کشور به ۴۳۰ هزار ميليارد تومان رسيده است و با وضعيت فعلی نمی‌توان تورم را کنترل کرد.

رييس کميسيون اقتصادی مجلس همچنين گفت: اين تصميم که بازپرداخت اقساط ارزی بايد با نرخ مبادله‌ای انجام شود، فاجعه‌بار بوده و باعث ورشکستگی بنگاه‌های توليدی می‌شود.

وی خطاب به مسوولان بانک مرکزی با بيان اين‌که آيا می‌خواهيد همه را راهی زندان کنيد؟ از عملکرد اين بانک در زمينه عمل به تعهداتش در قبال توليد کنندگان و وارد کنندگان انتقاد کرد و گفت: بانک مرکزی مدام شعار حمايت از توليد ملی را می‌دهد اما به آن عمل نمی‌کند، ديگر چيزی از توليد ملی باقی نمانده است، حداکثر ظرفيت توليد در شهرک‌های صنعتی ۴۰ درصد است.

سهم معدن از توليد ناخالص داخلی،فقط ۴ درصد

در ادامه اين نشست حميد رسايی، نماينده تهران نيز با بيان اينکه دولت تعمدی در طولانی شدن روند تهيه و تنظيم لايحه بودجه و ارائه آن به مجلس ندارد، گفت: ترديدی نيست که شرايط دشوار اقتصادی که از سوی قدرت‌های خارجی تحميل شده، کار تدوين بودجه را مشکل کرده است.

محمد رضا بهرامن نايب رئيس خانه معدن نيز با اشاره به صادرات ۲.۲ ميليارد دلاری معدن و صنايع معدنی در ۱۰ ماهه امسال گفت: اين رقم حدود ۲۱ درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و سهم معدن و صنايع معدنی از توليد ناخالص داخلی کشور به ۴ درصد می‌رسد

بهرامن که در جشنواره توليد ملی، افتخار ملی سخن می گفت، خطارنشان کرد: تا پايان برنامه پنجم توسعه، ميزان استخراج مواد معدنی بايد به ۵۷۰ ميليون تن برسد.

هادی غنيمی‌فرد رئيس خانه صنعت و معدن استان تهران نيز در اين جشنواره با اشاره به اينکه عملکرد سيستم بانکی يکی از عوامل اصلی در افزايش نرخ دلار و سکه در بازار بوده است، گفت: قرار است انجمن آمارگران مستقل ايجاد شود تا بتوان آمارهای اقتصادی قابل اعتماد را در جامعه عرضه کرد.

هادی غنيمی‌فرد اظهار داشت: بانک‌ها کاخ‌های شيشه‌ای خود را با بهره‌هايی که از توليد گرفته‌اند، بنا کرده‌اند.

او با اشاره به اينکه نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته قطعا زير ۴ درصد بوده است، گفت: اينکه گفته می‌شود اقتصاد بايد از دست چند هزار نفر خارج شود حرف درستی نيست و با اين گونه اظهارات اوضاع اقتصادی بهتر نمی‌شود

وقتی کارگر و سرمايه‌دار مقابل يکديگر قرار داده می‌شوند

حميدرضا فولادگر عضو هیأت مديره خانه صنعت و معدن نيز شب گذشته در جشنواره توليد ملی، افتخار ملی اظهارداشت: هنوز هم افکار شبه کمونيستی و سوسياليستی در اقتصاد ايران جاری بوده و مدام کارگر و سرمايه‌دار در مقابل يکديگر قرار داده می‌شوند.

عضو هیأت مديره خانه صنعت و معدن با اشاره به اينکه نوسان شديد نرخ ارز طی چند ماه گذشته بسياری از واحدهای توليدی را به مرز ورشکستگی رسانده است، گفت: نرخ سود تسهيلات بانکی در دنيا به طور متوسط ۶ و در ايران بالای ۲۰ درصد است.

گشايش ال‌سی با ۱۰ درصد اعتبار به تاريخ پيوست

وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين جشنواره با اشاره به اينکه گشايش ال‌سی با ۱۰ درصد اعتبار عملا به تاريخ پيوست، گفت: ۴۰ درصد از کل واردات کشور در نيمه نخست امسال از طريق ارز حاصل از صادرات انجام شد و صندوق توسعه در اختصاص تسهيلات به واحدهای توليدی ضعيف عمل کرده است.

مهدی غضنفری افزود: در ۱۰ ماهه امسال توليد ماشين لباسشويی، محصولات پتروشيمی، يخچال فريزر، تلويزيون و انواع خودرو با کاهش مواجه شد.

همه جای صنعت هزينه دانشگاه را می‌دهد

در ادامه اين جشنواره احمد توکلی دبير انجمن تحقيق و توسعه صنايع نيز با انتقاد از عدم حضور وزارت صنعت در شورای عالی 'عتف'، گفت: لايحه بخشودگی مالياتی فعاليت‌های تحقيقاتی، ۱۵ سال است در مجلس و دولت متوقف شده است.

حميد توکلی تصريح کرد: در همه جای صنعت هزينه دانشگاه را می‌دهد،اما در ايران چنين چيزی وجود ندارد.

هشتاد درصد اقتصاد ايران دولتی است

محمود جامساز کارشناس اقتصادی نيز در اين جشنواره با اشاره به دولتی بودن ۸۰ درصد از اقتصاد و منابع کشور، گفت: ايران دارای يک اقتصاد سرمايه‌داری دولتی، نفتی ايدئولوژيک بوده که تحريم‌ها به عنوان يک ابزار سياسی برای اثرگذاشتن بر آن مورد استفاده قرار گرفته است.

او افزود: دولت دارای کسری بودجه بوده و سياست‌های ارزی در جهت چندنرخی شدن ارز است که يک تجربه غلط است.

کاظم اجلالی نايب رييس خانه صنعت نيز در اين جشنواره گفت: ايران به يکی از واردکنندگان بزرگ گندم تبديل شده است.

او گفت: اين حجم واردات متناقض با شعارهای سال حمايت از توليد ملی بوده و اين در حاليست که چند سال پيش جشن خودکفايی گندم برگزارشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016