دوشنبه 30 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رشد اقتصادی ايران؛ ۲۳ منطقه و ۱۶۴ جهان

فرارو- مرکز پژوهش های مجلس با ارائه پيش بينی رشد اقتصادی، رتبه منطقه ای و جهانی کشورها، اعلام کرد: رشد اقتصادی ايران در ۲۰۱۲ معادل ۳۶ صدم درصد بوده که اين وضعيت ايران را در رتبه ۲۳ منطقه ای و ۱۶۴ جهانی قرار می دهد.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با عنوان موقعيت شاخص های اقتصادی ايران و جهان و رشد اقتصادی، مطرح کرد: رشد اقتصادی فرايندی پايدار است که در اثر آن ظرفيت توليدی اقتصاد طی زمان افزايشم ی يابد و سبب افزايش سطح درآمد ملی می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


توسعه اقتصادی را می توان فرايند بهبود بخشيدن به کيفيت زندگی عموم مردم در ۳ محور کليدی دانست. ارتقای سطح زندگی مردم از طريق فرايندهای مناسب رشد اقتصادی، ايجاد شرايطی که موجب عزت نفس مردم شود (از طريق استقرار نظام ها و نهادهای اجتماعی، سياسی، اقتصادی که مشوق شان و احترام انسان باشد).

افزايش آزادی های مردم در انتخاب از طريق وسعت بخشيدن به حدود متغيرهای انتخاب آنها (به عنوان مثال افزايش در تنوع کالاها و خدمات). به اين ترتيب هرچند تغييرات و دگرگونی های ساختاری در اقتصاد کشور (در چارچوب نظام ارزش های سياسی و اجتماعی حاکم بر جامعه) توسعه اقتصادی تلقی می شود.

بر اساس مشاهدات جدول پيش بينی می شود کشورهای عراق، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان و کويت بيشترين رشد اقتصادی را در سطح منطقه و در سال ۲۰۱۲ تجربه نمايند. با اين حال بر اساس پيش بينی ها، ايران در سال ۲۰۱۲ از لحاظ رشد اقتصادی رتبه ۲۳ کشورهای منطقه و ۱۶۴ جهان را خواهد داشت.

جدول رشد اقتصادی، رتبه منطقه ای و رتبه جهانی کشورهای منطقه در ۲۰۱۲

بر اساس جدول زير کشورهای عراق، کويت و ارمنستان از نقطه نظر تغيير رتبه، بهترين وضعيت را در بين کشورهای منطقه تجربه کرده اند و از سويی ديگر کشورهای ترکيه، لبنان، مصر و قطر از نقطه نظر تغيير رتبه بدترين وضعيت را در بين کشورهای منطقه در فاصله ۲ سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ تجربه کردند.


رتبه ايران از ۱۸ در ۲۰۱۰ به ۲۳ در سال ۲۰۱۲ رسيده است و دارای ۵ رتبه نزول جايگاه است. جمع بندی اينکه پيش بينی می شود رشد اقتصادی ايران در سال ۲۰۱۲ چهار واحد درصد کمتر از ميانگين منطقه باشد.

جدول مقايسه رتبه رشد اقتصادی کشورهای منطقه در ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016