سه شنبه 1 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کسری ۱۷ هزار ميليارد تومانی دولت در هدفمندی، تخلف ۴ هزار و ۷۰۰ ميلياردی در تامين منابع

مهر ـ طبق گزارشات نهادهای نظارتی سازمان هدفمندی يارانه ها در اجرای قانون هدفمندی در ۶ ماهه اول سال ۹۱ به گونه ای عمل کرده است که جمعا مبلغ ۴۷،۷۰۱ ميليارد ريال از ساير منابع غير از منابع هدفمندی به اجرای اين قانون اختصاص داده است و در صورتی که روند ۶ ماهه اول در ۶ ماهه دوم سال طی شود کسری سازمان مذکور به بيش از۱۷۱ هزار ميليارد ريال خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در گزارشی که توسط نهادهای نظارتی درخصوص عملکرد شش ماهه اول سال جاری سازمان هدفمندی يارانه ها تهيه شده است اشاره شده در صورتی که روند ۶ ماه اول سال در نيمه دوم سال نيز پيگيری شود، اين سازمان با کسری بيش از ۱۷۱ هزار ميليارد ريالی مواجه خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


البته در اين محاسبه کسری، رشد تعداد افراد دريافت کننده يارانه نقدی لحاظ نشده است. طبق آمار سازمان هدفمندی يارانه ها، در ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۰، تعداد ۷۳،۴۴۸،۱۸۹ نفر يارانه نقدی دريافت کرده اند که اين تعداد در اسفندماه ۱۳۹۰ به ۷۴،۹۳۹،۲۰۲ نفر رسيده است و پيش بينی می شود در سال ۱۳۹۱ نيز متناسب با رشد جمعيت، ماهيانه تعداد دريافت کنندگان يارانه نقدی افزايش يابد.

از مبلغ ۶۶ هزار ميليارد ريالی که دولت طبق قانون هدفمندی يارانه ها می توانست درآمد داشته باشد، در ۶ ماه اول سال حدود ۲۴ هزار ميليارد کسب کرده است. از اين درآمد در ۶ ماه اول سال، مبلغ ۲۰۵،۶۳۲ ميليارد ريال يارانه نقدی به خانوارها پرداخت شده و ۲۰،۱۴۱ ميليارد ريال هم يارانه نقدی پرداختی بابت يارانه نان بوده است.

اما دولت در اجرای اين قانون صرفا به اجرای ماده ۷ که همان پرداخت نقدی به خانوار است اکتفا کرده و در ۶ ماهه اول سال سهمی برای اجرای مواد ۶ و ۸( حمايت از توليد و صنعت) اين قانون قائل نشده است.

همچنين سهم بهداشت و حمايت از بيمه بيکاری نيز پرداخت نشده است.

در بند ۴۸ قانون بودجه ۹۱ تصريح شده است که اختصاص و پرداخت هرگونه وجوهی برای اجرای قانون هدفمندی يارانه ها، غير از وجوه حاصل از محل اصلاح قيمت حامل های انرژی و ساير کلاها و خدمات موضوع قانون هدفمندی يارانه ها و يارانه های موضوع اين قانون ممنوع است اما با وجود چنين تاکيدی در قانون بودجه، مبالغ ۴۴،۰۰۰ ميليارد ريال منابع عمومی (دريافتی از خزانه داری کل)، ۱،۴۶۶ ميليارد ريال از محل ماليات بر ارزش افزوده، ۶،۲۳۵ ميليارد ريال از محل ميعانات تحويلی به پتروشيمی ها يعنی جمعا معادل ۴۷،۷۰۱ ميليارد ريال از ساير منابع غير از منابع قانون هدفمند کردن يارانه ها و منابع تصريح شده در قانون بودجه ۱۳۹۱ در ۶ ماهه اول اجرای اين قانون در سال ۱۳۹۱ به کار گرفته شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016