پنجشنبه 3 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

“گفت و گو با مرگ"؛ گزارش مستند عدالت برای ايران پيرامون نقض حقوق فعالان هويت طلب عرب

عدالت برای ايران ـ همزمان با ۲۱ فوريه، روز جهانی زبان مادری، عدالت برای ايران در تازه ترين گزارش خود، “گفت و گو با مرگ” به شرح نقض حقوق فعالان هويت طلب عرب به خصوص اعضای موسسه الحوار که هم اکنون در خطر اعدام به سر می برند پرداخته است. اين گزارش ضمن بررسی اجمالی تاريخچه و موارد نقض حقوق عرب ها در ايران به اين سئوال پاسخ می دهد که چگونه گروهی از جوانان عرب که در جست و جوی يافتن هويت خود و ترويج زبان و فرهنگ عربی بودند، در حالی که اميدها و ارزوهايشان برباد رفته٬ امروز در انتظار اجرای حکم اعدام نشسته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


“الحوار” به معنای گفت و گو است و نام آن، الهام گرفته از سياستهای دولت خاتمی در مورد ترويج گفت و گوی تمدنها بود. اين موسسه، يک گروه ثبت شده در سازمان ملی جوانان بوده که در سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، همايش و شب های شعر به زبان عربی و کلاسهای آموزشی و هنری برای جوانان عرب شهر رامشير (خلفيه) برگزار می کرده است. به دليل عضويت تعداد قابل توجهی دبير آموزش و پرورش در الحوار، کليه شبهای شعر و جشن های آن در محل کانون، که يک تالار متعلق به آموزش و پرورش بوده برگزار می شده است. فعاليتهای اين موسسه در پی اعتراضات وسيع مردمی در ارديبهشت ماه ۱۳۸۴ به تبعيض عليه مردم عرب و امنيتی شدن فضای استان خوزستان غيرقانونی اعلام شد و موسسان و اعضا و وابستگان به اين موسسه، تحت تهديد و پيگرد قرار گرفتند. نزديک به بيست عضو و فعال اين موسسه، در بهمن ۱۳۸۹، دستگير و در بازداشتگاه مخفی وزارت اطلاعات در اهواز ماهها تحت شديدترين شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفتند تا به انجام عمليات مسلحانه اعتراف کنند. و در نهايت، پس از پخش برخی از اين اعترافات اجباری از پرس تی وی (شبکه انگليسی زبان جمهوری اسلامی)، پنج تن از آنها، به نامهای محمدعلی عموری نژاد، هاشم شعبانی، هادی راشدی، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه به اعدام و چهار نفر از آنها به حبس محکوم شدند.

عدالت برای ايران در اين گزارش که براساس مصاحبه های عميق با شاهدان عينی، مطلعان، خانواده ها و دوستان الحوار و همچنين بررسی دقيق اسناد و مدارک رسمی تهيه شده است، از جامعه بين المللی خواسته است برای پاسخگو کردن مسئولان نقض حقوق فعالان هويت طلب عرب، به خصوص بازجويان وزارت اطلاعات، قاضی سيدمحمد باقر موسوی، قاضی عالی رتبه، رضا فرج اللهی و همچنين مسئولان شبکه پرس تی وی حداکثر کوشش خود را بکنند.

در اين گزارش همچنين خواسته شده دولت عراق به علت بازگرداندن پناهنده سياسی، محمدعلی عموری، و عملکرد خلاف تمامی تعهدات بين المللی خود که منجر به بازداشت، شکنجه و صدور حکم اعدام برای او شده، بازخواست شود.

همچنين در گزارش “گفت و گو با مرگ” وضعيت فهيمه اسماعيلی بدوی، زندانی زن عرب نيز برجسته شده است. وی پس از اعتراضات خيابانی گسترده سال ۱۳۸۴ در مناطق عرب نشين خوزستان، به همراه همسرش در حالی که ۸ ماهه باردار بوده، دستگير می شود. فهيمه پس از اينکه نوزاد خود را در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اهواز و در مقابل چشم بازجويان مرد و بدون حضور پزشک و يا ماما به دنيا می آورد مجبور به اعترافاتی می شود که از پرس تی وی، شبکه انگليسی زبان جمهوری اسلامی پخش می شود و متعاقب آن به ۱۵ سال حبس محکوم می شود. وی هم اکنون هفتمين سال از ۱۵ سال حبس خود را در تبعيد در زندان ياسوج می گذراند.

گزارش “گفت و گو با مرگ”، به پخش گسترده اعترافات زندانيان سياسی عرب از پرس تی وی، شبکه انگليسی زبان جمهوری اسلامی نيز می پردازد و اين موضوع را که اين رسانه، با پخش اعترافاتی که تحت شکنجه و در بازداشتگاههای وزارت اطلاعات گرفته شده است، چگونه ابتدايی ترين حقوق بازداشت شدگان را نقض می کند و در ساختن سناريوهايی که بعدها سندی برای محکوميت آنان می شود نقش دارد. عدالت برای ايران قبلا نيز در گزارش جداگانه ای به نقش اين رسانه در نقض حقوق بشر پرداخته است.

برای خواندن متن کامل گزارش “گفت و گو با مرگ”، لينک زير را کليک کنيد:
http://justiceforiran.org/wp-content/uploads/2013/02/Al-Hiwar-report-FA-21FEB-20131.pdf
برای کسب اطلاعات بيشتر می توانيد با عدالت برای ايران با اين نشانی اينترنتی مکاتبه کنيد:
info@justiceforiran.org


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016