چهارشنبه 4 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پنج عرب اهوازی را اعدام نکنيد! بيانيه مشترک شيرين عبادی و ٢٩ گروه و نهاد حقوق بشری ايرانی و خارجی

شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل به همراه ٢٩ گروه و نهاد ايرانی و خارجی مدافع حقوق بشر با امضا بيانيه‌ای ضمن ابراز نگرانی شديد از اعدام قريب الوقوع پنج فعال مدنی و فرهنگی اهوازی، از مجامع بين المللی و نهادهای حقوق بشر خواسته‌اند هر چه سريع‌تر تمامی تلاش‌های خود را برای توقف اجرای حکم اعدام و برای نجات جان زندانيان ياد شده به عمل آورند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نيروهای امنيتی روز جمعه ۲۹ دی پنج زندانی عرب اهوازی اهل خلفيه (رامشير) را از زندان کارون اهواز به مکان نامعلومی انتقال داده اند و خانوادەهای آنها بيم آن دارند که اين افراد را جهت اجرای حکم اعدام از بند عمومی زندان کارون خارج کردە باشند.

احکام اعدام اين پنج فعال مدنی و فرهنگی عرب اهوازی، که در ماە ژوئن بە مرگ محکوم شدە بودند از سوی ديوان عالی کشور تائيد و روز چهارشنبە نهم ژانویە به خانوادە آنان ابلاغ شد.

جابر آلبوشوکه (فوق ديپلم کامپيوتر و سرباز وظيفه) ۲۸ ساله، مختار آلبوشوکه (شاغل در يک شرکت سنگ شکن) ۲۶ ساله، هادی راشدی (فوق ليسانس شيمی کاربردی و دبير شيمی) ۳۹ ساله، هاشم شعبانی نژاد (دبير ادبيات عرب و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سياسی دانشگاه اهواز) ۳۲ ساله و محمدعلی عموری نژاد (مهندس شيلات و معلم مدرسه) ۳۴ ساله، همگی از اعضای فعال موسسه علمی-فرهنگی الحوار (بە معنای گفتگو) کە مقابل خشونت است بوده بوده اند که در بهمن و اسفند ۱۳۸۹ دستگير شدند. محمدعلی عموری نژاد در آن زمان در زندان بصره عراق بسر می‎برد و در بهمن ماه ۱۳۸۹ از مرز شلمچه مستقيما به مقامات اطلاعات جمهوری اسلامی ايران تحويل داده شد. متهمان اين پرونده پس از اينکه ماهها در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تحت شکنجه شديد بوده اند، به محاربه و انجام عمليات تروريستی متهم شدند. اين در حالی است که تمامی فعالان ياد شده، در جلسه دادگاه اعلام کرده اند اعترافاتی که از آنان اخذ شده تحت شکنجه بوده و به هيچوجه صحت ندارد.

عربهای اهوازی، يکی از اقليت های اتنيکی هستند که تحت شديدترين انواع سرکوب از سوی دولت مرکزی بوده اند. در ماه ژوئن سال گذشته، چهار فعال عرب اهوازی که سه تن از آنان برادر بودند نيز با اتهامات مشابه، اعدام شدند.

علاوە بر ۵ تن ياد شدە در بالا کە احکام اعدام آنها قريب الوقوع است، در حال حاضر بيش از ۳۰ زندانی وابستە به گروەهای اتنيکی و مذهبی در زير حکم اعدام هستند. ما سازمانهای امضا کننده اين بيانيه، ضمن ابراز نگرانی شديد از اعدام قريب الوقوع پنج فعال مدنی و فرهنگی اهوازی، از مجامع بين المللی و نهادهای حقوق بشر می خواهيم فورا تمامی تلاشهای خود را برای توقف اجرای حکم اعدام و برای نجات جان زندانيان ياد شده به عمل آورند تا جمهوری اسلامی ايران، اجرای احکام اعدام را متوقف و امکان دادرسی مجدد در يک محکمه صالحه را فراهم سازد.

١. شيرين عبادی برندە جايزە صلح نوبل
٢. اتحاد برای ايران.
٣. انجمن حمايت از زندانيان سياسی آذربايجان در ايران
٤. با هم ضد اعدام
٥. بنياد عبدالرحمان برومند
٦. جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران – اتريش
٧. جمعيت حقوق بشر کردستان ايران ـ ژنو
٨. حاميان مادران پارک لاله - دورتموند
٩. حاميان مادران پارک لاله - کلن
١٠. حاميان مادران پارک لاله/لس آنجلس- ولی
١١. سازمان اروپايی-احوازی حقوق بشر
١٢. سازمان حقوق بشر ايران
١٣. سازمان حقوق بشر بلوجستان
١٤. سازمان حقوق بشر عرب-انگليس
١٥. سازمان حقوق بشر کرد – اروپا
١٦. شبکه جوانان پيشرو
١٧. شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر- مصر
١٨. شبکە حقوق بشر کرد
١٩. شهرونديار
٢٠. عدالت برای ايران
٢١. عرصە سوم
٢٢. کانون مبارزه با نژادپرستی و عرب ستيزی در ايران
٢٣. کميتە گزارشگران حقوق بشر
٢٤. مرکز سواسيه برای حقوق بشر و مبارزه با تبعيض- مصر
٢٥. مرکز ملی عدالت عراق – انکليس
٢٦. مرکز اسناد حقوق بشر ايران
٢٧. انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران (آداپ)
٢٨. مادران صلح مونترال
٢٩. حاميان مادران عزادار ايران - لندن
۳۰. ائتلاف عراقی عليه اعدام


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016