دوشنبه 7 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس کل بانک مرکزی: تورم ۳۱.۵ درصدی تا آخر سال

ايسنا ـ رييس کل بانک مرکزی با تاکيد بر اينکه نرخ تورم در پايان سال جاری به ۳۱.۵ درصد افزايش می‌يابد درباره نرخ ارز گفت: ما بايد يک نرخ داشته باشيم و حتی نرخ ارز مرجع بايد کنار برود.


محمود بهمنی در دومين همايش سياست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و توليد با بيان اين‌که طبق آخرين داده‌ها نرخ تورم در دی‌ماه سال جاری به ۲۸.۷ رسيد، اظهار داشت: برهمين اساس پيش‌بينی می‌شود اين نرخ در پايان بهمن‌ماه به ۲۹.۸ و در پايان سال ۹۱ به ۳۰.۶ تا ۳۱.۵ درصد افزايش يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: در يکی دو ماه قبل پيش‌بينی می‌شد که نرخ تورم به ۳۲ درصد افزايش يابد ولی با تمهيداتی که انديشيده شد و اقداماتی که صورت گرفت، اين تورم حدود نيم درصد کاهش داشته و حداکثر به ۳۱.۵ می‌رسد.

بهمنی با تاکيد بر اين‌که کاستن از شتاب تورم و کنترل عوامل تغذيه‌کننده آن در صدر دغدغه‌های بانک مرکزی بوده است تاکيد کرد: مروری بر متغيير‌های حجم نقدينگی کشور در پايان دی‌ماه نشان می‌دهد که اين ميزان به چهار هزار و ۳۸۲ هزار ميليارد رسيده که حکايت از رشد ۲۴.۴ درصد نسبت به پايان اسفند‌ماه سال ۹۰ داشته است و پايه‌ پولی در پايان دی‌ماه به ۸۸۶ هزار ميليارد رسيده که ۱۵.۸ درصد نسبت به اسفند‌ماه سال ۹۰ افزايش و رشد داشته است.

رييس کل بانک مرکزی گفت: تغيير رفتار مالی دولت سبب شده در ماه‌های اخير خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش‌های دولتی بيشترين سهم را از رشد پايه پولی به خود اختصاص دهد.

وی افزود: تنها عوامل شتاب‌دهنده تورم رشد پايه پولی و نقدينگی نبوده و ساير متغير‌های تاثير‌گذار بر تورم و نوسانات بازار ارز در شکل‌گيری مسائل کنونی تاثير‌گذار بوده است.

وی در ادامه با بيان اين‌که کاهش توليد برخی محصولات مصرفی به ويژه لبنيات، خودرو، فلزات آهنی و غيرآهنی در کنار مشکلات تحريم‌های خارجی سبب ايجاد خريد‌های احتياطی در برخی بازار‌ها شده است گفت: تورم نه تنها از بابت تقاضا تحت فشار است بلکه کاهش عرضه برخی اقلام مصرفی و آثار روانی نسبت به نگرانی دسترسی به کالا، به تورم دامن زده است.

بهمنی گفت: در پايان دی ماه سال جاری بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نسبت به پايان تير ماه سال گذشته ۷۷ هزار ميليارد ريال کاهش يافت.

وی با بيان اين‌که با اقدامات صورت گرفته و به دليل جهت گيری افزايش رشد نقدينگی در سال جاری شورای پول و اعتبار به منظور کنترل رشد نقدينگی برای انتشار صد هزار ميليارد ريال به بانک مرکزی مجوز داد، اظهار داشت: در اين مرحله نيز با پيش فروش سکه قسمتی از نقدينگی جامعه جمع‌آوری می‌شود که من تاکيد می کنم هدفمان اصلا درآمد و سود نبوده است. بلکه می خواهيم قسمتی از نقدينگی را از جامعه جمع‌آوری کنيم.

رييس کل بانک مرکزی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اين‌که اين روزها و با توجه به وضعيتی که شاهديم بسياری اقدام به تبديل دارايی‌ها خود به ارز می کنند عنوان کرد: امروز در کجای دنيا می توان اين مورد را شاهد بود که هر کسی به هر ميزان دارايی های خود را به ارز تبديل کند ما بايد مکانيزم‌هايی را فراهم کنيم و نهادهای ذيربط بايد اقدامات لازم را انجام دهند.

بهمنی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تشکيل مرکز مبادلات ارزی گفت: در حال حاضر غير از اولويت‌های يک و دو که ارز مرجع می گيرند بقيه اولويت‌ها و براساس دسته بندی مشخص در مرکز، ارز مبادله‌ای دريافت می کنند. ارز مرکز از ۱۴.۵ درصد نفت و ۲۳ درصد صندوق توسعه ملی و مابقی از درآمدهای عمومی تامين می‌شوند و تکليف شده که شرکت‌های دولتی و پتروشيمی وابسته به دولت نيز حتما ارز خود را به مرکز مبادلات بدهند.

رييس کل بانک مرکزی با تاکيد بر اين‌که ما بايد يک نرخ داشته باشيم و حتی نرخ ارز مرجع بايد کنار برود تصريح کرد: بايد فقط مرکز مبادلات فعاليت کند که جلوی فساد را بگيريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016