شنبه 12 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرزندان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد اين روزها چه می کنند؟ گزارش مهر

اين روزها که در آستانه انتخابات رياست جمهوری قرار گرفته ايم، فرزندان روسای جمهور سابق و فعلی کشور هم دستی بر آتش گرفته اند، فرزندان هاشمی رفسنجانی سوژه گفت وگوی هفته نامه های تحليلی شده اند تا بگويند پدر را ميلی به حضور در انتخابات نيست، فرزند احمدی نژاد در صفحه فيس بوک وارد دعوای پدر با لاريجانی ها می شود و می نويسد که صد سال ديگر برای پدرش بزرگداشت می گيرند و فرزند سيد محمد خاتمی را خيلی خبری در اين وادی نيست.

در بين فرزندان سه رئيس جمهور آخرين ايران، بچه های هاشمی رفسنجانی سياسی ترينشان هستند، دستی بر امور اقتصاد دارند و در عرصه ورزش و امور اجتماعی هم سرک می‌کشند. به واقع حوزه های فعاليت ۳ پسر و ۲ دختر رئيس جمهور دوران سازندگی، بين شان تقسيم شده است.

محسن کمتر سعی می کند خودش را اهل حاشيه نشان دهد و بيشتر از خود چهره ای معتدل به نمايش گذاشته است. پيش‌تر رئيس دفتر پدرش در مجمع تشخيص مصلحت نظام بود و صاحب همان موسسه انتشاراتی که کتب خاطرات پدرش از قبل و بعد از انقلاب اسلامی را منتشر می کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مدير عامل سابق مترو اما در جريان انتخابات سال ۸۸- اگر چه به بهانه پاسخ به اتهاماتی که به خود، برادران و خواهرانش وارد شده بود- نامه‌های سرگشاده ای نوشت که آن اعتدال در چهره‌اش رنگ باخت و خود را از مسيرهای بدون جنجال خارج کرد.

حتی در ازدواج دختران و پسران هاشمی هم بايد قائل به تفاوتی ظريف شد. حتی در تاثيری که از ازدواجشان گرفته اند. هر سه پسران ازدواج فاميلی کرده اند، گيرم حالا اين ميان ازدواج مهدی با دختر محمد هاشمی- عمويش- را بتوان در جرگه ازدواج های سياسی رديف کرد اما محسن با دخترخاله اش ازدواج کرده و ياسر با دختر پسرخاله اش.

فاطمه و فائزه اگر چه با ازدواج با فرزندان حسن لاهوتی ازدواج سياسی کرده اند اما فائزه بيشتر به سياست علاقه نشان می دهد تا فاطمه. فاطمه برخلاف فائزه خيلی اهل قيل و قال نيست اما اين اواخر در فرودگاه امام هنگام ورود برادرش مهدی به ايران، تنه به تنه فائزه زد، او بيشتر در کارهای اجتماعی فعاليت دارد و در سال ۱۳۸۵ مورد تقدير فدراسيون بين المللی تالاسمی قرار گرفت.

می‌گويند پيشنهاد اجباری شدن آزمايش تالاسمی پيش از ازدواج، درمان رايگان بيماران تالاسمی و کمک به تأسيس و راه‏اندازی مراکز درمانی تالاسمی از جمله اقدامات وی بوده است.

اما مهدی! در چهره شدن و حاشيه سازی با فائزه رقابتی سنگين دارد، مثل فائزه نتوانسته است به مجلس راه پيدا کند يا اصلا شانسش رو در اين حوزه نيازموده است که احيانا در انتخابات مجلس ششم شکست بخورد اما در ستاد انتخاباتی پدرش در انتخابات سال ۸۴ فعاليت داشت و در انتخابات ۸۸ هم چنان کرد که نام او در دادگاههای متهمان حوادث پس از انتخابات مکرر بر زبان آمد.

مهدی که بعد از انتخابات ۸۸ به بهانه تحصيل از ايران خارج شده و در لندن به سر می برد، مهر ماه به تهران آمد و بنا به همان اتهاماتی که بر او وارد شد روانه زندان شد، مثل خواهرش فائزه که بنا به همان اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام ۶ ماه به حبس محکوم شده است و يک روز قبل از مهدی به زندان رفت. فائزه روزهای آخر دوران محکوميتش را سپری می کند و اما به خاطر اخلال در زندان پرونده ديگری هم برای او تشکيل شده است.

مهدی هم که به قيد وثيقه ميلياردی آزاد شده است به زودی محاکمه می شود. قاضی رسيدگی کننده به پرونده او غريبه نيست. قاضی ناصر سراج که تا يکسال پيش درگير پرونده فساد بزرگ بانکی بود به عنوان قاضی پرونده مهدی هاشمی انتخاب شده است.

ياسر در اين ميان تعلق خاطری به سوارکاری و پرورش اسب دارد. نامزد رياست فدارسيون سوارکاری می شود و مثل مهدی که علاقه زيادی به کارهای اقتصادی دارد و اتهامات نفتی ثابت نشده هم در اين زمينه متوجه اوست، ظرايف کارهای اقتصادی را خوب می شناسد و دستی بر صادرات و واردات دارد.

فعاليت فيس بوکی عماد

درباره دو دختر و يک پسر سيد محمد خاتمی حاشيه های زيادی وجود ندارد. به غير از فعاليت های فيس بوکی عماد تنها پسر رئيس جمهور دوران اصلاحات که در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ شدت گرفته بود اندک خبری می توان درباره فعاليت اين روزهای فرزندان رئيس جمهور دوران اصلاحات پيدا کرد. شايد دليل اين حاشيه های اندک در خروج دو دختر خاتمی از ايران و زندگی شان در کشورهای اروپايی باشد. يکی را می گويند در ايتاليا و ديگری در انگليس.

سال ۸۴ هم حرف و حديث هايی درباره نحوه ورود ليلا دختر بزرگ سيد محمد خاتمی به دانشگاه و تحصيل او در مقطع کارشناسی ارشد منتشر شد که همو خود در نامه ای به آن ادعاها پاسخ داد و نوشت که در سال ۸۱ دوره دکترايش را به پايان رسانده و نيازی به تحصيل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد ندارد.

نرگس، خواهر کوچکتر ليلا، هم در زمان حضورش در ايران بيشتر به تحصيل مشغول بود. ازدواج سيد عماد خاتمی، فرزند ۲۶ ساله سيد محمد خاتمی در اسفند سال گذشته خبری غيرسياسی بود که درباره اين خانواده منتشر شد و بعدها هم حاشيه نگاری هايی بر آن صورت گرفت.

شايد از آن روی که گفته شد او شهريور ماه امسال ماه عسل خود را به اروپا رفته بود و رسانه های منتقد اصلاحات، اين سفر را زير ذره بين گرفته بودند. نه عماد، نه ليلا و نه نرگس هيچ کدام در عرصه سياسی وارد نشدند. ليلا دختر بزرگتر سيد محمد خاتمی که در تصويرهای قديمی پدرش هم همراه اوست از دانش آموختگان شناخته شده رياضی کشور بود.

برای پدرم بزرگداشت می گيرند

نام عليرضا احمدی نژاد چندی پيش وقتی نوه پسری رئيس جمهور به دنيا آمد، بر سر زبان ها افتاد. عليرضا پسر کوچکتر احمدی نژاد کمتر از مهدی شناخته شده است. يعنی به آن اندازه که مهدی حاشيه دارد و نامش در رسانه هاست، عليرضا نيست. مهدی اما داماد اسفنديار رحيم مشايی رئيس دفتر رئيس جمهور است و همين ازدواج کافی است که وارد عرصه سياست شود.

فارغ التحصيل دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز است. در مقطعی گفته می شد که او در بازرسی رياست جمهوری حضوری فعال دارد اما حکمی به نام وی نخورده است. نقطه اشتراک مهدی و عماد را بايد در فعاليت های فيس بوکی آن ها دانست. چندی پيش در اين شبکه اجتماعی عکسی از اسفنديار رحيم مشايی منتشر شد که مهدی احمدی نژاد در ذيل آن عکس نوشته بود «بعضيها هيچ هنری ندارند به جز اينکه به ديگران برچسب بزنند و چون چيزی برای اثبات ندارند اثبات خود را در نفی ديگران می دانند. فرض کنيم تمام مستکبرين و فتنه گران و منحرفين از بين رفتند، حرف حساب شما چيه؟»

سوای حضورش در نيويورک و اجلاس سازمان ملل و برخی سفرهای خارجی که با پدر می رود، چندی پيش ماجرای تحصيل او در شعبه دانشگاه شريف واحد کيش نيز برای او دردسر ساز شد. گفته شد که هزينه تحصيل تمامی رشته ها در واحد کيش دانشگاه شريف نزديک ۲۰ ميليون تومان در هر ترم است. گيرم اين وسط برخی سايت ها هزينه سکونت مهدی احمدی نژاد در يکی از برج های کيش را هم محاسبه کرده و به اين رقم افزوده بودند. بعد از اين اتفاقات روابط عمومی دانشگاه شريف در اطلاعيه ای نوشت که هزينه تحصيل کل دوره به مراتب پايين تر از آن چيزی است که در رسانه ها اعلام شده است.

مهدی همين اواخر وارد دعوای لاريجانی- احمدی نژاد هم شد و در پيامی با عنوان «منطق خوارج» نوشت: «از تمام تريبون ها شبانه روز فحش و توهين سرازير می کنند ولی تا به آن ها بگويی خودتان هستيد می شوی بی ادب»

داماد اسفنديار رحيم مشايی افزود: «استدلال دوستانی که احمدی نژاد و لاريجانی را کنار هم قرار می دهند شبيه کسانی است که می گفتند علی و معاويه امت اسلامی را به تفرقه کشاندند و هر دو از دين خارجند و البته تيغشان تنها بر سر علی فرود می آيد.»

مهدی احمدی نژاد در بخش ديگری از نوشته هايش، وعده می دهد که «۱۰۰ سال ديگه مردم برای احمدی نژاد روز بزرگداشت نژاد رو توی تقويم» می گذارند!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016