یکشنبه 13 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: از امروز شاهد رفع تدريجی تحريم‌ها خواهيم بود

علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه گفت ايران تمامی فشارها را دور زد و از امروز به بعد شاهد رفع تدريجی تحريم‌ها خواهيم بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايسنا ـ وزير امور خارجه کشورمان گفت: از امروز به بعد شاهد رفع تدريجی تحريم‌ها خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی اکبر صالحی در حاشيه حضور در همايش معاونين و فرماندهان مرزبانی ناجا در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث تحريم‌ها، اظهار کرد: ما تحريم ها و همچنين اين موضوع که از امروز تحريم‌ها نه فقط تشديد نخواهد شد بلکه شاهد رفع تدريجی آن‌ها خواهيم بود را تفأل به خير می‌دانيم .

صالحی با بيان اينکه ديگر از اين بيشتر چه کاری می‌توانند انجام دهند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ايران با ابتکار و درايتی که به خرج داده، تمامی فشارهای وارد شده را دور زده و توانسته از سلبيات بکاهد و به گونه‌ای عمل کند که دشمن خسته شود.

به گفته وزير امور خارجه کشورمان، اگر تا به امروز دشمن ۱۰۰ دلار برای ايجاد تحريم‌ها عليه ايران هزينه کرده باشد حتی ۱۰ دلار نيز از آن منفعت نبرده است.

وی ادامه داد: به حمدالله تا به امروز جمهوری اسلامی توانسته آثار تحريم‌ها را کاهش بدهد به طوری که علی‌رغم اظهارات قبلی غربی‌ها مبنی بر "وارد کردن تحريم‌های فلج‌کننده عليه ايران"، امروزه وضعيت جور ديگری است و آنان به نتيجه دلخواه نرسيده‌اند.

صالحی، ملت ايران را ملت بزرگی دانست و با بيان اينکه "اقتصاد کشورمان درون‌زاست"، گفت: اقتصاد ايران، مانند اقتصاد آلمان که اقتصادی صادراتی است، نيست و حجم تبادلات اقتصادی ما چيزی در حدود يک تريليون دلار بر اساس قدرت خريد است.

وی مشکل به وجود آمده در کشور را ناشی از دستيابی به ارز خارجی دانست و افزود: کل ارز خارجی ما از فروش نفت در حدود ۱۰۰ ميليون دلار بود که حداکثر در مقابل يک تريليون دلاری که بر اساس قدرت خريد مردم است، ۱۰ درصد را شامل می‌شود.

وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه توانستيم بخش عمده‌ای از تحريم‌ها را خنثی کنيم، گفت: کشور ايران دارای ۱۵ همسايه آبی و خاکی است که قطعا چنين کشوری را به زحمت می‌توان تحريم کرد.

وزير امور خارجه با اشاره به ايجاد بازارچه‌های مرزی در مناطق مرزی کشور نيز گفت: تعداد اين بازارچه‌ها که در سال‌های اخير ايجاد شده، قابل مقايسه با گذشته نيست.

به گفته وی، وزارت امور خارجه در شورای عالی امنيت ملی، مشغول تنظيم اسنادی است که رسيدگی به امور مرزنشينان و ارائه تسهيلات برای ارتقای زندگی آنان را شامل می‌شود.

صالحی ابراز اميدواری کرد که آثار ايجابی اين اسناد از سال ۹۲ خود را نشان دهند.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه کشورمان در بخش ديگری از سخنانش با بيان اينکه رسيدگی به امور کشورهای همسايه از وظايف وزارت امور خارجه است، اظهار کرد: سعی می‌کنيم که در آينده نه چندان دور تمامی مشکلاتی که بين ايران و کشورهای همسايه در موضوعات آبی و خاکی وجود دارد را حل و فصل کنيم.

وی با اشاره به پديده قاچاق کالا به خارج از کشور، افزود: مشکلاتی که در حوزه ارز پيش آمد، سبب شد که قاچاق کالا به خارج از کشور افزايش يابد که اين موضوع نيز رو به حل است.

صالحی با تاکيد بر اينکه بايد "به نقطه‌ای برسيم که مرزهای باز و آزادی داشته باشيم"، گفت: در حال حاضر در قرن ۲۱ هستيم و قطعا نمی‌توان مرزها را مانند قرن ۱۹ و ۲۰ اداره کرد.

به گفته وزير امور خارجه کشورمان، مرزها بايد باز باشند و تجارت آزاد در آن صورت بگيرد.

وی همچنين با اشاره به همايش "فرماندهان و معاونان مرزبانی استان‌های سراسر کشور"، اظهار کرد: تبادل نظر از اين حيث که چگونه می‌توان مرزها را امن‌تر از گذشته کرد، از اهداف اين همايش است.

صالحی، "مرزبانی ناجا" را يکی از حلقه‌های وصل وزارت امور خارجه و مجموعه‌ نيروهای مسلح برشمرد و گفت: استوارنامه فرماندهان مرزبانی از سوی وزارت امور خارجه دريافت می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016