چهارشنبه 16 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش غلامحسين الهام به مقايسه احمدی نژاد و بنی صدر: اين يکی آهنگرزاده است و آن يکی آقازاده!

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - در حالی که همسر غلامحسين الهام، طی ساليان گذشته، احمدی نژاد را به خاطر آنچه "ولايت پذيری" او می خواند، لقب "معجزه هزاره سوم" به رييس جمهور داد و به چهره های مختلفی چون هاشمی رفسنجانی، روحانی، لاريجانی، قاليباف و ... به بهانه "نبودن در خط ولايت فقيه" انتقادات بی سابقه و مملو از فحاشی را مطرح کرده است و اينک در برابر سخنان همسرخود و اقدامات رييس جمهور سکوت کرده، غلامحسين الهام سخنگوی هيئت دولت در پايان جلسه امروز هيئت دولت و در جمع خبرنگاران ، به شدت از مقايسه بنی صدر و احمدی نژاد انتقاد کرد.

به گزارش سرويس سياسی انتخاب ؛ وی با انتقاد شديد از تشبيه احمدی نژاد به بنی صدر گفت: آنها که سن شان‌ می‌رسد و شاهد بودند هيچ شباهتی بين اين دو نمی‌بينند چرا که بنی‌صدر در خارج از کشور فعاليت می‌کرد و به تعبير حضرت امام راحل مردم شهيد رجايی را از زندان نخست‌وزير کردند و آقای بنی‌صدر از خارج رئيس‌جمهور شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: آقای احمدی‌نژاد در تمام دوران پيش و پس از انقلاب و در طول دوران رياست جمهوری عمر خود را صرف خدمت به مردم و حضور در اين مناطق کرده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اينکه آقای احمدی‌نژاد رويکردهای فرهنگی برخواسته از انقلاب دارد ادامه داد: آقای بنی‌صدر رويکردهای ملی‌گرايانه داشت و در جوانی به سمت جبهه ملی متمايل بود، آقای احمدی‌نژاد اساسا خصلت‌های بنی صدر را ندارد، آقای بنی‌صدر آقازاده بود و از خانواده‌های شناخته شده قبل از انقلاب بود اما آقای احمدی‌نژاد آهنگرزاده است و از دل مردم و توده‌های مردم بيرون آمده است.

الهام با تاکيد بر اينکه احمدی‌نژاد هيچ گاه در برابر قانون نايستاده است گفت: تفسير وی از قانون به حدی محکم است که در بعضی جاها به رغم اينکه می‌گفتند احمدی‌نژاد غير قانونی کار می‌کند شورای نگهبان نظرات ايشان را درست تشخيص داد و لذا بعضی از مصوبات به مجمع تشخيص رفت و رفتن يک مصوبه به مجمع نشان داد اين مصوبه اساسا با قانون اساسی مغاير نيست.

وی ادامه داد: در هر مقطعی که شما نگاه می کنيد پيوند احمدی‌نژاد با نهادهای انقلابی بسيار محکم بوده است و اساسا با هيچ دوره‌ای از رياست جمهوری‌های گذشته قابل مقايسه نيست ، اما بنی‌صدر به طور اساسی با نهادهای انقلابی تعارض داشت.

سخنگوی دولت با تاکيد بر اينکه هيچ تشابهی بين اين دو نمی‌بينم گفت : من صحنه‌های ۱۴ اسفند را ديده‌ام. دوران بنی‌صدر را تماما لمس کردم و از کسانی بوديم که در مقابل وی ايستاديم.

الهام با نقل خاطره‌ای از واقعه ۱۴ اسفند گفت: در روز ۱۵ اسفند ماه مقام معظم رهبری خطيب نماز جمعه بودند و بر اين نکته تاکيد کردندکه هيچ کس نبايد عليه رئيس‌جمهور موضع بگيرد.

وی افزود: الان هم ايشان بر اين نکته تاکيد کردند که بايد در کشور وحدت و آرامش حاکم باشد. آيا جايز است که با اين شبيه‌سازی يک سناريوی تخريبی شکل بگيرد. انصافا انصاف نيست.

الهام در پاسخ به سؤالی درباره مصوبات امروز دولت گفت: ما در جلسه امروز هيئت دولت با حضور رئيس‌جمهور چند نشان خدمت داشتيم که يکی از آنها به آقای صفری سفير ايران در کشور چين به دليل خدمات ايشان در حوزه سياست خارجی و امور ديپلماتيک اهدا شد.

وی افزود: همچنين اعطای دو نشان خدمت به آقايان سردار مومنی رئيس پليس راهنمايی و رانندگی و جناب آقای افندی‌زاده معاون وزارت مسکن را و شهرسازی تصويب شد.

سخنگوی دولت با اشاره به اينکه نشان فرهنگ به اسفنديار مشايی اعطا خواهد شد گفت: دولت نشان‌ها را تصويب می‌کند و بعدا به پاس خدماتی که انجام شده است، در مراسمی نشان‌ها به افراد اعطا می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اينکه هيئت دولت با تصويب مصوبه‌ای امکان ديدارهای خارجی را برای آقای مشايی فراهم کرده است، گفت: بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی دولت می‌تواند اختيارات ديدارهای خارجی را تفويض کند.

الهام افزود : اختيارات مربوط به جنبش غير متعهدها در چارچوب اصل ۱۲۷ قانون اساسی به آقای مشايی تفويض شد.

وی درباره ساماندهی پيشخوان‌های دولت گفت : جلسات کارگروه پيشخوان‌های دولت در زمانی که من معاونت منابع انسانی و توسعه مديريت رياست جمهوری را بر عهده گرفتم هنوز تشکيل نشده بود و قرار شد در هفته آينده جلسات مرتبط با اين قضيه تشکيل شود.

الهام در پاسخ به اينکه گفته می‌شود سخنان ديروز رئيس‌جمهور در خصوص «بهار» جنبه انتخاباتی دارد، گفت: امسال دولت وارد هشتمين سال فعاليت خود شد و آقای احمدی‌نژاد به خاطر خدمت خالصانه به مردم و صرف تمام انرژی برای برقراری عدالت و استقرار يک دولت اسلامی رای آورد و وظيفه داشت که اين اهداف را محقق کند.

وی افزود: از اين رو بايد هر روز در چارچوب تحقق اين اهداف تلاش کند و اگر فعاليت‌های اينچنينی فعاليت‌های انتخاباتی تلقی می‌شود بايد تا روز آخر تلاش کنيم.

سخنگوی دولت با تاکيد بر اينکه فعاليت‌های انتخاباتی دولت اگر مانند فعاليت‌های احزاب باشد،حرام است گفت: دولت اين فعاليت را نمی‌کند و نخواهد کرد. مردم بايد انتخاب کنند و دولت بايد وظيفه خود را درباره برقراری يک انتخابات قانونمند انجام دهد.

وی افزود: دولت ماموريت‌های اجرايی دارد و اساسا در فعاليت‌های انتخاباتی ورود نمی‌کند و تلاش افراد حقيقی به واسطه ارتباط آنها با دولت برای اين نهاد مسئوليتی ايجاد نمی‌کند.

الهام در پاسخ به اين که گفته می شود ديوان محاسبات ، استانداران را در صورت اجرای مصوبه مهرآفرين تهديد کرده است، گفت: اينکه هر کس تعريف جديدی از جرم ارائه دهد، مسئله جديدی است، قانون قبلا تعريف خود را از جرم ارائه داده است. جرم ترک فعلی است که قانونگذار آن را قابل مجازات بداند. من جايی نديده‌ام که استخدام در چارچوب مصوبات جرم محسوب شود.

الهام گفت: حتی اگر کارگزاری در چارچوب وظايفش اشتباهی کند عملش جرم نيست، رفتار اداری و انتظامی چارچوب‌هايی دارد که بايد به آن عمل شود.

وی افزود: کارهايی که برای استخدام انجام می‌شود به هيچ عنوان غيرقانونی نيست و کاملا در چارچوب مقررات عمل می‌شود. آزمون‌هايی که دستگاه‌ها بايد برگزار کنند با نشر آگهی در حال انجام است و با مجوزهايی که مربوط به حد استخدامی با توجه به برنامه پنجم توسعه دارند، نسبت به جذب نيرو عمل می‌کنند.

سخنگوی هيئت دولت با اشاره به اينکه طرح استخدام در چارچوب قوانين در حال انجام است ادامه داد: ما اين همه جوان تحصيلکرده آماده به کار داريم و برخی نيز رشته تحصيلاتی آنها به گونه‌ای است که می‌توانند در عرصه حاکميتی فعال باشند. ما با جلوگيری از استخدام آنها هم جلوی استفاده از ظرفيت‌های دولت را می‌گيريم و هم جوانان را دچار وازدگی و ياس می‌کنيم. اين اظهار نظرها کاملا اظهار نظرهای شخصی است و برخی با اسم «مهر» و «بهار» مشکل دارند. طرح استخدام در چارچوب قوانين در حال انجام است .

وی در پاسخ به سؤال ديگری درباره آخرين وضعيت حکم انفصال محمود بهمنی رئيس بانک مرکزی گفت: آن حکم پايه محکم قانونی ندارد اما من از روال آن در ديوان محاسبات خبر ندارم.

سخنگوی هيئت دولت درباره ابلاغيه جديد معاون اول رئيس‌جمهور درباره اينکه عيدی کارگران نيز به همان ميزان ۴۰۰ تومان پرداخت شود،‌گفت: عيدی تمام کسانی که در دولت مشغول فعاليت هستند اعم از پيمانی، رسمی و يا قراردادی بر اساس همان ۴۰۰ تومان پرداخت می‌شود. اما کسانی که در چارچوب قانون کار فعاليت می‌کنند عيدی خود را به ميزان دو برابر پايه حقوق دريافت می‌کنند.

الهام درباره اينکه ساماندهی کارکنان شرکتی به کجا رسيد، گفت: دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نيز در حال ساماندهی نيروهای شرکتی خود هستندو اگر شکايتی در اين خصوص وجود دارد می‌توان اين شکايت را به معاونت منابع انسانی و توسعه مديريت رياست جمهوری ارجاع دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016