پنجشنبه 17 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: غربی‌ها در مذاکرات کار مهمی انجام ندادند فقط به بخشی از حقوق ما اعتراف کوچکی کردند

به گزارش حوزه سياسی باشگاه خبرنگاران، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج شنبه) در ديدار رئيس و اعضای مجلس خبرگان در سخنان مهمی ضمن ارائه تحليلی جامع از حرکت رو به جلو و پيشرفت‌های شگرف ملت ايران بعد از گذشت ۳۴ سال و چالش‌های پيش روی او، نگاه بلندمدت در مسير حرکت به سوی آرمان‌ها و اهداف نظام اسلامی را بسيار ضروری دانستند و تأکيد کردند: ايمان به اسلام، عزم راسخ، تکيه به مردم و حفظ و تقويت روحيه اميد، عوامل اصلی استمرار حرکت رو به جلو و رسيدن به موفقيت‌های بزرگتر و عبور از موانع و سختی‌های مقطعی است.


رهبر انقلاب اسلامی، نگاه بلندمدت به مسائل مديريتی و تشکيلاتی و همچنين اهداف و آرمان‌های نظام را از لوازم مهم حرکت مستمر و صحيح به سوی اهداف تعيين شده نظام اسلامی برشمردند و افزودند: در نگاه بلندمدت، نسبت به اهداف، دشمن و مسير حرکت، شناخت درستی وجود دارد و بر همين اساس، سختی ها و فراز و نشيب ها قابل پيش بينی است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: اگر در دوران مبارزه، چنين نگاه بلندمدتی وجود نداشت، قطعاً مبارزه به شکست منتهی می‌شد اما امام بزرگوار (ره) با ايمان و استقامت و استحکام روحی و اميد به آينده، ايستاد و سرانجام مبارزه با همه سختی‌های خود، به پيروزی رسيد.

ايشان شرايط کنونی را نسبت به دوران مبارزه، به مراتب دشوارتر و پيچيده تر توصيف کردند و افزودند: در اين شرايط بايد از نگاه‌های کوتاه مدت و مقطعی دوری و با ايمان به اسلام و تکيه به مردم و روحيه اميدوارانه، استمرار حرکت رو به جلو را تضمين کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر انقلاب اسلامی يکی از وظايف علما و روحانيون را حفظ و تقويت روحيه اميد در مردم بويژه جوانان دانستند و تأکيد کردند: بايد دائماً در کوره اميد دميده شود، بخصوص که نشانه‌های اميد فراوان است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای يکی از نشانه‌های اميد را، استمرار موفقيت‌های روزافزون ملت ايران ارزيابی و خاطرنشان کردند: عظمت کنونی و مرکزيت فکری ملت ايران در دنيای اسلام، تسلط گفتمان دينی در کشور، پيشرفت‌های علمی و فناوری، نفوذ سياسی و بين‌المللی نظام اسلامی و اقدامات زيربنايی عدالت محور در کشور، دستاوردهای شگرفی است که قبل از انقلاب اسلامی و يا در ابتدای پيروزی آن، غيرقابل تصور بود.

ايشان اين دستاوردها را نشان دهنده پيشرفت نظام اسلامی دانستند و افزودند: يکی ديگر از نشانه‌های پيشرفت، سراسيمگی، عصبانيت و شدت عمل دشمن است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: اگر نظام اسلامی پيشرفت نداشت، دشمنان تا اين حد سراسيمه و عصبانی نمی‌شدند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، موضوع هسته‌ای را يکی از چالش‌های پيش روی نظام اسلامی برشمردند و خاطرنشان کردند: البته اين چالش به زيان ما نبوده و نخواهد بود.

ايشان با اشاره به نشست اخير جمهوری اسلامی ايران و ۱ + ۵ در آلماتی قزاقستان افزودند: در اين ديدار غربی‌ها کار مهمی انجام ندادند که از آن تعبير به دادن امتياز شود بلکه آنها فقط به بخشی از حقوق ملت ايران، اعتراف کوچکی کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سابقه غربی‌ها در ناديده گرفتن صحبت‌ها و يا توافقات خود، تأکيد کردند: برای سنجش صداقت غربی‌ها در نشست اخير با ايران، بايد منتظر اجلاس بعدی بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تحريم‌ها را يکی ديگر از چالش‌ها برشمردند و در تبيين علت آن گفتند: بهانه تحريم‌ها به ظاهر موضوع هسته‌ای است اما علت اصلی آن يک هدف بلندمدتی است که غربی‌ها به دنبال آن هستند.

ايشان، رودررو قرار دادن مردم در مقابل نظام اسلامی را هدف اصلی از تحريم‌ها دانستند و افزودند: اميد غربی‌ها اين بود که با فشار آوردن به مردم، آنها در مقابل نظام قرار گيرند اما آنچه که در ۲۲ بهمن امسال اتفاق افتاد برخلاف آرزو و خواسته آنها بود.

رهبر انقلاب اسلامی، حضور گسترده و پرشور مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن امسال را موضوعی بزرگ و مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: برآوردهای دقيق و بررسی‌های افراد خبره و صاحب تجربه نشان می‌دهد که حضور مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن امسال نسبت به سال‌های گذشته بيشتر، متراکم تر، گرم تر و با نشاط تر بوده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با طرح اين سئوال که چنين حضوری بخصوص حضور شاداب مردم، با وجود مشکلات اقتصادی، آن هم بعد از گذشت ۳۴ سال از انقلاب اسلامی، چه معنايی دارد؟ افزودند: معنای اين حضور پرصلابت در واقع پاسخ ملت ايران به آنچه که آنها «تحريم‌های فلج کننده» می‌ناميدند، بود و تأثير اين حضور، در ميدان‌های بين‌المللی نيز مشهود است.

رهبر انقلاب اسلامی، حضور مردم در انتخابات سال آينده رياست جمهوری را نيز نقش آفرين و تأثيرگذار خواندند و تأکيد کردند: در آن زمان هم، به اذن خداوند و به فضل پروردگار دل‌های مردم به سمت حرکت انتخاباتی تمايل پيدا خواهد کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را يکی از بهترين، آزادترين و استانداردترين انتخابات در دنيا برشمردند و افزودند: اينکه برخی تلاش دارند، بررسی صلاحيت‌ها در انتخابات را به عنوان يک اشکال نظام اسلامی مطرح کنند، سخن غيرفنی و ناشيانه‌ای است زيرا بررسی صلاحيت کانديداها و عبور آنها از صافی‌های قانونی، در دموکراسی‌های دنيا وجود دارد.

ايشان هدف از بررسی صلاحيت کانديداها در انتخابات را عرضه افراد دارای شرايط لازم و متناسب با ميل و رغبت مردم در انتخابات دانستند و خاطرنشان کردند: بايد در انتخابات، افرادی حضور يابند که دارای صلاحيت‌ها و حد و اندازه‌های لازم برای مسئوليت رياست جمهوری باشند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مسئوليت سنگين شورای نگهبان در بررسی صلاحيت ها، افزودند: اعضای شورای نگهبان بايد همانگونه که تا به حال براساس قانون عمل کرده‌اند، در انتخابات رياست جمهوری نيز در چارچوب قانون عمل کنند و در نهايت هر فردی که براساس ضوابط قانونی، از اين صافی عبور کرد، می تواند وارد انتخابات شود.

حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد برلزوم پرشور بودن انتخابات رياست جمهوری، خاطرنشان کردند: اميدواريم با عنايت پروردگار، منتخب مردم هم، فردی باشد که مايه رضای الهی باشد و مردم را به آرزوهای بزرگ آنها از انقلاب اسلامی، نزديک کند.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به موضوع مشکلات اقتصادی و معيشتی مردم نيز اشاره کردند و گفتند: برخی از اين مشکلات اقتصادی ناشی از تحريم‌ها است و برخی هم مربوط به مديريت‌ها و سياست‌های اقتصادی است اما نکته مهم اين است که اين مشکلات قابل حل هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: من به مسئولان برای حل موضوع گرانی توصيه مؤکد کرده‌ام و اکنون آنها بايد گزارش دهند که چه کرده‌اند؟

ايشان تأکيد کردند: مسئولان بايد برای حل اين مشکلات، برنامه ريزی و تلاش کنند زيرا اين مشکلات قطعاً قابل حل هستند.

رهبر انقلاب اسلامی برخی از چالش‌های پيش روی نظام اسلامی از جمله تحريم‌ها بويژه ممنوعيت واردات برخی کالاها را به نفع کشور دانستند و افزودند: نتيجه اين تحريم‌ها، بازگشت به خود و جوشش از درون است همانگونه که درخصوص اورانيوم بيست درصد مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران، اتفاق افتاد.

حضرت آيت الله خامنه‌ای با اشاره به توليد راديو دارو در راکتور تحقيقاتی تهران و فشار غربی‌ها در خصوص اورانيوم بيست درصد به منظور تسليم شدن ايران در مقابل خواسته‌های آنها خاطرنشان کردند: دشمنان ملت ايران به دليل نشناختن ملت ايران و اشتباه‌های محاسباتی، در اين قضيه راه‌های پرپيچ و خم و عجيب و غريبی را پيشنهاد دادند که احتمال رسيدن اورانيوم بيست درصد از اين راه‌ها، صفر بود و بر همين اساس نظام اسلامی زير بار اين پيشنهادها نرفت.

ايشان افزودند: آنها برای تحريک افکار عمومی دنيا و دوستان ايران، يک طراحی ديگر کردند و رئيس جمهور امريکا از رؤسای جمهور ترکيه و برزيل درخواست کرد وساطت کنند تا ايران يک راه حل ميانه ای را بپذيرد.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: من همان موقع به مسئولان گفتم که پيگيری اين راه حل اشکالی ندارد اما بدانيد که امريکايی‌ها، آن را قبول نخواهند کرد و همانطور هم شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تأکيد کردند: امريکاييها می‌خواستند به افکار عمومی دنيا القاء کنند که ايران راه حل‌های منطقی را هم قبول نمی کند اما آنچه که اتفاق افتاد، اثبات واقعيت مهم غيرمنطقی بودن خود امريکايی‌ها بود.

ايشان از اين موضوع نتيجه گيری کردند، همانگونه که تحريم، در قضيه اورانيوم ۲۰ درصد باعث شد تا متخصصان جوان کشور با اتکاء به دانش و توانايی‌های خود به فناوری اورانيوم بيست درصد و تبديل آن به صفحه‌های سوخت دست يابند، در موارد ديگر نيز می‌توان از فشارها، به نفع کشور استفاده کرد.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص تحری‌ ها واقعيت ديگری را نيز بيان کردند.ايشان افزودند: واقعيت اين است که کشورهايی که امروز ملت ايران را تحت تحريم قرار داده اند، خودشان گرفتار مشکلات اقتصادی به مراتب سخت تر، سنگين تر و غيرقابل حل هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: امريکا و اروپا اکنون، بين دو محظور قرار گرفته‌اند و در حال حرکت به سمت استهلاک نيروی اقتصادی هستند.

ايشان افزودند: غربی‌ها علاوه بر مشکلات اقتصادی خود، گرفتار برخی مشکلات ناشی از تحريم ايران نيز شده اند، اين در حالی است که آنها برای مشکلات خود راه حل ندارند اما ايران برای مشکلات اقتصادی خود راه حل دارد.

رهبر انقلاب اسلامی در جمع بندی اين بخش از سخنان خود با تأکيد بر لزوم تقويت بيش از پيش روحيه اميد در ميان مردم، خاطرنشان کردند: اگر اعتقاد قلبی واقعی داشته باشيم که همه امور به دست خداوند متعال است و او حاضر، ناظر، مجيب و سامع است، همه دغدغه‌ها و مشکلات برطرف خواهد شد، بخصوص که نظام اسلامی دارای عزم راسخ، مردم خوب و با ايمان، اهداف روشن و راه معين است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در بخش ديگری از سخنان خود با تبريک انتخاب مجدد آيت‌الله مهدوی کنی به رياست مجلس خبرگان، به مباحث مطرح شده در نشست اخير خبرگان بويژه مسائل مربوط به صدا و سيما اشاره کردند و افزودند: حساسيت نمايندگان مجلس خبرگان به مسائل مهم کشور و موضوعاتی همچون صدا و سيما بسيار مهم و لازم است و بايد ادامه پيدا کند.

ايشان سازمان صدا و سيما را يک مجموعه پيچيده فنیِ هنریِ سياسیِ سازمانی خواندند و خاطرنشان کردند: مسئولان صدا و سيما افرادی خوب، متدين و پايبند به ارزش‌ها هستند اما توقعات و انتظارات نيز از صدا و سيما بسيار بالاتر است.

رهبر انقلاب اسلامی برآورده شدن انتظارات از صدا و سيما را منوط به نگاه بلندمدت مسئولان آن و پرهيز از نگاههای مقطعی و کوتاه مدت دانستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای همچنين ياد و خاطره نمايندگان فقيد خبرگان از جمله آيت‌الله مشکينی، آيت‌الله ملک حسينی و آيت‌الله قره باغی را گرامی داشتند.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آيت‌الله مهدوی کنی رئيس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور اکثريت قريب به اتفاق اعضا و بررسی مسائل سياسی، فرهنگی و اقتصادی کشور در اجلاس مجلس خبرگان، از تشکيل کميته ويژه‌ای مطابق آيين نامه داخلی اين مجلس برای پيگيری مستمر برخی موضوعات اساسی کشور خبر داد.

همچنين آيت‌الله يزدی نايب رئيس مجلس خبرگان گزارشی از نشست دو روزه مجلس خبرگان بيان کرد.

«تقدير و تشکر از ملت ايران برای حضور در صحنه‌های مختلف اعلام حمايت از انقلاب اسلامی بويژه راهپيمايی با شکوه ۲۲ بهمن امسال»، «تأکيد بر حضور حداکثری در انتخابات رياست جمهوری و کانديداتوری افراد دارای صلاحيت و در نهايت تشکيل دولت با ويژگی‌هايی نظير اهتمام به اقتصاد مقاومتی و دارای برنامه منسجم در حوزه مسائل فرهنگی»، «اظهار تأسف و محکوم کردن کشتار شيعيان در پاکستان»، «نقش برجسته و تعيين کننده ولی فقيه در عبور دادن کشور از بحرانها و ضرورت تبيين هر چه بيشتر اصل ولايت فقيه و برکات آن»، «ضرورت مقابله با مظاهر فساد فرهنگی» و «بحث مفصل با رئيس سازمان صداوسيما و ارائه نقطه نظرات و شنيدن پاسخها» از جمله مسائلی بود که نايب رئيس مجلس خبرگان در گزارش خود از آنها بعنوان مهمترين محورهای سخنان، نطقها و مذاکرات اعضای مجلس خبرگان در اجلاسيه اخير ياد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016