دوشنبه 21 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فاطمه هاشمی: برای حفظ نظام سکوت کرديم و از خودمان گذشتيم

خبرگزاری فارس: دختر ارشد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام دفاع از خاندان هاشمی رفسنجانی را حق اعضای اين خانواده دانست و مدعی شد «ما سال‌ها فقط برای حفظ نظام سکوت کرديم و از خيلی چيزهای خودمان گذشتيم».

به گزارش خبرگزاری فارس، فاطمه هاشمی فرزند ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با ويژه‌نامه نوروزی «شرق»، به سؤالات مختلف اين روزنامه درباره مسائل خانوادگی و دوران رياست جمهوری پدرش و همچنين شرايط فعلی کشور پاسخ داد.

او در بخش آغازين اين مصاحبه نسبتاً تفصيلی مدعی شد که پدرش نسبت به مردم نگاه خاصی دارد و زندگی خوب را حق مردم می داند.

فاطمه هاشمی در خصوص نظر هاشمی رفسنجانی درباره حضور زنان در دولت با بيان اينکه پدرم تا نسبت به موضوعی توجيه و مطمئن نشود آن را نمی‌پذيرد، اظهار داشت: در زمان رياست جمهوری پدرمان پيشنهادی به ايشان ارائه داديم که يک وزير زن يا معاونی را در امور زنان در نهاد رياست جمهوری داشته باشيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: جلسات زيادی گذاشتيم و خانم بهروز آمدند و خانم حبيبی بودند و خود من و يک‌سری خانم‌های ديگر بودند که بالاخره آقای هاشمی قبول کرد يک خانم در حد مشاور در هيئت دولت حضور داشته باشد.

دختر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام که مسئوليت بنياد بيماری‌های خاص را بر عهده دارد، به صراحت می گويد که در دولت احمدی نژاد (دولت‌های نهم و دهم) مشکلی برای اين بنياد نداشته و حتی کمک‌ها بيشتر شد.

او منشاء مخالفت‌ها با خانواده هاشمی رفسنجانی را گروهک منافقين دانست و مدعی شد: «اولين گروهی که با پدرم سر خصومت گذاشت، مجاهدين خلق بودند؛ به دليل اينکه در آنها انحراف ايجاد شده بود و پدرم به آنها کمک نمی کردند».

فاطمه هاشمی همچنين اولين گروهی که بحث ثروت خانوادگی هاشمی را مطرح کرد، گروه «فرقان» معرفی کرد و گفت: آن موقع فقط پدر من نبود؛ شهيد بهشتی هم بودند که به ايشان هم همين حرف‌ها را می زدند. يک موقع هم به آقای مطهری آن اوايل می گفتند.

«يادم است آقای مطهری تنها روحانی بنز سوار قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بود. هر روز که جلوتر آمديم و حضور پدرم در صحنه سياست پررنگ‌تر و نفوذشان و اثرگذاری‌شان در کشور بيشتر شد، اينحرف‌ها زده شد و ديگر فقط مجاهدين نبودند؛ مخالفان سياسی چه در داخل و چه در خارج کشور مطرح می کردند».

وی ادامه داد: نگاه مردم از سال ۸۴ به بعد به خانواده هاشمی تغيير کرد و مردم در اين سال‌ها شاهد بودند آقای هاشمی با بصيرتی که داشت، اتفاقاتی که افتاد از قبل پيش بينی کرد.

فرزند ارشد آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره تلويحی به بروز فساد بزرگ بانکی اظهار داشت: مردم احساس می کنند با تخلفات و سوءمديريتی که انجام گرفت، چطور است اين همه اختلاس در زمانی صورت گرفت که قرار بود پاکدستی ترويج شود.

فاطمه هاشمی بلافاصله بدون اشاره به وقوع اختلاس ۱۲۳ هزار ميلياردی از بانک صادرات که در دوران موسوم به سازندگی اتفاق افتاد، مدعی می شود: در دوران آقای هاشمی يک مورد از اين اختلاس ها که اين روزها خودشان اعلام می کنند، رخ نداد!

وی در بخش ديگری از اين گفت‌وگو به طور مفصل به موضوع حبس خواهرش و بازداشت برادرش پرداخت و در پاسخ به اين سؤال که چرا بر خلاف ظاهر آرامش که موجب شده برخی او را اهل سياست و رسانه ندانند، در ماه‌های اخير مواضع تندی اخاذ کرده، اظهار داشت: من خيلی آدم صبوری نيستم!

فرزند ارشد هاشمی رفسنجانی افزود: بالاخره حوادث بعد از انتخابات خيلی روی ما اثر می گذاشت؛ هر جا می خواستيم صحبت کنيم، چون آيت‌الله هاشمی رفسنجانی پدرمان بود، می گفتند برای حفظ نظام بايد سکوت کنيد.

فاطمه هاشمی ادامه داد: ما حفظ نظام را واجب می دانيم ولی وقتی خواهر و برادرم را گرفتند طبيعی بود که از حقوق خودمان دفاع کنيم!

وی با بيان اينکه دوستان خودمان و سياست‌مداران، خيلی به ما تذکر می دادند که شما حرف نزنيد يا بالاخره يک موضع معتدل بگيريد تا اين مراحل کشور طی شود، ادامه داد: وقتی کار به بازداشت خواهر و برادرمان رسيد، ما بهانه‌ای داشتيم برای اينکه از حقوق افراد و خانواده خودمان دفاع کنيم.

فرزند رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش با فراموشی تعمدی موضع‌گيری‌های اخيرش با منت‌گذاری بر سر نظام مدعی شد: ما سال‌ها سکوت کرديم فقط به دليل نظام جمهوری اسلامی و برای اينکه نظام حفظ شود، از خيلی چيزهای خودمان گذشتيم!

وی البته اين نکته را هم گفته که «در پی پاسخگويی به تهمت‌هايی که به ما می زدند، برنيامديم؛ چون ممکن بود مسائل ديگری در کنارش ايجاد شود».

فاطمه هاشمی با بيان اينکه «هر هفته با فائره در اوين ملاقات کابينی داريم و فقط مادرم ملاقات حضوری دارد»، ادامه داد: مادرم ناراحت است که اين چه اجحافی است که به فائزه شده و او چکار کرده که بايد در زندان باشد؟

وی البته انکار نمی کند که آيت‌الله هاشمی رفسنجانی او را به خاطر مصاحبه‌های تندی که درباره مهدی و فائزه با سايت‌ها داشته، با او دعوا کرده اما درباره علت اين اقدام پدرش می گويد: ايشان نگران بود و می گفت مادرت تحمل اين را ندارد که سه تا از بچه‌هايش در زندان باشند!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016