دوشنبه 25 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: ايجاد دولتی متشکل از سلايق گوناگون، لازمه عبور از گردنه کنونی

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار اعضای شورای مرکزی جبهه اعتدال‌گرايان، فقدان احزاب نيرومند و فرهنگ کار جمعی را يکی از نقاط ضعف جامعه ما برای اداره کشور خواند و با اشاره به احساس نياز کشور پس از انقلاب به تشکيلات منسجم و برنامه‌دار گفت: نياز به حزب نيرومند و برنامه‌دار حتی در طول مبارزه عليه رژيم پهلوی هم احساس می‌شد که پس از پيروزی انقلاب اسلامی حزب جمهوری اسلامی از همين نياز سر بر آورد و به سرعت در سراسر کشور فراگير شد.

هاشمی رفسنجانی، انحصارگرايی را آفت اداره درست جوامع خواند و تصريح کرد: در جريان شکل‌گيری و فعاليت حزب جمهوری اسلامی اگرچه بنيانگذاران و فعالان اين حزب با نيت صحيح خدمت به نظام و مردم آن را گسترش دادند، اما ذات انحصار و خارج کردن ميدان رقابت از ساير نيروها، کارآمدی نيت‌های صحيح را هم کمرنگ کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان تاکيد کرد: گرچه حزب جمهوری اسلامی روحيه انحصار طلبی نداشت ولی به گونه ای در کشور نفوذ داشت که معمولا نامزدهای اين حزب انتخاب می شدند و همين موجب شد به دستور امام راحل فتيله حزب جمهوری اسلامی در جهت ايجاد زمينه فعاليت ساير گروه‌ها پايين کشيده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، نفوذ شخصيت، صداقت و کارآمدی حضرت امام را رافع مشکلات کشور پس از انقلاب خواند و تصريح کرد: وجود شخصيت‌های بانفوذ و مورد قبول هميشگی نيست، لذا اين احزاب و تشکيل‌ها هستند که ماندگارند و بايد بار اداره کشور را با انسجام، برنامه و کارآمدی بر دوش بگيرند.

هاشمی رفسنجانی اداره سياسی کشور را با ديدگاه سفيد و سياه و حق و باطل را
غيرممکن خواند و با اشاره به تجربه تشکيل دولت پس از جنگ تحميلی گفت: اگر آبادانی و عمرانی کشور پس از پايان جنگ به سرعت و درست صورت گرفت، اين امر نتيجه استفاده از نيروهای دلسوز و کارآمد همه سلايق و گروه‌ها بود، چرا که در اختلاف و انحصار پيشرفتی حاصل نخواهد شد.

ايشان اداره کشور را با تعادل، انعطاف و مصلحت‌سنجی امکان‌پذير خواند و تأکيد کرد: مديريت جامعه ايران که حاوی جمعيت‌ها، قوميت‌ها و سلايق گوناگون فکری، سياسی و اجتماعی است با يک سليقه، آن هم به صورت افراطی نه به صلاح و نه امکان‌پذير است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به وضعيت کنونی احزاب در ايران، وجود احزاب نيرومند، با برنامه و کارآمد را لازمه تحقق آرمان‌های انقلاب و پيشرفت کشور خواند و گفت: در فقدان اين نياز، خانه احزاب می‌توانست با پيشه کردن اعتدال‌گرايی و همکاری جای خالی احزاب نيرومند را پر کند که متأسفانه محقق نشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تهديدات بين‌المللی و مشکلات و مسائل داخلی، اتحاد، همدلی و پرهيز از تشنج و درگيری را لازمه عبور از گردنه کنونی خواند و تصريح کرد: يک گام مهم در تحقق اين امر مهم، ايجاد دولتی متشکل از سلايق گوناگون در چارچوب قانون اساسی است تا بتوانيم دشمنان کشور را در ادامه نقشه‌های خود مأيوس سازيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016