دوشنبه 21 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش ۳/۵ درصدی رشد اقتصادی طی ۷ سال

• بررسی تحولات رشد اقتصادی در دوره رونق نفتی اخير نشان می‌دهد با وجود افزايش درآمدهای نفتی، رشد اقتصادی بالا و مستمر، به دليل بی‌توجهی به سياست‌های سمت عرضه حاصل نشده است.

ايلنا ـ طی ۷ سال گذشته با افزايش درآمد نفتی ۳/۹درصدی رشد اقتصادی کشور کاهش يافته است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، وابستگی به درآمد‌های نفتی و عدم سياستگذاری مناسب در تنظيم نرخ ارز اسمی، علت اصلی کاهش رشد اقتصادی کشور در طی ۷ سال گذشته بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بررسی تحولات رشد اقتصادی در دوره رونق نفتی اخير نشان می‌دهد با وجود افزايش درآمدهای نفتی، رشد اقتصادی بالا و مستمر، به دليل بی‌توجهی به سياست‌های سمت عرضه حاصل نشده است.
نتايج مطالعات تجربی نشان می‌دهد اگرچه اثر درآمدهای نفتی بر رشد اقتصادی مثبت است، ولی افزايش شديد درآمدهای نفتی بر رشد اقتصادی اثر کاهنده داشته است.
مطابق داده‌های بانک مرکزی، ميانگين رشد اقتصادی دوره‌های ۱۳۸۴-۱۳۷۹ و ۱۳۹۰-۱۳۸۵ به ترتيب معادل ۳/۶ و چهار درصد گزارش شده است. رشد اقتصادی ايران از ۱/۶ درصد در سال ۱۳۷۸ به ۶/۹ درصد در سال ۱۳۸۴ افزايش و سپس در يک روند نسبتا کاهنده به ۳ درصد در سال ۱۳۹۰ کاهش يافته است.
اين کاهش در حالی است که در اين دوره روند درآمدهای ارزی نفت فزاينده بوده است به طوری که درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت به ۱۱۸/۲ميليارد دلار در سال ۱۳۹۰ گزارش شد.
تزريق درآمدهای نفتی به اقتصاد، افزايش نرخ تورم، کاهش ارزش پول ملی و در نتيجه افزايش شديد واردات، منجر به تضعيف بخش قابل تجارت (مانند بخش صنعت) و کاهش بهره وری شد.
يکی از دلايل اين پديده در ايران تنظيم اشتباه نرخ ارز اسمی در گذشته بوده است. افزايش وابستگی توليد به درآمدهای نفتی را می‌توان با روند نسبت واردات دلاری به توليد ناخالص داخلی يا با نسبت درآمد نفت به توليد ناخالص داخلی نشان داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016