یکشنبه 27 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دو عيد هم زمان برملت بزرگ ايران مبارک باد، جبهه ملی ايران

درسال ۱۲۸۰ خورشيدی مظفرالدين شاه قاجار طی قراردادی، امتياز اکتشاف واستخراج و فروش کليه ذخاير نفت و گاز در سراسر خاک ايران به جز استان های شمالی را به مبلغی ناچيز يعنی فقط ۱۶ درصد از منافع، برای مدت ۶۰ سال به ويليام ناکس دارسی مهندس معدن تبعه انگليس واگذار کرد. دارسی هفت سال پس از گرفتن امتياز توانست اولين چاه نفت را درمسجدسليمان به نفت برساند. و فوران شديد نفت در اين چاه نشان داد که چه ذخاير عظيمی از نفت در دل خاک ايران نهفته است. وقتی بهره برداری آغاز شد، فقط مالياتی که دارسی طبق قوانين رايج در انگلستان بايد نسبت به منافعش از نفت ايران به دولت متبوع خود ميپرداخت، توانست بنيه مالی امپراطوری بريتانيای کبير را بگونه ای بارز تقويت نمايد و چرخ های اقتصادی آن امپراطوری را سريع تر به گردش درآورد. و دولت انگليس را وادارد که بکوشد راسا در غارت اين ثروت سرشار ميهن ما مداخله نمايد. دخالت های دولت انگليس از طريق شرکت نفت ايران و انگليس که از ادغام چند شرکت تاسيس شده توسط دارسی ايجاد شده بود صورت ميپذيرفت و چپاول نفت ايران سالها همچنان ادامه يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سال ۱۳۱۲ که ۳۲ سال از مدت قرارداد دارسی سپری شده بود، رضاشاه پهلوی ظاهرا بعنوان اعتراض به قرارداد دارسی دستورداد تا قرارداد دارسی را به کاخ سلطنتی بياورند و در مقابل چشمان حيرت زده حاضران آن را در بخاری انداخته و سوزاند. ولی هم او قرارداد جديدی را با شرکت نفت ايران وانگليس برای مدت ۶۰ سال امضا کرد که عملا نتيجه اش افزودن ۳۲ سال به مدت اعتبار قرارداد دارسی بود. پس ازسقوط ديکتاتوری رضاشاه، دکترمصدق نماينده اول تهران در دوره چهاردهم مجلس شورای ملی صدای اعتراض خود را از يک طرف به قرارداد دارسی و تمديد شدن آن برای ۳۲ سال ديگر توسط رضاشاه، و از طرف ديگر به پيشنهاد حزب توده برای دادن امتياز نفت شمال به اتحاد جماهيرشوروی، بلند کرد و مقدمات تز ملی شدن نفت در سراسر ايران را بنيان گذاشت. در انتخابات مجلس پانزدهم که توسط قوام السلطنه و همراهی شاه و درباريان صورت پذيرفت، عوامل انگليس از ورود مصدق به مجلس جلوگيری کردند و در غياب او ازمجلس کوشيدند تا با تصويب لايحه الحاقی گس-گلشائيان به قرارداد ۱۳۱۲ سنديت و اعتبار بدهند و به غارت منابع نفتی ايران توسط دولت استعماری انگليس برای سالهای سال تداوم ببخشند. ولی در همان مجلس پانزدهم چند تن از نمايندگان که از راهنمائی دکترمصدق از بيرون مجلس بهره مند ميشدند، از تصويب شدن قرارداد الحاقی تا پايان عمر مجلس پانزدهم جلوگيری نمودند. در سال ۱۳۲۸ در جريان انتخابات دوره شانزدهم مجلس،دکترمصدق و يارانش با تاسيس جبهه ملی ايران مبارزه برای انتخابات آزاد را آغاز کردند و در نتيجه مبارزاتی پيگير،دکترمصدق همراه هشت نفر ديگر از اعضای جبهه ملی توانستند به مجلس شانزدهم راه يابند. در مجلس شانزدهم باتوجه به اهميت موضوع نفت، برای رسيدگی به اين مسئله، کميسيونی ويژه نفت انتخاب گرديد که دکترمصدق رياست اين کميسيون را عهده دار شد و چند تن از نمايندگان عضو جبهه ملی نيز در اين کميسيون با دکترمصدق همکاری و همراهی داشتند. اين کميسيون لايحه الحاقی گس-گلشائيان را که درحقيقت تداوم قرارداد سابق بود مردود دانست و سپس همين گروه اندک با رهبری دکترمصدق و با تلاشی طولانی ونفس گير و تحت پشتيبانی و حمايت گسترده ملت ايران موفق شدند قانون ملی شدن نفت را در تاريخ ۲۹ اسفند۱۳۲۹ به تصويب نهائی برسانند. متن اين قانون که علی التحقيق نوشته ای ماندگار وجاويدان در تارخ اين سرزمين خواهد بود بدينگونه انشاء شده است:

«بنام سعادت ملت ايران و به منظور کمک به تامين صلح جهانی امضاءکنندگان ذيل، پيشنهاد می نمائيم که صنعت نفت ايران در تمام مناطق کشور بدون استثناء ملی اعلام شود يعنی تمام عمليات اکتشاف و استخراج و بهره برداری در دست دولت قرار گيرد.»

يک ماه پس از تصويب شدن قانون ملی شدن نفت، در تاريخ اول ارديبهشت ۱۳۳۰ دکتر مصدق قبول مسئوليت نموده و دولت ملی را برای اجرای قانون ملی شدن نفت و اصلاح قانون انتخابات تشکيل داد و پس از زمانی کوتاه در تاريخ ۲۹ خرداد ۱۳۳۰ از شرکت نفت ايران وانگليس خلع يد به عمل آورد و به آرزوی ديرين ملت ايران يعنی ملی شدن نفت جامه عمل پوشاند. ملی شدن نفت تنها استيفای حقوق مادی ملت ايران و تصاحب ثروتی که به غارت ميرفت نبود، بلکه با ملی شدن نفت و برچيده شدن بساط شرکت نفت ايران وانگليس، دخالت های دولت استعمارگر انگليس در کليه شئون سياسی ايران نيز متوقف گرديد. دولت انگليس از طريق شرکت نفت ايران و انگليس که در حقيقت حکومتی در درون حکومت ايران بود، در تعيين نخست وزيران و وزراء کابينه ها و وکلای مجلس نقشی حتمی وموثر داشت. در اسنادی که از خانه سدان، يکی از مديران انگليسی شرکت نفت سابق بدست آمد، معلوم گرديد که انگليس ها تا آنجا پيش رفته بودند که حتی مديريت بسياری از روزنامه های ايران را در اختيار داشتند و برای آنها سرمقاله ارسال کرده و سمت وسوی سياسی آنها را هدايت ميکردند.

امروز که ۶۲ سال از تصويب قانون ملی شدن صنعت نفت گذشته،هيچکس نميتواند اثرات شگرف و عميقی را که آن نهضت ملی در حيات سياسی اين کشور و تحولات عظيم اقتصادی که در زندگی ملت ايران بر جای گذاشته انکار نمايد. و کيست که نداند که نهضت ملی شدن نفت ايران چه اثرات چشم گيری روی جنبش های آزاديخواهانه ساير کشورهای استعمارزده جهان داشته است.
برای ايرانيان جای خوشوقتی و شادکامی بسيار است که مقارن شدن ۲۹ اسفند، روز ملی شدن نفت با جشن خجسته نوروز دو عيد همزمان را برای ملت ايران به ارمغان آورده است.

جبهه ملی ايران جشن سالروز ملی شدن نفت و عيد نوروز باستانی و آغاز سال نو را به هموطنان عزيز تبريک ميگويد.و اميدوار است سال جديد، سال تحقق آرمان های ملت ايران يعنی تحقق آزادی، استقلال وعدالت اجتماعی بوده و گريبان ملت بزرگ ايران از مصائب سياسی و تضييع فاحش حقوق بشر و تنگناهای اقتصادی فزاينده، گرانی و تورم سرسام آور، فقر و بيکاری ومعضلات اجتماعی رهايی يابد.

تهران – ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۱
جـبـهه مــلـی ایــران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016