چهارشنبه 30 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام نوروزی رهبر جمهوری اسلامی

سال ۹۲ را به عنوان «سال حماسه سياسی و حماسه اقتصادی» نامگذاری می‌کنيم


ايسنا ـ حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پيام به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۲، با اشاره به حرکت رو به جلوی ملت ايران در سال گذشته بويژه در مواجهه ی اقتصادی و سياسی با جهان استکبار، چشم انداز سال ۹۲ را اميدوارانه و همراه با پيشرفت و تحرک و ورزيدگی و حضور جهادی ملت ايران در عرصه های سياسی و اقتصادی دانستند و تاکيد کردند: با اين نگاه، سال ۹۲ را "سال حماسه ی سياسی و حماسه ی اقتصادی" نامگذاری می کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) متن پيام رهبر معظم انقلاب اسلامی به اين شرح است:

«بسم‌الله‎الرّحمن‌الرّحيم

يا مقلّب القلوب و الأبصار، يا مدبّر اللّيل و النّهار، يا محوّل الحول و الأحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.

اللّهمّ صلّ علی حبيبتک سیّدة نساء العالمين فاطمة بنت محمّد صلّی الله عليه و ءاله. اللّهمّ صلّ عليها و علی ابيها و بعلها و بنيها. اللّهمّ کن لولیّک الحجّة بن الحسن صلواتک عليه و علی ءابائه فی هذه السّاعة و فی کلّ ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دليلا و عينا حتّی تسکنه ارضک طوعا و تمتّعه فيها طويلا. اللّهمّ اعطه فی نفسه و ذرّیّته و شيعته و رعیّته و خاصّته و عامّته و عدوّه و جميع اهل الدّنيا ما تقر به عينه و تسرّ به نفسه.

تبريک عرض می‌کنم به همه‌ هم‌ميهنان عزيزمان در سراسر کشور، و به همه‌ ايرانيان در هر نقطه‌ای از جهان که هستند، و به همه‌ ملت‌هايی که نوروز را گرامی ميدارند؛ مخصوصاً به ايثارگران عزيزمان، خانواده‌های شهدا، جانبازان و خانواده‌های‌شان، و همه‌ کسانی که در راه خدمت به نظام اسلامی و به کشور عزيزمان مشغول فعاليتند. اميدواريم خداوند متعال اين روز را و اين آغاز سال را برای ملت ما، برای همه‌ مسلمانان عالم، مايه‌ شادی و بهروزی و نشاط قرار دهد و ما را به انجام وظائف‌مان موفق و مؤيد بدارد. به هم‌ميهنان عزيزمان عرض می‌کنم توجه داشته باشند که ايام فاطميه در اواسط روزهای عيد است و تکريم و احترام اين ايام برای همه‌ ما لازم است.

ساعت تحويل و هنگام تحويل، در حقيقت حد فاصلی است بين يک پايان و يک آغاز؛ پايان سال گذشته و آغاز سال نو. البته نگاه عمده‌ ما بايد به طرف جلو باشد؛ سال نو را ببينيم، برای آن خودمان را آماده کنيم و برنامه‌ريزی کنيم؛ اما حتماً نگاه ِ به پشت سر و راهی که طی کرده‌ايم هم برای ما مفيد است، برای اين‌که ببينيم چه کرده‌ايم، چگونه حرکت کرده‌ايم، نتائج کار ما چه بوده است، و از آن درس بگيريم و تجربه بياموزيم.

سال ۹۱ مثل همه‌ سال‌ها، سالی متنوع و دارای رنگ‌ها و نقش‌های گوناگون بود؛ شيرينی هم داشت، تلخی هم داشت؛ پيروزی هم داشت، عقب‌ماندگی هم داشت. زندگی انسان‌ها در طول حيات، هميشه همين‌جور است؛ با کش و قوس‌ها همراه است، با فراز و نشيب‌ها همراه است؛ مهم اين است که از نشيب‌ها خارج شويم، خودمان را به اوج‌ها برسانيم.

آن‌چه که در طول سال ۹۱ از جنبه‌ مواجهه‌ ما با جهان استکبار آشکار و واضح بود، عبارت بود از سختگيری دشمنان بر ملت ايران و بر نظام جمهوری اسلامی. البته ظاهر قضيه، سختگيری دشمن بود؛ اما باطن قضيه، ورزيدگی ملت ايران و پيروزی او در ميدان‌های مختلف بود. آن‌چه که دشمنان ما هدف گرفته بودند، صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف بود؛ عمدتاً عرصه‌ اقتصاد و عرصه‌ سياست بود. در عرصه‌ اقتصاد، گفتند و تصريح کردند که ميخواهند ملت ايران را به‌وسيله‌ تحريم فلج کنند؛ اما نتوانستند ملت ايران را فلج کنند و ما در ميدان‌های مختلف، به توفيق الهی و به فضل پروردگار، به پيشرفت‌های زيادی دست پيدا کرديم؛ که تفصيل آن‌ها برای ملت عزيزمان گفته شده است، گفته خواهد شد؛ من هم ان‌شاءالله در سخنرانی روز اول فروردين، به شرط حيات، اجمالاً مطالبی عرض خواهم کرد.

در زمينه‌ اقتصاد البته بر مردم فشار وارد آمد، مشکلاتی ايجاد شد؛ بخصوص که اشکالاتی هم در داخل وجود داشت؛ برخی از کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌ها انجام گرفت که به نقشه‌های دشمن کمک کرد؛ ليکن در مجموع، حرکت مجموعه‌ نظام و مجموعه‌ مردم، يک حرکت رو به جلو بوده است و ان‌شاءالله آثار و نتائج اين ورزيدگی را در آينده خواهيم ديد.

در عرصه‌ سياست، از يک جهت همت آن‌ها اين بود که ملت ايران را منزوی کنند، از جهت ديگر ملت ايران را دچار دودلی و ترديد کنند؛ همت آن‌ها را کوتاه و ضعيف کنند. درست عکس اين عمل شد؛ در واقع عکس اين اتفاق افتاد. در زمينه‌ انزوای ملت ايران، نه فقط نتوانستند سياست‌های بين‌المللی و منطقی ما را محدود کنند، بلکه حتّی نمونه‌هائی از قبيل اجلاس جنبش غيرمتعهدها با حضور تعداد کثيری از سران و مسوولان کشورهای جهان در تهران تشکيل شد و عکس آن‌چه را که دشمنان ما می‌خواستند، رقم زد و نشان داد که جمهوری اسلامی نه فقط منزوی نيست، بلکه در دنيا با چشم تکريم و احترام به جمهوری اسلامی و به ايران اسلامی و به ملت عزيز ما نگريسته می‌شود.

در زمينه‌ مسائل داخلی، مردم عزيز ما در آن‌جايی که امکان و موقعيت ابراز احساسات وجود داشت عمدتاً در بيست و دوم بهمن سال ۹۱ آن‌چه را که لازمه‌ حماسه و شور بود، از خود نشان دادند؛ از سال‌های ديگر پرشورتر و متراکم‌تر در صحنه حاضر شدند. يک نمونه‌ ديگر هم حضور مردم خراسان شمالی در بحبوحه‌ تحريم‌ها بود، که نمونه و مستوره‌ای از وضعيت و روحيه‌ی ملت ايران را نشان می‌داد نسبت به نظام اسلامی و به مسوولان خدمتگار و خدمتگزار خودشان. کارهای بزرگی هم بحمدالله در طول سال انجام گرفته است؛ تلاش‌های علمی، کارهای زيربنائی، تحرک فراوان مسوولين و مردم. زمينه‌ها برای حرکتِ رو به جلو و ان‌شاءالله جهش، فراهم شده است؛ هم در زمينه‌ی اقتصاد، هم در زمينه‌ سياست، و هم در همه‌ زمينه‌های حياتیِ ديگر.

سال ۹۲ برابر چشم‌انداز اميدوارانه‌ای که به لطف پروردگار و همت مردم مسلمان برای ما ترسيم شده است، سال پيشرفت و تحرک و ورزيدگی ملت ايران خواهد بود؛ نه به اين معنا که دشمنیِ دشمنان کاسته خواهد شد، بلکه به اين معنا که آمادگی ملت ايران بيشتر و حضور او مؤثرتر و سازندگی آينده‌ی اين ملت به دست خودشان و با همتِ با کفايت خودشان ان‌شاءالله بهتر و اميدبخش‌تر خواهد شد.

البته آنچه را که ما در سال ۹۲ در پيشِ‌ رو داريم، باز عمدتاً در دو عرصه‌ی مهم اقتصاد و سياست است. در عرصه‌ی اقتصاد، به توليد ملی بايد توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهائی هم انجام گرفت؛ منتها ترويج توليد ملی و حمايت از کار و سرمايه‌ی ايرانی، يک مسئله‌ی بلند‌مدت است؛ در يک سال به سرانجام نميرسد. خوشبختانه در نيمه‌ی دوم سال ۹۱ سياستهای توليد ملی تصويب شد و ابلاغ شد يعنی در واقع اين کار ريل‌گذاری شد که بر اساس آن، مجلس و دولت ميتوانند برنامه‌ريزی کنند و حرکت خوبی را آغاز کنند و ان‌شاءالله با همت بلند و با پشتکار پيش بروند.

در زمينه‌ امور سياسی، کار بزرگ سال ۹۲، انتخابات رياست جمهوری است؛ که در واقع مقدرات اجرايی و سياسی، و به يک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آينده برنامه‌ريزی می‌کند. ان‌شاءالله مردم با حضور خودشان در اين ميدان هم خواهند توانست آينده‌ نيکی را برای کشور و برای خودشان رقم بزنند. البته لازم است هم در زمينه‌ی اقتصاد، هم در زمينه‌ سياست، حضور مردم حضور جهادی باشد. با حماسه و با شور بايد وارد شد، با همت بلند و نگاه اميدوارانه بايد وارد شد، با دل پر اميد و پر نشاط بايد وارد ميدان‌ها شد و با حماسه‌آفرينی بايد به اهداف خود رسيد.

با اين نگاه، سال ۹۲ را به عنوان «سال حماسه‌ سياسی و حماسه‌ اقتصادی» نامگذاری می‌کنيم و اميدواريم به فضل پروردگار، حماسه‌ اقتصادی و حماسه‌ سياسی در اين سال به دست مردم عزيزمان و مسوولان دلسوز کشور تحقق پيدا کند.

به اميد توجهات پروردگار و دعای حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه) و با درود به روح مطهر امام بزرگوار و شهيدان عزيز.

و السّلام عليکم و رحمةالله و برکاته»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016