سه شنبه 6 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد ايران وعراق از تحويل کرسی سوريه به مخالفان دمشق

ايران و عراق از تحويل کرسی سوريه به مخالفان سوری به شدت انتقاد کردند.

شبکه تلويزيونی الميادين در خبری فوری اعلام کرد: معاون وزير امور خارجه ايران گفت:‌ تحويل کرسی سوريه در اتحاديه عرب به مخالفان سوری بيانگر پايان نقش اين اتحاديه در منطقه است.


زيباری:مخالف واگذاری کرسی سوريه به مخالفان هستيم

وزير امور خارجه عراق، با بيان اينکه کشورش همچنان دولت سوريه را به عنوان نماينده رسمی مردم اين کشور به رسميت می شناسد، تاکيد کرد سوريه همچنان عضو به رسميت شناخته شده در سازمان ملل و سازمان های بين المللی است.

به گزارش شبکه تلويزيونی «اسکای نيوز عربی»، هوشيار زيباری درباره علت خودداری کشورش از موافقت با اعطای کرسی سوريه در اتحاديه عرب به مخالفان سوری گفت اين مسئله مغاير با منشور اتحاديه عرب است و اصولاً نقض آن به شمار می رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زيباری در گفتگوی اختصاصی با اسکای نيوز عربی گفت: عراق به لحاظ اصولی با اين امر مخالفت کرد و علت آن بی توجهی و کاستن از جايگاه مخالفان سوری يا همان ائتلاف ملی مخالفان در سوريه نيست. ما بارها با مخالفان سوری ديدار و آنها را به عراق دعوت کرده ايم. ما هيچ مشکلی در اين باره نداريم. در آينده، حتی پس از تغيير اوضاع يا نظام سوريه، عراق بزرگ ترين حامی سوريه خواهد بود. شايد، عراق کشوری است که بيشترين کمک را به سوريه کرده است.

هوشيار زيباری در پاسخ به مجری اين شبکه که گفت برخی ها بر اين باورند عراق با بازکردن حريم هوايی خود به روی سوريه و جلوگيری از ورود آوارگان سوری به خاک خود در واقع از نظام حاکم سوريه حمايت می کند تاکيد کرد: بله، اين برداشت وجود دارد و گويا که موضع عراق موازی با موضع ايران و کامل کننده موضع حزب الله در لبنان است. چنين تصوير کليشه ای وجود دارد. اما در واقع چنين نيست؛ به اين معنا که تصوير موجود صرفاً سياه و سفيد نيست. عراق از اولين کشورهايی است که از راه حل های سياسی ارائه شده مانند طرح عربی و طرح های بين المللی حمايت کرد. عراق از ورود آوارگان سوری به خاکش نيز جلوگيری نکرده است؛ اکنون صد و هفت هزار آواره سوری در عراق حضور دارند. ما به مهاجران سوری در داخل خاک اين کشور کمک هايی ارائه کرده ايم. بنابراين، ما از آنها غافل نيستيم.

زيباری افزود: آنچه درباره عراق گفته می شود و اينکه با ارائه سلاح، نفت و کمک های مالی به نظام حاکم سوريه از آن حمايت می کند، درست نيست. درباره شايعات موجود درباره اينکه ايران از طريق حريم هوايی عراق به سوريه کمک می کند نيز بايد بگويم که ما به لحاظ سياسی از ارائه کمک های تسليحاتی به هر يک از طرف های درگير در سوريه خودداری می کنيم. در اين باره، با جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، گفتگو کردم و به او گفتم اگر اين پروازها نقض قطعنامه های الزام آور سازمان ملل متحد به شمار می رود، کشورش می تواند از آنها جلوگيری کند؛ ما چنين قدرتی نداريم؛ شورای امنيت می تواند مانع از اين پروازها شود و عراق نيز از آن استقبال می کند.

وزير امور خارجه عراق در ادامه افزود: ارائه هر گونه سلاح [به طرف های درگير در سوريه] به خون ريزی بيشتر و تداوم اين بحران منجر می شود؛ هر چقدر که اين بحران طولانی شود و دامنه آن در منطقه گسترده شود- مانند بحران موجود در لبنان يا بحران سياسی در عراق و وقوع انفجارهای اخير در آن، و نيز حرکت تروريست ها و گروه های تروريستی- به طور مستقيم بر کشورهای همجوار تاثيرگذار است.

زيباری درباره استعفای معاذ الخطيب و به تصميم گروه موسوم به «شورای نظامی سوريه» در به رسميت نشناختن دولت مخالفان نيز گفت: اين تصميم الخطيب بيانگر صحت تحليل ما درباره سوريه است. آنها نبايد در اين باره شتابزده عمل کنند. ما خود در گذشته مخالفان عراقی بوديم و از اين امور آگاه هستيم. شرايط [مخالفان سوری] به مرحله پختگی نرسيده است. تصميم معاذ الخطيب نيز نشان دهنده شتابزدگی مخالفان است. اين اقدام او پيامی به نشست [سران عرب] است. موضع ارتش آزاد نيز درباره انتخاب آقای غسان هيتو به عنوان نماينده دولت موقت و دولت در تبعيد نيز به مرحله پختگی نرسيده است و نيازمند زمان است. ائتلاف ملی سوريه يا قبل از آن شورای ملی سوريه به لحاظ مشروعيت در جهان عرب و عرصه بين الملل دارای کاستی نيست زيرا صد و چهل کشور آن را به رسميت شناخته اند.»

زيباری درباره موضع برخی دولت های عربی در قبال مخالفان سوريه نيز گفت: با تقدير از نيات خوب برخی دولت های عربی، بايد بگويم که آنها به دنبال گرفتن نتايجی هستند که هنوز به مرحله پختگی نرسيده است. در وضع پيچيده سوريه تلاش برای دستيابی نتايج حاضر و آماده در واقع اوضاع را پيچيده تر می کند. دادن کرسی سوريه در شرايط کنونی [به مخالفان] به معنای بستن در به روی هر گونه راه حل سياسی است. جايگزين کردن رژيمی به جای دولت سوريه و قرار دادن پرچم جديد به جای پرچم قديم به اين معناست که ديدگاه مردم ناديده گرفته شده است. از اين رو، چنين اقدامی اوضاع را پيچيده تر می کند و شايد دايره خشونت ها و کشتار را توسعه می دهد.

وی گفت: ما گفته ايم که از مخالفان [سوری] استقبال می کنيم، اما همچنان دولت سوريه را به عنوان نماينده اين کشور به رسميت می شناسيم. سوريه همچنان عضو به رسميت شناخته شده در سازمان ملل و سازمان های بين المللی است. بله، فعاليت اين کشور در اتحاديه عرب به تعليق در آمد، اما بدون در نظر گرفتن اوضاع و ديدگاه مردم سوريه دادن مشروعيت به يک طرف ديگر را نمی پذيريم و عراق در اين مسير گام بر نمی دارد. و اين موضع رسمی عراق است.

وزير امور خارجه عراق درباره آشتی ترکيه با حزب کارگران کردستان و تاثير اين امر بر وضع منطقه گفت: اين اقدام بسيار مثبتی برای وضع سوريه، روابط عراق با ترکيه، روابط ترکيه با منطقه کردستان و روابط عراق با منطقه کردستان است. يکی از مشکلات هميشگی ما امنيت مرزها، فعاليت های حزب کارگران کردستان و دخالت های نظامی ترکيه در عراق و نقض کردن حاکميت آن بود. اما پس از اين اقدام، اوضاع بهبود خواهد يافت. اين اقدام شجاعانه ای از سوی دولت ترکيه و مسئولان حزب کارگران کردستان است زيرا آنها از مسئله سلاح و تشکيل دولت کرد مستقل در ترکيه عدول کردند و خواستار راه حل های دمکراتيک در چارچوب وطن واحد شدند.»

وی درباره اينکه آيا بغداد از اين مسئله ناراضی است گفت: خير، بغداد از هرگونه تلاشی برای حل مسئله کردها در ترکيه استقبال می کند. اين مسئله در تاريخ روابط ترکيه و عراق يکی از کشمکش های مستمر بود.


مخالفت ائتلاف دولت قانون عراق با واگذاری کرسی سوريه در اتحاديه عرب به مخالفان

ائتلاف دولت قانون عراق از واگذاری کرسی سوريه در اتحاديه عرب به مخالفان انتقاد کرد.

شبکه تلويزيونی الميادين در خبری فوری اعلام کرد: ائتلاف دولت قانون عراق وابسته به نوری المالکی نخست وزير اين کشور اعلام کرد: واگذاری کرسی سوريه در اتحاديه عرب به مخالفان اين کشور برخلاف آيين نامه داخلی اين اتحاديه است.


نماينده قانونی سوريه در اتحاديه عرب: هدف اصلی اتحاديه عرب، حذف مسئله فلسطين است

نماينده قانونی دولت سوريه در اتحاديه عرب تاکيد کرد هدف اصلی از اقدامات اين اتحاديه عليه کشورش، دور کردن دمشق از جلسات اتحاديه عرب به منظور حذف کردن مسئله فلسطين است.

يوسف الاحمد در مصاحبه با شبکه تلويزيونی الميادين، با اشاره به اقدام اتحاديه عرب به واگذار کردن کرسی سوريه به مخالفان اين کشور افزود: برنامه ويژه شورای همکاری خليج فارس کنار گذاشتن دشمنی با اسرائيل و مطرح کردن طرفهای ديگری به عنوان دشمن است. اجازه بدهيد با صراحت بگويم که می خواهند ايران را به عنوان دشمن امت عربی معرفی کنند.

وی خاطر نشان کرد: اين در حالی است که ايران سفارت فلسطين را جايگزين سفارت اسرائيل کرد و در حمايت از مقاومت فلسطينی در همه مراحل نقش داشت. ايران در حمايت از مسئله فلسطين مواضعی اتخاذ کرد که قويتر از ديگر کشورهای عربی بود که امروز ايران را تهديد می کنند.

الاحمد گفت: هدف اصلی طرح مورد نظر قطر و عربستان سعودی ايجاد فتنه بين شيعيان و سنی ها در منطقه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016