سه شنبه 20 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضرب و شتم مهدی فراحی شانديز در سلول انفرادی بند ۲۴۰ اوين

• مسئولان زندان دست او را شکسته اند

کلمه ـ دو تن از مسئولان زندان اوين به نام های مومنی و عباسی، مهدی فراحی شانديز، يکی از زندانيان سياسی اين زندان را به شدت ضرب و شتم کرده و به شکل وحشيانه ای دست راست وی را شکستند.

به گزارش خبرنگار کلمه، مهدی فراحی شانديز از زندانيان بند ۳۵۰ زندان اوين بوده که مدتی است به دليل تکرار اعتراض هايش، به بند ۸ اين زندان که محل نگهداری زندانيان عادی است، منتقل شده است. وی در آنجا نيز به اعتراض خود ادامه داده و به همين علت، شورای انضباطی وی را بارها به سلول های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در آخرين حضور شانديز در بند ۲۴۰، جواد مومنی معاون اجرايی زندان و عباسی رييس بند ۲۴۰ زندان اوين به سلول وی رفته و از وی خواسته اند تا مطلبی با مضمون عذرخواهی، توبه و ابراز پشيمانی از شعارها و کارهايش بنويسد که پس از امتناع شانديز، اين دو، وی را با باتوم و کابل مورد ضرب و شتم قرار داده اند و بر اثر شدت ضربه ها، آرنج دست راست اين زندانی سياسی شکسته است.

بر اساس اين گزارش، مومنی و عباسی پس از ارتکاب اين رفتار شرم آور و غير قانونی، شانديز را با دست شکسته در سلول رها کرده و تا چند روز از اعزام وی به بهداری جهت درمان خودداری می کردند. تا آنکه با افزايش درد و وخامت حال اين زندانی سياسی در سلول، ناگزير از آتل بندی دست وی می شوند.

جواد مومنی معاون اجرايی زندان اوين است که طی سال های گذشته، نماينده رييس زندان در اجرای اعدام ها و شاهد به دار آويخته شدن تمامی محکومان اعدامی بوده است و به گمان زندانيان سياسی همين موضوع باعث بروز برخی رفتارهای غيرطبيعی از سوی وی در مواجه با زندانيان شده است.

پيش از اين گزارش شده بود که مهدی فراحی شانديز، فعال حقوق کارگران و معلمان که در حال سپری کردن دوره‌ی محکوميت سه‌ ساله‌ی خود در زندان اوين است، در ماه‌های اخير، در دو نوبت و جمعا بيش از دو ماه را در سلول‌های انفرادی اين زندان گذرانده است.

فراحی شانديز که از دی‌ماه سال ۹۰ در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر می‌برد، روز يازدهم دی‌ماه سال ۹۱ و به دنبال سر دادن شعارهای اعتراضی در اين بند، به مدت بيست روز به انفرادی تنبيهی منتقل شد و پس از پايان اين مدت، به جای بند ۳۵۰ که در آن زندانيان سياسی نگهداری می‌شوند، به سالن ۱۰ اندرزگاه ۸ که محل نگهداری زندانيان عادی است انتقال داده شد.

اما دوره‌ی دوم انفرادی اين زندانی سياسی در نيمه‌ی بهمن‌ماه آغاز شد و اين بار تا پايان سال ۹۱ به طول انجاميد.

بر اساس اين گزارش، دليل عمده‌ی فشار بر مهدی فراحی شانديز، نافرمانی اعتراضی او نسبت به قوانين زندان عنوان شده که شامل سر دادن شعار مرگ برای شخص اول نظام، شعار‌هايی‌ چون «زنده باد آزادی» و «مرگ بر ديکتاتور» و هم‌چنين خودداری از حضور در آمارگيری زندان بوده است.

مهدی فراحی، «پسرعمو»ی اعظم‌السادات فراحی همسر محمود احمدی‌نژاد است. او در يازدهم دی‌ماه ۹۰ بازداشت و برای گذراندن حکم سه سال زندان خود به دو اتهام «توهين به رهبری» و «اخلال در نظم عمومی» به زندان اوين منتقل شد و در همان ماه‌های نخست محکوميتش نيز مدتی را در سلول انفرادی بند ۲۴۰ اين زندان سپری کرد.

اين زندانی سياسی که دارای مدرک مهندسی برق از دانشگاه صنعتی اصفهان است، در فاصله‌ی ارديبهشت‌ تا بهمن ۸۸ نيز ۹ ماه را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين سپری کرده بود. بازداشت پيشين او در ارتباط با شرکت در تجمع روز جهانی کارگر بوده است. وی يک بار نيز در سال ۱۳۸۵ در ارتباط با تجمعی در پارک لاله تهران بازداشت و زندانی شد.

نسبت فاميلی مهدی فراحی شانديز با همسر محمود احمدی‌نژاد، با وجود بازداشت‌های چندين‌باره‌ی او، تا مدت‌ها مخفی مانده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016