سه شنبه 20 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز بهره‌برداری از معادن اورانيوم ساغند و کارخانه توليد کيک زرد

ایران از آغاز بهره‌برداری از یک کارخانه تولید کیک زرد در اردکان یزد و دو معدن استخراج اورانیوم در کویر یزد خبر داد. محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران گفت: "به قله هسته‌ای دست يافتيم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايرنا تهران- بهره برداری از معادن اورانيوم ساغند، کارخانه توليد کيک زرد شهيد رضايی نژاد و شتاب دهنده رودوترون امروز (سه شنبه) همزمان با روز ملی فناوری هسته ای با دستور رييس جمهوری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، ˈمحمود احمدی نژادˈ در مراسم گراميداشت روز ملی فناوری هسته ای در تهران که در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، بصورت ويدئو کنفرانس دستور آغاز بهره برداری از معادن اورانيوم ساغند ۱ و ۲و کارخانه (مجتمع) توليد کيک زرد شهيد رضايی نژاد اردکان را با رمز «يا مهدی يا مهدی يا مهدی» صادر کرد.

کارخانه توليد کيک زرد شهيد رضايی نژاد به صورت ويدئو کنفرانس به دستور رييس جمهوری و به دست برادر اين شهيد به بهره برداری رسيد.

اين مجتمع ۶۰ تن کيک زرد در سال توليد می کند و بهره برداری از اين مجتمع، سبب افزايش کيفيت و امکان صدور کيک زرد به خارج از کشور می شود.

پروژه ساغند يزد، نمود عينی فعاليت در زمينه استحصال اورانيوم از منابع طبيعی است. تأسيسات موجود در اين کارخانه، اورانيوم را از عمق ۳۵۰ متری استخراج می کند.

اورانيوم استخراجی از معادن ساغند در مجتمع شهيد رضايی نژاد پس از اعمال فرايندهای مختلف شيميايی و فيزيکی به کيک زرد تبديل می شود.


آغاز بهره برداری نخستين شتاب دهنده رودوترون تفت

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، بهره برداری از نخستين «شتاب دهنده رودوترون» در شهر تفت نيز امروز با دستور رييس جمهوری آغاز شد.

رييس جمهوری دستور آغاز به کار دستور اين شتاب دهنده را با رمز «يا زهرا و يا مهدی» از طريق ويدئو کنفرانس صادر کرد.

مدير اين پروژه گفت: دانش اين پروژه به صورت انحصاری در اختيار چند کشور بود و به علت تحريم واردات آن ممکن نبود.

وی ادامه داد: به همين دليل از سه سال پيش به دنبال ايجاد آن در کشور بوديم که امروز با دستور رييس جمهوری به طور رسمی اين موفقيت بزرگ به بهره برداری رسيد.

«رودوترون» نسل جديدی از شتاب دهنده ها بوده که قادر است پرتوهای الکترون يا ايکس پرقدرت و پر انرژی را برای مصارف صنعتی از قبيل پرتودهی لوازم پزشکی، مواد پليمری، کابل، سيم برق و مواد غذايی به وجود آورد.

***

واحد مرکزی خبر:
افتتاح ۳ دستاوردهسته ای و ۵ راديو دارو در روز فناوری هسته ای

در مراسم روز ملی فناوری هسته ای با حضور رئيس جمهور در سازمان انرژی اتمی سه دستاورد فناوری هسته ای افتتاح و از ۵ راديو داروی جديد رونمايی شد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، اين دستاوردها شامل مجتمع معدنی اورانيوم ساغند، مجتمع توليد اکسيد اورانيوم شهيد رضايی نژاد و شتاب دهنده صنعتی الکترون است.

رونمایی از پنج رادیو داروی جدید

همچنين امروز در مراسم روز ملی فن آوری هسته ای از پنج راديو داروی جديد با حضور رييس جمهور رونمايی شد.

در اين مراسم که خانواده های شهدای هسته ای کشور نيز حضور داشتند مادر شهيد قشقايی به نمايندگی از خانواده های شهدای هسته ای از اين راديو داروها رونمايی کرد.

همچنين لوح تقدير و تنديس روز ملی فن آوری هسته ای از سوی خانواده های شهدای هسته ای به رييس جمهوری اعطا شد.


رئيس جمهور: دانش هسته ای در ايران در حال شکوفايی است

رئيس جمهور گفت: امروز صنعت هسته ای در ايران در حال شکوفايی است و هر روز دستاورد جديدی به ملت ايران تقديم می شود.

آقای احمدی نژاد در مراسم روز ملی فناوری هسته ای افزود: افتتاح دستاوردهای بزرگ هسته ای را به ملت ايران و خانواده های شهدا تبريک می گويم.

وی با بيان اينکه امروز چند طرح بزرگ به بهره برداری رسيد گفت: دانش و فناوری هسته ای دارای ظرفيت های عظيمی برای خدمت به انسان هاست.

رئيس جمهور افزود: اولی ترين بهره دانش هسته ای توليد انرژی است که اولين نيروگاه هسته ای ايران سال گذشته به بهره برداری رسيد و با برنامه ريزی های انجام شده بايد تا ۲۰ هزار مگاوات توليد برق گسترش يابد.

احمدی نژاد گفت: در شاخه های ديگر علمی و نيازهای بشری هم باز دانش هسته ای دارای اثار و کاربردهای گسترده و تعيين کننده است که يکی از انها عرصه پزشکی است.

وی اظهار داشت: دانش هسته ای به خصوص در مرحله تشخيص بيماری ها و راديو داروها نقش تعيين کننده دارد.


در تشخيص بيماريها، دانش هسته ای نقش تعيين کننده دارد

رئيس جمهور گفت: در مرحله تشخيص بيماريها، دانش هسته ای و راديو داروها نقش تعيين کننده دارند. بسياری از بيماريهای صعب العلاج اگر با استفاده از راديو داروها و دانش هسته ای مورد تشخيص و شناسايی به هنگام قرار گيرند قابل معالجه هستند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اينکه استفاده از راديوداروها برای درمان و تشخيص بيماريها يک خدمت انسانی به جامعه بشری است گفت: طبق آمار سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر از داروهای تشخيص و سنجش و کمی از داروهای درمانی استفاده می کنند که توليد دانشمندان و متخصصان داخلی است.

وی در ادامه به کاربردهای ديگر انرژی هسته ای در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: انرژی هسته ای در اصلاح نژاد و اصلاح نوع دانه ها و ارتقای کيفيت و گسترش محصولات مؤثرند و در ماندگاری محصول نيز می توانند نقش داشته باشند.

احمدی نژاد گفت: در بخش بهداشت نيز با سم زدايی ، ميکروب زدايی ، باکتری زدايی ، صنعت هسته ای نقش گسترده ای دارد.

وی گفت: دوره ماندگاری مواد و محصولات کشاورزی تا ۱۰ برابر و حفظ سلامت مواد تا چندين برابر می تواند افزايش يابد.

رييس جمهور گفت: در تعيين رفتار مواد و کاربردهای آن در صنعت نيز خدمات و تجهيزاتی داريم که وقتی در مدار عمليات قرار بگيرند گرم می شوند و حجم آنها افزايش می يابد و رفتارشان عوض می شود که اين تغيير رفتار تغيير رفتار کل سيستم را باعث می شود و عملکردها را مختل می کند اما با استفاده از انرژی هسته ای می توان اين رفتار را معکوس کرد.

احمدی نژاد با بيان اينکه در دوام محصولات صنعتی همچون لاستيک و قطعات می توان با شتاب دهنده الکترونی مقاومت و سختی آنها را بالا برد و عمر آنها را افزايش داد افزود: در تصفيه خانه و محيط های گوناگون نيز می توان از ظرفيتهای هسته ای به نفع انسان سود برد و کيفيت زندگيشان را ارتقا بخشيد.


ادامه مسير تکميل چرخه هسته ای بدون وقفه

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به مذاکرات ايران و ۱+۵ خطاب به طرفهای مذاکره گفت: نصيحت می کنم بنشينيد و همکاری کنيد چرا که هيچ کس قادر نخواهد بود در مسير تکميل چرخه هسته ای شدن ملت ايران وقفه ای ايجاد کند.

آقای احمدی نژاد افزود: زمانی بود که آنها تلاش کردند و تمام راه ها را رفتند تا مانع دسترسی ملت ايران به دانش هسته ای شوند و اجازه ندهند اين دانش وارد ايران شود و به قله آن دسترسی پيدا کنيم، اما حالا دسترسی پيدا کرده ايم و به قله رسيده ايم.

وی با بيان اينکه حالا که به اين دانش دسترسی پيدا کرده ايم، اين کشورها چه می گويند؟ خطاب به غربی ها گفت: خوب است در عرصه سياسی آدم کمی از عقلش استفاده کند؛ آنموقع که به دانش هسته ای دست پيدا نکرده بوديم نتوانستيد جلوی ما را بگيريد حالا که ما به آن دست يافته ايم چطور از اين حرفها می زنيد؟!

دکتر احمدی نژاد با انتقاد شديد از نحوه مديريت برخی کشورهای غربی به اصطلاح قدرت جهانی افزود: آخر مگر می شود دنيا را اينطور اداره کرد؟ مگر می توانيد بگوييد ما می گوييم کدام ملت چه چيز داشته باشد، کدام ملت چه چيز نداشته باشد؟ اينها برای دوره استعمار است و دوره آن تمام شده است.

رئيس جمهور با انتقاد از اينکه چرا با ملت بزرگی چون ايران اينگونه سخن می گوييد گفت: بهترين راه برای شما همکاری با ملت ايران است و اصلا جهان را بايد با مشارکت همه ملت ها اداره کرد و هيچ کس نبايد آقا بالاسر ديگران باشد.

وی با بيان اينکه همه ملت ها حق مساوی در اداره جهان دارند افزود: چه کسی گفته اقتصاد جهان بايد دست شما باشد و دائم اسکناس چاپ کنيد تا کثافت کاری خودتان را پوشش دهيد؟

احمدی نژاد خطاب به زورگوهای عالم گفت: اگر شما به حقوق ديگران احترام نگذاريد توقع داريد چطور با شما رفتار کنند و بدانيد اينگونه فرمولها و مناسبات يکجانبه پوسيده شده و به زودی فرو خواهد ريخت.

وی افزود: تصور می کنيد عظمت ملت ايران با اين حرفها می شکند؟ شايد يک آسيب کوچکی بزنيد اما هرگز نخواهيد توانست به اهدافتان برسيد. آنگاه بعد چکار خواهيد کرد؟ نگاه ما به جهان نگاه برش مقطعی نيست بلکه تاريخی است بنابراين فردا می خواهيد چه کار کنيد و چه پاسخی برای گفتن داريد؟

رئيس جمهور در ادامه با ابراز تاسف از اينکه بسياری از کشورهای دارای معادن غنی اورانيوم هم اکنون در فقر مطلق بسر می برند و ديگران از آن معادن بهره برداری می کنند گفت: اگر شما طرفدار انسان هستيد برويد در اين کشورها نيروگاه هسته ای بسازيد و به آنها هديه دهيد تا از برق آن برای بهداشت و آموزش و رشد و تعالی استفاده کنند.


به زودی از واردات شمش فولاد بی نياز می شويم

رئيس جمهور درادامه با اشاره به اينکه سالها وارد کننده شمش فولاد خام بوديم گفت : با افتتاح پنج کارخانه اين محصول در اين ماه از واردات بی نياز می شويم و بايد به دنبال طرحهايی برای صادرات باشيم.

آقای احمدی نژاد افزود : هنوز دستاوردهای هسته ای و علمی کشور خوب معرفی نشده است چرا که ايران توانست در چندين علم به خط مقدم دنيا برسد اين محصول يک حقيقت است و آن ايمان و اعتماد به توانمندی يک کشور است.

وی افزود: محصولات انرژی هسته ای در برخی از کشورها دهها سال طول می کشد تا بدست آيد اما ما در کشورمان هر روز يک دستاورد جديد داريم.

اقای احمدی نژاد افزود: ملت ايران ملت بزرگی است همه ملتها بزرگند زمانی که خود را باور کنند. در اين صورت اگر همه شياطين جمع شوند قادر نخواهند بود مانع پيشرفت آنها شوند.

وی با بيان اينکه دولت به ملت اعتماد صد در صد دارد و خود را جزئی از ملت و برآمده از آن می داند افزود: دولت در خدمت ملت است و خود را قطره ای از دريای ملت می داند که در هر عرصه ای جاری شود آنجا را دگرگون می کند.

رئيس جمهور گفت: راه عزت و زيست متعالی ، راه درک حقيقت و بزرگی و کرامت انسان اين است که توانمندی خود را باور کنيم خدا به انسان قدرت بی پايان داده و می تواند همه عالم را در اختيار خود بگيرد راه آن اين است که به خود اعتماد کنيم امروز ايران از اين منظر يک الگو و پيشتاز است و آثار آن نيز هويداست.

احمدی نژاد افزود: ما سالها واردکننده شمش فولاد خام بوديم که هم اکنون با پنج کارخانه ای که همين ماه افتتاح می شود بی نياز از واردات خواهيم بود و بايد به دنبال طرحهايی برای صادرات باشيم.

وی خطاب به مسئولان و کارکنان سازمان انرژی اتمی نيز گفت: بايد کارها با همين شتاب گسترش يابد و متوقف نشود ممکن است در پرداخت بودجه ها کم و زياد شود اما ظرفيت ها و توانايی های ايران فوق بودجه است.

احمدی نژاد افزود: پنج رآکتوری که قرار بود مانند رآکتورهای تهران در کشور ساخته شود کارهای آن بايد جلو انداخته شود و کار نيروگاهها و سانتريفيوژها بايد پيشرفت بيشتری داشته باشد.

وی گفت: ملت ها و اراده ملتها بر قدرتهای شيطانی غلبه خواهد کرد و آينده جهان درخشان و ملت ايران نيز هر روزش بهتر از قبل خواهد بود.

رئيس جمهور درپايان با گراميداشت ياد شهدا به خصوص شهدای هسته ای اظهارداشت: بهترين عزيزان ما بدست بدترين موجودات شهيد شدند.

آقای احمدی نژاد افزود: در هر صحنه ای که ما برويم خط مقدم است و ملت می گويد ما هستيم زمانی که يک ملت چنين است پرچم او همواره برافراشته است.


هر روز عرصه جديدی در زمينه هسته ای به روی ملت باز می شود

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: شما همکاران در سازمان انرژی اتمی کارهای تخصصی سطح بالايی انجام می دهيد که توده های مردم بايد از فوايد اين تلاشها به خوبی مطلع شوند .

اقای احمدی نژاد با اشاره به مجتمع معدنی که امروز اغاز بکار کرده است افزود: وقتی که معدن می گوييم ابتدا اين در ذهن تداعی می شود که منطقه ای را منفجر می کنند و مواد را بر می دارند اما در خصوص اورانيوم اينطور نيست در طبيعت هر ماده ای که ارزشمند تر است دسترسی به ان نيز سخت تر است .

وی گفت: هر چه ارزش کانی ها بالاتر می رود حجمش در دنيا کمتر و دستيابی به ان سخت تر می شود که اورانيوم از ان جمله است ، نه اينکه در مناطقی از دنيا اورانيوم در سطح پيدا نمی شود بله پيدا می شود البته به صورت رگه ای و انهم در اعماق بالا است .

رئيس جمهور افزود : در همين سنگ معدنی که امروز افتتاح شد در هر تن سنگی که بالا می ايد کمتر از نيم کيلو کيک زرد بدست می ايد که آن هم وقتی تبديل به اورانيوم ۳و نيم درصد می گردد يک دهم آن می شود.

وی گفت : يعنی حجم عظيمی از مواد از عمق ۳۰۰ متری بايد بالا بيايد و کارهای زيادی روی ان صورت گيرد و از هر ۱۰ تن نيم کيلو به ما مواد دهد .

رئيس جمهور افزود : در گذشته برای تهيه مواد اوليه و کيک زرد وابسته به بيرون بوديم انهم که الان در انحصار سياسی برخی قدرتهاست همانطور که اصل انرژی هسته ای در انحصار برخی قدرتهای جهان خوار است.

وی گفت : امروز معادن يکی پس از ديگری به بهره برداری می رسد با کشف ايرانی و متخصصان ما دارند سرتاسر ايران را پيمايش و خودشان روش بهره برداری از معدن و تجهيزات را شناسايی و استخراج می کنند اين هم کار بزرگی است که الان دارد اتفاق می افتد .

رئيس جمهور افزود : موضوع هسته ای امروز دارای ظرفيت های فراوانی است امروز ما از صفر به بالا را خودمان داريم توليد و ايجاد می کنيم و هر روز که جلو می رويم عرصه جديدی به روی ملت ايران باز می شود .


غربی ها می خواهند انرژی هسته ای را در انحصار خود نگه دارند

رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه غربی ها می خواهند انرژی هسته ای را در انحصار خود نگه دارند گفت: آنها به تصور اينکه ملت ايران نخواهد توانست به انرژی هسته ای دست يابد بارها محدوديت ايجاد و تهديد کردند اما ديدند ملت ايران توانست و اين توانستن در ذات همه ملتهاست.

دکتر احمدی نژاد در ادامه سخنانش در مراسم جشن فن آوری هسته ای با اشاره به اينکه همه ملتها بايد از فوايد انرژی هسته ای و ساير فن آوريها و علوم مطلع شوند گفت: اگر ملتها مطلع شوند، مطالبه می کنند و ثروتهای جهان ديگر در تسخير يک عده خاص و قليل در نمی آيد.

وی افزود: اگر ملت ها مطلع شوند ديگر فريبکاری امکان پذير نمی شود؛ ببينيد فريبکاری تا کجاست ! تا می گويی انرژی هسته ای، می گويند بمب اتم و به اين بهانه برای ملتها محدوديت ايجاد می کنند.

رييس جمهور افزود: آنها داروها را قطره قطره در دنيا می فروشند و می خواهند آنها را در انحصار خودشان بگيرند و به قيمت گران بفروشند.

آقای احمدی نژاد با اشاره به برخی کشورهای خاص که سلاح هسته ای در اختيار دارند، گفت: آنها می خواهند در بعد ضد بشری هم انحصار در اختيار خودشان باشد و هر کجا خواستند بمب بيندازند و ملتها را نابود کنند.

رييس جمهور با تأکيد بر اينکه انرژی هسته ای مانند آب ، هوا و‌ جنگل بايد در اختيار همه باشد و همه از آن استفاده کنند افزود: اين باعث می شود سطح و کيفيت زندگی بشری تغيير کند و نبايد در انحصار يک عده باشد.

وی گفت: کسانی که خودشان بمب ساخته اند و ملتها را کشته اند و زشت ترين اعمال را عليه بشريت مرتکب شده و الان هم می شوند، کسانی که برده داری کرده اند الان هم پرچم انحصارطلبی بلند کرده اند.

وی گفت: ببينيد معادن طلای قاره آفريقا را چه کسانی برداشت می کنند و آفريقا در چه وضعی است؟


رييس سازمان انر‍ژی اتمی : شناسايی بيشتر چهره علمی ايران در مناسبات جهانی

رئيس سازمان انرژی اتمی در سالروز ملی فناوری هسته ای به تشريح اهم اقدامات اين سازمان در سال گذشته پرداخت.

فريدون عباسی افزود: صنعت هسته ای کشور در سال ۹۱ با بهره گيری از توانمنديهای کسب شده سال های قبل و با انسجام مديريت و تمرکز بر اهداف تعيين شده توانست ضمن تثبيت شرايط پايدار در همه اجزای صنعت هسته ای ، سمت گيری فعاليت های خود را در چهار محور تقسيم سوخت، چرخه سوخت، فناوری های پيشرفته ، توليد انرژی و کاربرد پرتوها در زندگی متمرکز کند و نتايج مطلوبی بدست آمده است.

وی اضافه کرد: در حوزه نيروگاه و راکتورهای تحقيقاتی ، نيروگاه اتمی بوشهر در شهريور ۹۱ به قدرت نهايی هزار مگاوات الکتريکی رسيد و با انجام آزمايشهای استاندارد آمادگی تحويل موقت به بهره بردار ايرانی را دارد که در اين خصوص همکاری مطلوبی ميان متخصصان فدراسيون روسيه و جمهوری اسلامی ايران وجود داشته است که می تواند در آينده نيز استمرار داشته باشد.

رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: به منظور پشتيبانی فنی از نيروگاه اتمی بوشهر و آمادگی برای طراحی و ساخت راکتورهای قدرت مشابه ، اقداماتی مانند تسريع در تکميل طراحی راکتور ۳۶۰ مگاواتی با تکيه بر ساخت تجهيزات در داخل کشور ، اعمال مديريت در شرکت مادرتخصصی ، شرکت بهره بردار، شرکت مشاور و شرکت مجری و ايجاد زيرساخت و جذب نيرو برای ساخت راکتورهای با قدرت بالا و ايجاد آمادگی برای شروع ساخت حداقل دو راکتور هزارمگاواتی در سال ۹۲ با همکاری طرف خارجی و ارتقا فنی و صنعتی بخش خصوصی و تهيه برنامه برای مشارکت بيشتر اين بخش در آينده صورت گرفته است.

عباسی آماده کردن تاسيسات جانبی و فراهم سازی شرايط لازم برای راه اندازی راکتور تحقيقات ۴۰ مگاواتی در استان مرکزی در سال ۹۲ با سوخت مجازی، به روز نمودن راکتور تحقيقاتی و استمرار بهره گيری از آن در توليد راديو دارو و تحقيقات و آزمايش سوخت و همچنين طراحی راکتور آب سبک از نوع استخری جديد برای گسترش تحقيقات، پايداری و افزايش توليد راديو داروهای مورد نياز و ايجاد آمادگی برای ساخت در سال ۹۲ و نيز ايجاد زمينه های لازم برای مشارکت دانشگاه ها در طراحی و ساخت راکتورهای پيشرفته در آينده را از ديگر فعاليت های سازمان انرژی اتمی در حوزه نيروگاه و راکتورهای تحقيقاتی در سال ۹۱ بيان کرد.

وی گفت: در حوزه توليد سوخت و مواد اصلاحات لازم و تکميل تجارب در ساخت مجتمع های سوخت صفحه ای و توليد ۱۵ مجتمع سوخت براساس اعلام نياز راکتور تهران انجام و ۱۵۵ مجتمع سوخت مجازی برای راکتور تحقيقاتی ۴۰ مگاواتی خنداب طراحی و ساخته شد ضمن اينکه قرص های سوخت اکسيد اورانيوم سراميکی مورد نياز راکتور خنداب اراک توليد و ۳۶ مجتمع سوخت با اکسيد اورانيوم طبيعی برای انجام اصلاحات و روزآمد کردن راکتور صفر قدرت اصفهان و بهره برداری از آن برای آزمايش سوخت های اصلی راکتور ۴۰ مگاواتی خنداب اراک که در آينده نزديک اجرای آن اعلام خواهد شد طراحی و ساخته شد.

عباسی گفت: همچنين در حوزه توليد سوخت و مواد مجتمع های سوخت راکتور قدرت مشابه نيروگاه اتمی بوشهر و اقدام در جهت ساخت قطعات نمونه آن طراحی و آزمايشهای مربوط به پرتودهی سوخت های با غنای طبيعی، غنای سه و نيم و ۲۰ درصد در راکتور تهران و آمادگی لازم برای انجام آزمايشهای بعد از پرتو دهی به منظور کسب تجربه نهايی در ساخت سوخت و تهيه استانداردهای لازم برای صادرات آن انجام شده است.

وی ادامه داد: بهينه سازی خط توليد و استمرار توليد زيرکونيوم و غلاف های زيرکونيومی برای ساخت مجتمع های سوخت ، ايجاد قطب توليد مواد مورد نياز صنعت هسته ای در استان اصفهان، استمرار بهره برداری از مجتمع های غنی سازی ، بهينه سازی روش ها و ساخت اجزا و روش های بهره برداری و پايداری در توليد اورانيوم با غنای سه و نيم و ۲۰ درصد در حد نياز راکتورها، ساخت و نصب سانتريفيوژهای نسل جديد به تعداد لازم برای راه اندازی خط توليد و انجام اصلاحات به منظور توليد انبوه مطابق برنامه های پيش رو و استمرار تحقيق و نمونه سازی نسل های جديد سانتريفيوژ با راندمان بالا و هزينه کمتر از ديگر اقدامات سال گذشته سازمان انرژی اتمی در حوزه توليد سوخت و مواد است.

رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: در حوزه توسعه کاربرد پرتوها، توسعه کشاورزی هسته ای از طريق تغيير در روش های ترويجی و به کار گيری توان تخصصی اجرايی سازمان انرژی اتمی و استانداريهای کشور در ايجاد مزارع نمونه و انتخاب استان مرکزی به عنوان استان آزمايشی اول برای ترويج کشاورزی هسته ای و شروع همکاری با چهار استان ديگر انجام شده است که در ترويج و کشت بذرهای هسته ای در مزارع نمونه با همکاری کشاورزان داوطلب شامل کاشت و برداشت برنج طارم در استان مازندران ، کشت و برداشت ارقام پنبه پرمحصول به صورت نمونه در استان گلستان ، کشت لوبيای مقاوم در برابر آفات در استان مرکزی و توليد اولين نمونه مرکبات پرمحصول و مقاوم در برابر آفات در استان گيلان است.

عباسی گفت:‌ ايجاد مجموعه های هدفمند و منسجم در طراحی و ساخت شتاب دهنده ها از ديگر اقدامات سازمان انرژی اتمی در سال گذشته است که آغاز طراحی شتاب دهنده پزشکی و بهينه سازی و پايداری شتاب دهنده الکترو استاتيک برای توليد نوترون که نمونه اصلاح شده آن امروز رونمايی می شود از جمله آن است.

وی افزود: انتخاب مرکز بناب به عنوان قطب کاربرد پرتوها در استان های شمال غربی و غرب کشور از ديگر اقدامات سازمان انرژی اتمی در حوزه توسعه کاربرد پرتوهاست که در ان سامانه های پرتودهی سيار که نمونه اوليه آن به پايان رسيده و براساس نيازهای صنعت و کشاورزی قابل ساخت و تکثير است طراحی و ساخته شد.

عباسی طراحی و ساخت سيستم های اندازه گيری پرتوها و دستگاه های مختلف برای سنجش وضعيت و عيب يابی در صنايع ، پرتودهی انواع محصولات به طور صنعتی به منظور افزايش زمان انبارداری و استمرار توليد راديو داروهای تشخيصی قبلی و توليد راديوداروهای جديد را از ديگر اقدامات سال گذشته سازمان انرژی اتمی در حوزه توسعه کاربرد پرتوها بيان کرد.

رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: سال گذشته در حوزه فناوريهای پيشرفته ، طرح ملی گداخت و مجتمع سازی دستاوردها تکميل ، هفت تاييديه مربوط به ليزرهای پزشکی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه فتونيک اخذ و ليزر فيبر يک کيلووات تکميل و ساخته و به متقاضی تحويل شد.

عباسی در حوزه فعاليت های برون سازمانی سازمان انرژی اتمی در سال گذشته گفت:‌ تقويت ارتباط با آژانس بين المللی انرژی اتمی بيش از گذشته و با انجام کارکارشناسی در داخل کشور با حضور متخصصان ايرانی در جلسات کارشناسی آژانس موجب شده است چهره علمی و مسئول جمهوری اسلامی ايران در مناسبات جهانی بيشترشناسانده و با تعامل قوی تر از خدمات تخصصی موجود در آژانس ، استفاده بهينه بيش از گذشته فراهم شود.

وی ادامه داد: تغيير در رويه ارتباطات دانشگاهی به عنوان پشتوانه علمی و فنی صنعت هسته ای و تمرکز ماموريت پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای به امور برون سازمانی و ارتباط با دانشگاه ها و مراکز علمی کشور و آغاز تبديل دستاوردهای مستندشده صنعت هسته ای به متون درسی که حاصل فکر، تلاش ، تحقيقات و فناوری ايرانی از جمله فعاليت های برون سازمانی سازمان انرژی اتمی در سال گذشته است که با توان تخصصی موجود آماده ثمردهی در ساير بخشهاست تا متخصصان سازمان بتوانند ضمن حفظ آمادگی تخصصی خود نياز ساير صنايع را با استفاده از توانمندی های موجود در صنعت رفع کنند.

رئيس سازمان انرژی اتمی افزود: در حوزه دستاوردهای جديد که چرخه سوخت نخستين نمونه آن است با تجزيه و تحليل شرايط حاکم و با بسيج مقدورات کشور و اصلاح برخی از روشهای مديريتی و تمرکز در حوزه سه گانه اکتشاف، استخراج و فراوری ماده اوليه از اواسط سال ۹۰، نتايج چشمگير و غيرقابل تصوری حاصل شد که از جمله آن کشف ذخاير و منابع جديد اورانيوم است.

وی گفت: در حوزه اکتشاف با اکتشافات جديد در يک و نيم سال اخير و پس از بررسيهای دقيق ، ذخاير و منابع معدنی کشور با ثبت رکورد چهار و نيم برابری نسبت به ۳۵ سال گذشته از هزار و ۵۲۷ تن اورانيوم به شش هزار و ۸۷۱ تن منابع جديد اورانيوم افزايش پيدا کرد و و در حوزه منابع زمين شناسی نيز با بدست آمدن رکورد پنج برابری نسبت به سه دهه گذشته از شش هزار و ۶۵۰ تن اورانيوم به ۳۳ هزار تن ذخاير جديد اورانيوم رسيد.

رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: به دست آمدن اين رکورد تاريخی در اکتشاف اورانيوم با روش های مختلف منجر به افزايش چند برابری ظرفيت های داخلی تامين مواد اوليه صنعت راهبردی هسته ای شد و مجموعه فعاليت های اکتشافی با قدرت و سرعت تمام در سراسر نقاط کشور در حال استمرار است که اخبار خوش بعدی در آينده اطلاع رسانی خواهد شد.

عباسی گفت: در حوزه استخراج بهره برداری از معادن شماره يک و دو اورانيوم ساغند آغاز شد و جهت آگاهی بايد گفت اين معادن با تاريخچه شناسايی حدود سی سال و آماده سازی حدود ۱۸ سال بنا به دلايلی روند عادی خود را طی می کرد که با بهره گيری از روش های مديريتی جديد و توانمندی پيمانکاران داخلی به نتيجه رسيد و امروز به دست رئيس جمهوری اسلامی ايران رسما افتتاح خواهد شد و در چرخه تامين مواد اوليه صنعت هسته ای ايران قرار خواهد گرفت.

وی گفت:‌ در حوزه فراوری ، حلقه نهايی و مکمل دو حلقه قبلی اکتشاف و استخراج يعنی فناوری بايد به نتيجه می رسيد که خودباوری و توسل به شعار ما می توانيم توانست اين بار نيز بروز و ظهور خود را به بهترين شکل نشان دهد و کارخانه و مجتمع فناوری اورانيوم و توليد کيک زرد با ظرفيت ۶۰ تن در سال توسط متخصصان اين مرز و بوم به صورت کاملا داخلی طراحی و ساخته شد و امروز با نامگذاری اين مجتمع به نام شهيد مهندس داريوش رضايی نژاد توسط رئيس جمهوری اسلامی ايران افتتاح می شود.

رئيس سازمان انرژی اتمی در حوزه کاربرد پرتوها در زندگی گفت: کاربرد پرتوها در زندگی بويژه پزشکی ، کشاورزی و صنعت اگر در مقام نخست بهره مندی از صنعت راهبردی هسته ای نباشد بدون شک همپای توليد برق و انرژی جز مهمترين عناصر قابل بهره برداری خواهد بود و در اين عرصه طراحی ، تجهيز و ساخت شتاب دهنده ها جز مهمترين و پيچيده ترين اجزا و مسائل است که به دست جوانان دانشمند و متفکر ايران نخستين شتاب دهنده صنعتی کشور به همراه پنج راديو داروی درمانی، توليد آنها با همکاری معاونت علمی و فناوری رئيس جمهوری به پايان رسيد که امروز به دست رئيس جمهور رسما راه اندازی و رونمايی می شود.

۲۰ فروردين در تقويم رسمی کشور به عنوان روز ملی فناوری هسته ای نامگذاری شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016