سه شنبه 20 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فريدون عباسی: غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف نمی کنيم

رييس سازمان انرژی اتمی ايران با اشاره به اينکه غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در کشور متوقف نمی‌کنيم گفت : تا زمانی که به اين سوخت نياز داشته باشيم به توليد آن می‌پردازيم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد مرکزی خبر ، فريدون عباسی رييس سازمان انرژی اتمی در حاشيه هفتمين مراسم گراميداشت روز ملی فناوری هسته‌ای در محل سازمان انرژی اتمی گفت : اورانيوم تا غنای ۲۰ درصد را برای ادامه فعاليت راکتور تحقيقاتی تهران توليد کرديم و تا موقعی که به اين سوخت نياز داشته باشيم به توليد آن می‌پردازيم و با توجه به برنامه ساخت پنج راکتور تحقيقاتی در کشور، به توليد اين سوخت همچنان نياز داريم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه ۱+۵ در آلماتی ۱ به ايران پيشنهاد داد که مازاد توليد اورانيوم تا غنای ۲۰ درصد ايران به اورانيوم زير پنج درصد تبديل شود، آيا ايران چنين توانايی فنی در اختيار دارد و اين روش منطقی است؟ گفت: ما به اندازه نيازمان اورانيوم تا غنای ۲۰ درصد توليد می‌کنيم. در هر پروژه‌ای ذخيره مواد اوليه امری ضروری است. ما توانايی تبديل اورانيوم ۲۰ درصد به ۳ و نيم درصد را داريم اما اين کار منطقی نيست که اورانيوم تا غنای ۲۰ درصد را رقيق کنيم و به اورانيوم زير پنج درصد تبديل کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عباسی گفت: ما به اندازه نيازمان توليد می‌کنيم، نه مواد هسته‌يی‌مان را از کشور خارج و نه آن را رقيق می‌کنيم و بهتر است کشورهای ديگر پيشنهادهای منطقی ارائه کنند.

وی اضافه کرد: غنی‌سازی ما به طور کامل تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است و از اين بابت جای نگرانی وجود ندارد و آنها هم نبايد از اين مساله بترسند زيرا ما می‌خواهيم با منطق و گفت‌وگو با دنيا صحبت کنيم و قطعا گفت‌وگو بهتر از روش‌های ديگر است البته ما حرف‌مان را به دنيا گفته‌ايم و حقمان را بر اساس معاهده ان‌پی تی می‌خواهيم.

عباسی درباره ارزيابی‌اش از مذاکرات ايران و ۱+۵ در آلماتی ۲ گفت: در اين باره بايد از آقای جليلی سوال کنيد و اگر ارزيابی دقيقی بخواهيد وی می‌تواند پاسخ دهد.

رييس سازمان انرژی اتمی درباره تاثير تحريم‌ها بر اقتصاد ايران افزود: بايد تاکيد کنم که موضوع مذاکرات هسته‌ای تاثيری بر بازار و اقتصاد ايران ندارد البته برخی سودجويان به دنبال اين هستند که از اين فضا منافع خودشان را در داخل به دست آورند اما تحريم‌ها و قيمت ارز و سکه ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد زيرا اگر امروز موضوع هسته‌يی حل و فصل شود دشمنی غربی ها با ما ادامه خواهد داشت.

عباسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه رييس‌جمهور در سخنانش در مراسم گراميداشت روز ملی فناوری هسته‌ای خواستار ساخت هر چه سريعتر پنج راکتور تحقيقاتی در کشور شد با اين وجود سازمان انرژی اتمی چه برنامه‌ای در اين باره دارد؟ گفت: ساخت راکتور شرايط ويژه‌ای نياز دارد هم اکنون يک راکتور استخری با قدرت پنج مگا وات در تهران داريم و متخصصان ما تجربه لازم برای کار با اين راکتور را دارند.

وی ادامه داد: از يک سال و نيم گذشته تصميم گرفتيم توليد راديودارو را در کشور افزايش دهيم و به اين منظور بايد چند راکتور تحقيقاتی در اختيار داشته باشيم که بر اين اساس طراحی يک راکتور ۱۰ مگاواتی را آغاز کرديم و مراحل مکان‌يابی در دست اقدام است.

عباسی گفت: اگر در سال جديد تامين اعتبار لازم ازجانب مجلس شورای اسلامی صورت گيرد حتما می‌توانيم برای ساخت اين راکتور اقدام کنيم و اگر امسال ساخت آن شروع شود سه الی چهار سال آينده راکتور به بهره‌برداری خواهد رسيد.

رييس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اين پرسش که سازمان انرژی اتمی برای راه‌اندازی هر چه سريعتر سيکلوترون و پت‌اسکن بيمارستان شريعتی چه کمکی می‌تواند انجام دهد، گفت: ممکن است راه‌اندازی نشدن اين دستگاه تحت تاثير تحريم‌ها يا کسری بودجه باشد اما در عين حال وزارت بهداشت و بيمارستان مورد نظر بايد نسبت به رفع مشکلات بر سر اين راه اقدام کنند البته ما می‌توانيم خدمات مشاوره‌ای و نيز فراهم‌سازی زمينه و ساخت شتاب‌دهنده‌ها در کشور را داشته باشيم.

عباسی افزود: سازمان انرژی اتمی هم اکنون در ساخت شتاب‌دهنده‌های سيکلوترون کوچک که در دانشگاه اميرکبير در حال انجام است به عنوان متقاضی و همکار، فعال است و ساخت شتاب‌دهنده الکترون برای مصارف پزشکی را در سازمان شروع کرديم که اميدواريم در آينده نزديک آن را راه‌اندازی کنيم.

وی با اشاره به ساخت شتاب‌دهنده رودوترون، گفت: سازندگان و مجريان ساخت اين شتاب‌دهنده از جمله کسانی هستند که از سوی کشورهای غربی در فهرست تحريم قرار گرفته‌اند اما اين شتاب‌دهنده با وجود تحريم‌ها در کشور ساخته شده است و در آينده نزديک مولدهای نوترونی که مخصوص بکارگيری در حفاری نفت هستند به همت متخصصان داخلی کشور توليد می‌شود.

رييس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره نيروگاه بوشهر تصريح کرد: اشکالات کوچکی در رابطه با بخش‌های مربوط به توليد برق مانند ژنراتور داشتيم که اين اشکالات برطرف شده است و مطابق برنامه‌ريزی، راکتور اوايل ارديبهشت دوباره به مدار متصل می‌شود البته هم اکنون آزمايش‌ها و عيب‌های نيروگاه مشخص و برطرف شده است و به زودی بهره‌بردار ايرانی آن را از پيمانکار روسی به طور مقدماتی تحويل می‌گيرد تا دوره گارانتی‌اش را طی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016