چهارشنبه 21 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فريدون عباسی: نيروگاه بوشهر در برابر بيش از ۸ ريشتر زلزله هم مقاومت دارد

مهر ـ رئيس سازمان انرژی اتمی از پيشنهاد ايران به برخی کشورها برای ساخت نيروگاه اتمی در داخل ايران با سرمايه خود و فروش برق آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فريدون عباسی در برنامه گفتگوی ويژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سيما در ابتدا با اشاره به زلزله در منطقه کاکی استان بوشهر گفت:‌ اين زلزله هيچ اثری در تاسيسات نيروگاه اتمی بوشهر نداشته است چرا که نه فقط نيروگاه در حال توليد برق و اتصال به شبکه نبود بلکه در صورت کار هم، طراحی نيروگاه بوشهر به گونه ای است که در برابر بيش از ۸ ريشتر زلزله هم مقاومت دارد.

وی افزود: از شهريور ۱۳۹۰ راه اندازی مقدماتی آغاز و در شهريور ۱۳۹۱ نيروگاه به توان اسمی يعنی ۱۰۰۰ مگاوات رسيد،‌ در اين ۶ ماه هم به صورت مرتب کار کرده و آزمايش های لازم بر اساس استانداردها انجام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عباسی زمان پيش بينی شده تحويل نيروگاه به بهره بردار ايرانی را اسفند ۹۱ ذکر کرد و گفت: به علت پاره ای اشکالات ترجيح داديم تا تحويل به تعويق بيافتد و در اين فاصله پيمانکار اقدام به وارد کردن تجهيزات مورد نظر ما برای تعويض کرد.

وی تصريح کرد:‌ اين تجهيزات بيشتر مربوط به ژنراتور نيروگاه می شود که چند بار مشکل پيدا کرده بود، در مجموع اميدواريم که تا آخر فروردين اين مشکلات برطرف و ضمن تحويل نيروگاه به طرف ايرانی، برق نيروگاه به شبکه وصل شود.

رئيس سازمان انرژی اتمی نيروهای ايرانی را واجد دانش لازم برای راهبری نيروگاه دانست و گفت: کارکنان نيروگاه در نيروگاه های روسيه دوره ديده اند و در يک و نيم سال گذشته هم که مراحل نصب و راه اندازی انجام می شد، آموزش ديده اند.

وی افزود: مسائلی که در راه اندازی اولين نيروگاه اتمی ايران رخ داد موجب کسب تجارب خوبی شد که تجربه لازم فنی برای زمان بهره برداری از نيروگاه را به آنها داد.

عباسی با اشاره به رغبت بيشتر بخش خصوصی در سرمايه گذاری برای ساخت تجهيزاتی مانند شتاب دهنده ها،‌اين رغبت را در مورد نيروگاهها کمتر دانست و گفت: ما نبايد انتظار داشته باشيم که بخش خصوصی وارد اين موضوع شود ولی به برخی طرف های خارجی پيشنهاد داديم که در ايران نيروگاه با سرمايه خودشان بسازند و برق آن را بفروشند، بعضا هم خودمان در کشورهای ديگر سرمايه گذاری کنيم تا تجربه بيشتری در ساخت و بهره برداری نيروگاهها پيدا کنيم.

وی در بخش ديگری از سخنان خود به مصوبه مجلس برای توليد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای اشاره کرد و افزود: ما اقدامات خود را از زمان تصويب اين مصوبه با اولويت راه اندازی بوشهر و کسب تجربه از آن شروع کرديم و در ادامه بايد جای استقرار يا ساختگاه ها را مشخص می کرديم که خود اين کار مطالعات مختلفی را نياز داشت.

عباسی تصريح کرد: ما ۱۶ ساختگاه را مشخص کرديم که بيشتر بايد در مکانهايی با دسترسی به آب و با فاصله مناسب از مناطق مسکونی باشند، مکانهايی در حاشيه خليج فارس، دريای عمان و دريای خزر از جمله اين محل ها بودند البته خود ساختگاه بوشهر ظرفيت برپايی تا ۶ نيروگاه را دارد.

رئيس سازمان انرژی اتمی با پيش بينی ساخت دو رآکتور ۱۰۰۰ مگاواتی يا بالاتر در آينده نزديک در بوشهر گفت: ما با روسها تجربه کار را پيدا کرده و همکاری خوبی داشتيم بنابر اين يکی از انتخابها می تواند روسيه باشد.

وی افزود: پيشنهادهايی هم از شرکت های خارجی داشتيم که اعلام می کنند ما سياسی نيستيم بلکه تاجريم، از اين روی مجموعه ای از تبادل اطلاعات تخصصی بين شرکت های داخلی و خارجی انجام شده است و اميدواريم گشايش سياسی هم صورت بگيرد.

عباسی تجربه ساخت تجهيزات رآکتور تحقيقاتی اراک را موجب ايجاد شجاعت در بخش خصوصی برای ساخت اين نوع از قطعات دانست و گفت: از اين پس وارد فاز ساخت تجهيزات نيروگاهی در داخل می شويم که اين ظرفيت موجب می شود در مذاکره با طرف خارجی بگوييم ما چه بخشی از تجهيزات را در داخل کشور می سازيم.

وی به دو شرکت عمده غير از شرکت مادر تخصصی نيروگاهی اشاره کرد و افزود: يکی از آنها طراحی و ساخت نيروگاه ۳۶۰ مگاواتی را به عهده دارد و علاوه بر آن ما در سال ۹۱ شرکتی جديد با ۲۰۰ نفر نيروی متخصص را تاسيس کرديم که ماموريت ساخت نيروگاههای قدرت ۱۰۰۰ مگاوات و بالاتر از آن را به عهده دارد.

عباسی تصريح کرد: شرکت مجری ساخت در اراک که کارش تمام شود به کمک اين دو شرکت خواهد آمد و ما به کمک بخش خصوصی يک انسجام مديريتی ايجاد کرديم که در تکليف ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای زمينه سازی شود و اميدواريم با تامين اعتبار لازم در مجلس و پشتيبانی ديگر وزارت خانه ها اين کار را بتوانيم زودتر انجام دهيم.

رئيس سازمان انرژی اتمی درباره نياز به برق هسته ای در کشور گفت: پيش از انقلاب ۶ رآکتور در دست ساخت، دو رآکتور در بوشهر و دو رآکتور در دارخوين داشتيم که ساخت آنها نشان می دهد و ثابت می کند ما به برق هسته ای نياز داريم.

وی افزود: در آن زمان جمعيت ايران زير ۳۵ ميليون نفر بود که آنها پيش بينی ۱۰ هزار مگاوات برق هسته ای را کرده بودند.

عباسی با اشاره به قطع گاز نيروگاه های شمالی توسط يکی از همسايگان شمالی در زمستان گذشته و مشکلات تامين سوخت مايع و حمل و نقل آن گفت: اين موقع ارزش برق هسته ای مشخص شد بنابراين بهتر است در سبد انرژی کشور تنوع انرژی وجود داشته باشد از طرف ديگر اگر قيمت نفت و گاز افزايش يابد که در اين چند سال افزايش يافت، برق با سوخت فسيلی گران در می آيد.

وی تصريح کرد: ديگر کشورها مثل خود امريکا که نفت و گاز دارند، از برق هسته ای هم استفاده می کنند و نفت و گازشان را به عنوان ذخاير راهبردی نگاه می دارند.

رئيس سازمان انرژی اتمی کاربردهای انرژی هسته ای را شامل توليد برق، تشخيص و درمان در پزشکی، صنعت و کشاورزی ذکر کرد و گفت: سالانه ۸۰۰ هزار تا يک ميليون نفر در کشور از خدمات تشخيصی داروهای هسته ای استفاده می کنند، در صنعت از جمله در چگالی و سطح سنجی، تشخيص مواد در پالايشگاهها و بررسی لايه های زمين در اکتشاف نفت کار برد دارد.

وی افزود: اين کارها را معمولا شرکت های خارجی با هزينه های گزاف انجام می دادند، در کشاورزی هم در دفع آفات، توليد اقلام مقاوم جو و گندم به شوری و خشکی، تک جنسيتی کردن ماهی ها، از بين بردن بيماری لکه سفيد ميگو و ديگر کاربردها استفاده شده است.

رئيس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پی گيری سياست ترويجی در سازمان در يک سال گذشته تصريح کرد: با استانداران کار کرديم، از جمله استاندار استان مرکزی با جديت وارد شد و ما به عنوان استان آزمايشی اول در آنجا نتايج موفقی هم به دست آورديم.

عباسی در ادامه به ساخت شتاب دهنده در کشور پرداخت و گفت: امروز کشوری که بتواند يک شتاب دهنده بسازد يعنی صاحب فناوری خلاء‌شده است فناوری که از اول انقلاب از آن محروم بوديم از طرف ديگر اين دستگاه نياز به مغناطيس دارد که بايد طراحی دقيقی داشته باشد.

وی افزود: فناوری رادارهای پرتوان و شتاب دهنده مشابه هستند از اين رو هر نوع پيشرفت در يکی، موجب ارتقای ديگری خواهد شد، در اين صنعت هم خارجی ها به ما رادار و لامپ های آن را نمی دهند که تلاش می کنيم بسازيم.

عباسی ساخت شتاب دهنده را در داخل موجب ايجاد اشتغال و صرفه جويی ۵۰ درصدی دانست و تصريح کرد: ۹۰ درصد شتاب دهنده در داخل ساخته شده و ۱۰ درصد آن از خارج تهيه می شود.

رئيس سازمان انرژی اتمی مقابله دشمنان را امری واقعی ذکر کرد و گفت: ويروس های رايانه ای چيزهای واقعی هستند، دشمن خطوط لوله گاز را هدف قرار می دهد، دام آلوده و بذر مشکل دار توليد می کند که جنگی بيولوژيک است يا خرابکاری صنعتی در نفت و گاز می کند ولی ما هم ورزيده تر می شويم و آماده ايم به کشورهای ديگر برای جلوگيری از خرابکاری های صنعتی خدمات بدهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016