سه شنبه 20 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با تمديد نشدن مرخصی؛ ۵ زندانی سياسی ديگر به زندان اوين بازگشتند

کلمه ـ سيدشهاب الدين رضوی، مجيد صداقت، محمد رضايی، محمود باقری و بهزاد هوشمند با تمديد نشدن مرخصی نوروزی به بند ۳۵۰ زندان اوين بازگشتند.

به گزارش خبرنگار کلمه، سيدشهاب الدين رضوی، مجيد صداقت، محمد رضايی، محمود باقری و بهزاد هوشمندزندانيان محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوين که ۲۸ اسفند به مرخصی نوروز آمده بودند با تمديد نشدن مرخصی نوروزی به همراهان خود در زندان اوين پيوستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين نيز پيش از پايان تعطيلات عماد بهاور، نسرين ستوده، مصطفی بادکوبه ای، حسن اسدی زيدآبادی، کاميار پارسا و سامان حميدی با عدم تمديد مرخصی نوروزيشان به زندان اوين بازگشته بودند.

براساس قوانين، مرخصی از حقوق اوليه زندانيان محسوب می شود اما مسوولان قوه قضاييه و امنيتی از آن به مثابه اهرم فشار بر زندانيان و خانواده هايشان نگاه می کنند و طی چهار سال گذشته زندانيان سبز بيشترين فشار و آزار را متحمل شدند.

برای دادن مرخصی به يک زندانی سياسی نهادهای مختلف تصميم گيرنده هستند نهادهايی مثل وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و قوه قضاييه. گاهی برای اينکه يک زندانی چند روزی را نزد خانواده اش بگذراند بايد موافقت همه اين نهادها جلب شود. کينه ورزی های شخصی و موافقت بازجوهايی که فراتر از قانون قدرت تصميم گيری دارند، نيز از مراحلی است که يک زندانی را مستحق مرخصی و ديگری را فاقد آن تشخيص می دهد. در نهايت وقتی تمام اين مراحل طی می شود، زندانی سياسی قادر است چند روزی و فقط چند روزی را نزد خانواده اش بگذراند.

اين در حالی است که طبق قوانين تمام زندانيان بجز تعداد اندکی حق استفاده از مرخصی نوروزی را دارند. قاچاق مسلحانه و يا عمده مواد مخدر و روانگردان‌ها و ساير محکومينی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان يا قاضی ناظر زندان يا رئيس زندان يا شورای طبقه بندی شايستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016