چهارشنبه 21 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش سالانه عفو بين‌الملل: ايران پس از چين بيشترين اعدام را دارد

سازمان عفو بين‌الملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران با ۳۱۴ اعدام، پس از چين بيشترين اعدام‌های سال ۲۰۱۲ را دارد. عفو بين‌الملل گفته است اين در حالی است که پيش‌بينی می‌شود اعدام‌ها در ايران دو برابر اين تعداد باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو زمانه ـ سازمان عفو بين‌الملل امروز چهارشنبه ۲۱ فروردين (۱۰ آوريل) گزارش سالانه خود درباره حکم اعدام در جهان را منتشر کرد.

بنا به اين گزارش در سال ۲۰۱۲ دست‌کم ۶۸۲ مورد حکم اعدام به اجرا گذاشته شده است.

عفو بين‌الملل می‌گويد اين آمار، آمار رسمی است و بسياری از اعدام‌ها اعلام رسمی نشده‌اند.

اين سازمان مدافع حقوق بشر می‌گويد در خيلی از موارد محاکمه افراد نيز روند عادلانه‌ای نداشته‌ است.

بر اساس اين گزارش تعداد اعدام‌شدگان در چين "هزاران نفر" است و اين کشور در رتبه نخست بيشترين اعدام‌ها قرار دارد.

همچنين به‌گفته عفو بين‌الملل برپايه آمار رسمی در سال ۲۰۱۲ در جمهوری اسلامی ايران ۳۱۴ نفر اعدام شده‌اند در حالی که پيش‌بينی می‌شود آمار واقعی دو برابر اين تعداد باشد.

عراق نيز از جمله کشورهايی است که آمار اعدام در آن در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ بيشتر شده است. دست‌کم در سال گذشته ۱۲۹ حکم اعدام در اين کشور اجرا شده است.

پس از عراق، عربستان سعودی با ۷۹ اعدام در رده چهارم قرار دارد.

عفو بين‌الملل گفته است در اين چهار کشور به‌ندرت افراد متهم از حق داشتن وکيل برخوردار بوده و عادلانه محاکمه شده‌اند. همچنين در اين چهار کشور از متهمان در زير شکنجه اعتراف می‌گيرند.

آمريکا نيز در ميان کشورهای دمکراتيک با ۴۳ مورد اعدام، بيشترين اعدام‌ها را داشته است که سه‌چهارم آن‌ها در چهار ايالت تگزاس (۱۵)، اُکلاهُما (شش)، آريزونا (شش) و میسی‌‌سيپی (شش) صورت گرفته‌اند.

در آمريکا نيز همه متهمان از روند قضائی عادلانه بهره نبرده‌اند.

در اروپا تنها کشوری که هنوز حکم اعدام را به اجرا می‌گذارد بلاروس است. در اين کشور دست‌کم سه نفر در سال گذشته اعدام شده‌اند.

ژاپن نيز تنها کشور گروه جی ـ هشت که در سال گذشته حکم اعدام را اجرا کرده است. ژاپن در سال ۲۰۱۲ شش مرد و يک زن را اعدام کرده است.

هندوستان که از سال ۲۰۰۴ حکم اعدام را به اجرا درنياورده بود در سال گذشته يک پاکستانی را که در عمليات تروريستی سال ۲۰۰۸ در بمبی شرکت داشت اعدام کرد. در اين کشور هم‌اکنون ۴۰۰ نفر در انتظار حکم اعدام هستند.

عفو بين الملل ابراز نگرانی کرده است که در سال گذشته برخی از اعدام‌های صورت‌گرفته به‌منظور اهداف سياسی بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016