پنجشنبه 29 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تغييرات گسترده مقامات قضايی و امنيتی در دادستانی تهران

کلمه- گروه خبر: به دنبال کشف يک شبکه فساد مالی، اداری و اخلاقی در دادستانی تهران تعدادی از قضات و مقامات قضايی و امنيتی آن در چند هفته اخير تغيير و جابجا شده‌اند. مهم‌ترين اين تغييرات برکناری رشته احمدی معاون امنيتی دادستان تهران است. او از اين سمت برکنار و با يک رتبه پائين‌تر به قاضی در يکی از مناطق شمال تهران گمارده شده است.

چند روز پيش کلمه خبر داده بود که رشته احمدی سرپرست قبلی دادسرای شهيد مقدسی مستقر در اوين اواخر اسفند ماه گذشته از اين سمت برکنار و علی تورک رييس دادگاه انقلاب اهواز جانشين وی شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار کلمه، به دنبال شکايت همسر يکی از اين قضات و مقامات امنيتی مبنی بر رفتار نامناسب و غير اخلاقی اين قضات و کارکنان دادگستری با اعضای خانواده‌شان و اينکه از درآمدهای مالی هنگفتی برخوردارند اما معلوم نيست اين منابع مالی را در چه جاهايی هزينه می‌کنند، تعقيب و مراقبت چندين ماهه توسط حفاطت و اطلاعات قوه قضائيه بر روی آن‌ها صورت می‌گيرد که در ‌‌نهايت برای جلوگيری از گسترش اين اقدامات و سوء استفاده‌های مالی و اداری و اخلاقی و کشيده شدن آن به افکار عمومی، معاون امنيت دادستان تهران به عنوان بالا‌ترين مقامی قضايی و امنيتی که درگير اين فساد بوده به همراه تعدادی ديگر از قضات و کارکنان آن برکنار می‌شوند.

اين در حالی است که هم اکنون پرونده مقامات سابق دادستانی تهران و شخص سعيد مرتضوی به عنوان دادستان وقت تهران در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ و مساله کهريزک در محافل قضايی در حال بررسی است.

در اين پرونده معاون امنيت مرتضوی، قاضی حداد و حيدری فر يکی ديگر از قضات دادستانی تهران در زمان انتخابات متهم هستند. هرچند روند رسيدگی به آن هرگز مستقل و فارغ از دخالت‌های سياسی نبوده و مانع شده تا عمق فساد و رفتارهای غيرقانونی مقامات دادستانی به اطلاع افکار عمومی برسد، اما به نظر می‌رسد جعفری دولت آبادی دادستان امروز تهران ميراث دار مسائلی است که گريبانش را گرفته است.

در اين ميان نقش معاون امنيتی دادستان هم در زمان و مرتضوی و هم در مورد جعفری دولت آبادی بسيار حائز اهميت است. هر چند وی يک قاضی است اما به طور کامل تحت کنترل و اداره مقامات امنيتی است و خواسته‌های آن‌ها را برآورده می‌کند.

در چهار سال گذشته رشته احمدی به عنوان دادستان تهران کسی بوده که بنا برخواست مقامات امنيتی بيشترين فشار‌ها و محدويت‌ها را بر زندانيان سياسی و عقيدتی روا داشته، بسياری از آن‌ها را به زندان های انفرادی فرستاده و با امضای وی بسياری از آن‌ها به زندان رجايی شهر، کهريزک و يا شهرهای ديگر منتقل شده‌اند. اين در حالی است که تمام اين اقدامات غير قانونی بوده و در احکام اين زندانيان نيز نيامده که به زندان های ديگر تبعيد شوند. رشته احمدی تا آن حد مورد توجه مقامت امنيتی بوده که به عنوان ناظر قضايی و امنيتی در تعدادی از ملاقات‌های اعضای خانواده ميرحسين موسوی با آن‌ها حضور داشته و همواره رفتارهای تندی نسبت به آن‌ها داشته است.

يکی ديگر از ابعاد اين تغيير و تحولات گسترده در دادستانی تهران را بايد در خصوص موقعيت جعفری دولت آبادی دادستان امروز تهران دانست. رشته احمدی و تعدادی ديگر از افراد برکنار شده، کسانی هستند که جعفری دولت آبادی با خود از خوزستان آورده و در دادستانی تهران مستقر کرده است. او مدتی دادستان خوزستان بود. اين اتفاق برای دولت آبادی بسيار گران آمده و هنوز نتوانسه که فرد خاصی را برای سمت معاونت امنيت خود برگزيند. فردی که گوش به فرمان مقامات امنيتی باشد.

از سوی ديگر گفته می‌شود برقرای ارتباط نزديک بين رشته احمدی به عنوان معاون امنيت دادستانی تهران با برخی مقامات دولتی و مشخصا رحيمی معاون اول رئيس دولت يکی ديگر از دلايل برکناری وی بوده است. به دليل اختلاف شديدی که دولت با قوه قضائيه دارد اين ارتباط دوستانه برقرار کردن به نوعی خيانت به قوه قضائيه بوده و طبيعی است که بايد با شخص خاطی برخورد شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016