دوشنبه 2 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش ماه فروردين ۱۳۹۲ شيرين عبادی از وضعيت حقوق بشر در ايران

• دستگاه قضايی و سازمان زندان‌ها مسئول جان زندانيان هستند

شيرين عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در ادامه گزارش های ماهانه خود، به بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه فروردين ۱۳۹۲ پرداخت. خانم عبادی در مقدمه گزارش ماه فروردين ۱۳۹۲ به موضوع بی توجهی مقام های قضايی شکايت های زندانيان و بستگان آنها پرداخته است. اين مدافع حقوق بشر در گزارش خود، به اعتصاب غذای مهدی خزعلی اشاره کرده که در اعتراض به اين بی توجهی صورت گرفته است. بر اين اساس خانم عبادی توجه مسئولان دستگاه قضايی و سازمان زندان ها را نسبت به حفظ سلامت زندانيان جلب کرده و هشدار داده است که در صورت وقوع هر حادثه برای زندانيان، مسئوليت جان آنها بر عهده مقامات است و اين مسأله از جهت حقوقی قابل تعقيب کيفری است.

برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در ادامه گزارش خود که به دو زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سياسی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "ميراث فرهنگی و محيط زيست" به بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران پرداخته است.

به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه فروردين ۱۳۹۲ شيرين عبادی که در اول ارديبهشت ماه ۱۳۹۲منتشر شده، به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارشی مختصر از وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه فروردين ۱۳۹۲

مقدمه

عدم توجه مسئولان قضايی به ضوابط قانونی از يک سو و نفوذ مأموران امنيتی در دادگاه های انقلاب از سوی ديگر باعث شده است تا وضعيت زندانيان سياسی و عقيدتی روز به روز وخيم تر شود. بنابراين از آنجا که قوه قضاييه به شکايت های زندانيان و بستگان آنها رسيدگی نمی کند و پاسخگوی چرايی عدم رعايت قوانين نيست، برخی زندانيان سياسی و عقيدتی دست از جان شسته و با اعتصاب غذا، اعتراض خود را بيان می کنند که از آن جمله می توان به وضعيت دکتر مهدی خزعلی اشاره کرد. او که پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری چند مرتبه بازداشت شده بود، بار ديگر در تاريخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ در جلسه سرای اهل قلم، دستگير و روانه زندان شد.

اکنون مهدی خزعلی با گذشت حدود صد روز از شروع اعتصاب غذايش در وضعيت جسمی نامناسبی به سر می برد به گونه ای که خانواده او به شدت نگران جانش هستند ولی با اين وجود تاکنون به شکايت آقای خزعلی رسيدگی نشده است.

همچنين علاوه بر مطالبی که در بالا بيان شد، خلاصه ای از وضعيت نقض حقوق بشر در ايران در فروردين ماه ۱۳۹۲ در پی می آيد. اين گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سايت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسيده است و در سه بخش و به ۲ زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود.

وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه فروردين ۱۳۹۲

بخش اول – حقوق مدنی و سياسی و فرهنگی

الف- وضعيت فعالان سياسی – اجتماعی دگر انديش

۱) جميله کريمی- عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی و از جمله دعوت کنندگان سيد محمد خاتمی برای حضور در انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۹۲-، حسين کيانی از فعالان شهرستان آمل، عبدالغفور قلندری نژاد از دراويش و سه تن از اعضای خانواده دراويش محبوس در زندان به نام های بهنام يداللهی فارسی- برادر فرشيد يداللهی-، صادق مرادی سروستانی- برادر حميد و صالح مرادی- و مهران صادقی بازداشت شدند.

۲) غازی حيدری، فعال سياسی اهل اهوازکه در حال گذران محکوميت ده ساله خود در زندان کارون اهوازاست، در حکمی جديد به پنج سال حبس تعزيری ديگر محکوم شد.

۳) محسن قشقايی زاده و محمد پارسی از بازداشت شدگان سرای اهل قلم، محاکمه شدند.

۴) با مرخصی درمانی مسعود لدنی از فعالان ملی- مذهبی و عبدالله مومنی از اعضای سازمان ادوار تحکيم وحدت مخالفت شد.

۵) مقام های امنيتی با برگزاری مراسم ترحيم سيد احمد صدر حاج سيد جوادی از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران و از اعضای کابينه دولت موقت در سال ۱۳۵۷ در مکان های عمومی مخالفت کردند.

۶) تعدادی از زندانيان بيمار هستند و اقدامی برای درمان آنها نمی شود. در اين خصوص می توان از کيوان صميمی بهبهانی، سعيد متين پور و محمد رضا پور شجره نام برد.

۷) مهدی بيگدلی از دانشگاه اخراج شد.

ب- وضعيت فعالان فرهنگی، کتاب و مطبوعات، نويسندگان و روزنامه نگاران

۱) رضا اکوانيان و پوريا فرازمند، دو وبلاگ نويس و محمد رضا عالی پيام، شاعر بازداشت شدند.

۲) مجتبی دانش طلب از طلبه های وبلاگ نويس برای گذراندن شش ماه حبس خود به زندان منتقل شد.

۳) محمدرضا تقوی‌فرد، مديرمسئول روزنامه خورشيد به دادگاه کيفری استان تهران احضار شد.

۴) سيامک قادری، روزنامه نگاری که در زندان دوران محکوميت خود را می گذراند، از خبرگزاری ايرنا اخراج شد.

۵)علی رضا هاشمی سنجانی، فعال صنفی معلمان و عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ايران به دادگاه انقلاب احضار شد.

۶) سايت دعوت از سيد محمد خاتمی برای کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۹۲ توسط نهادهای حکومتی فيلتر شد.

پ- ساير موارد نقض حقوق بشر

۱) «غ- ن»، «م- ز»، «م- الف»، «گ- الف»، در شيراز اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ايران اتهام اين افراد را سرقت مسلحانه اعلام کردند. «الف-ن» و«ب- د» در شيراز اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ايران اتهام اين افراد را سرقت مسلحانه و درگيری مسلحانه منجر به قتل اعلام کردند. «ع- ف»، «الف-الف» و «م-الف» در شيراز اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ايران اتهام اين افراد را سرقت مسلحانه و تجاوز به زنان اعلام کردند. همچنين بر اساس خبر خبرگزاری مهر، دو نفر در مشهد به اتهام تجاوز به عنف اعدام شدند.

۲) ماموران پليس فتا در قزوين، پسر جوانی را که اقدام به فروش فيلترشکن می کرد، بازداشت کردند.

۳) نشريه دانشجويی بيستون دانشگاه کرمانشاه با فشارهای امنيتی توقيف شد.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

۱) وضعيت اقتصادی در ايران همچنان نامناسب گزارش می شود. مرکز آمار ايران با انتشار جزئيات نرخ تورم سال گذشته و تغييرات قيمت کالا و خدمات مصرفی، نرخ تورم شهری را ۳۱.۵ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را نيز ۴۰.۶ درصد اعلام کرد. همچنين تازه ترين اطلاعات بانک مرکزی ايران در زمينه شاخص کرايه مسکن اجاره ای در مناطق شهری ايران، حکايت از تداوم افزايش شديد اجاره بها در مناطق شهری ايران دارد.

۲) بنابر گزارش مرکز آمار ايران، استان‌های لرستان، ايلام، کرمانشاه و کردستان به ترتيب بالاترين نرخ‌های بيکاری را داشته‌اند تا بيشترين سهم از نرخ بيکاری ۱۲/۲ درصدی سال ۱۳۹۱ را به خود اختصاص دهند.

۳)۲۶۰ کارگر کارخانه ذوب آهن زاگرس کردستان حدود سه ماه است که حقوق دريافت نکردند.

۴) مديرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اعلام کرد که شرکت های هواپيمايی، ۴۶۰ ميليارد تومان بدهی دارند و شرکت هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران (هما) ۱۸۰ ميليارد تومان، شرکت هوايی آسمان ۱۲۱ ميليارد تومان و شرکت هوايی ماهان ۹۲ ميليارد تومان بدهی دارند. اين در حالی است که بليط هواپيما در يک سال گذشته دو بار افزايش قيمت داشته است اما شرکت های هواپيمايی هنوز نتوانسته اند بدهی خود را بپردازند.

۵) شريف ساعدپناه و مظفر صالح نيا، دو عضو هيات مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران به شش ماه زندان محکوم شدند.

۶) تعدادی از زندانيان بيمار هستند و اقدامی برای درمان آنها نمی شود. در اين خصوص می توان از علی آزادی، فعال کارگری نام برد.

۷) «مجيد.پ»، يکی از کارگران بيکار شده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی (رجا)، خودکشی کرد.

بخش سوم- ميراث فرهنگی و محيط زيست

اخبار منتشر شده از ميراث فرهنگی و محيط زيست در فروردين ماه نيز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعيت اين حوزه دارد.

۱) ۴۰ تالاب کشور ۱۰ تا ۷۰ درصد خشکيدگی دارند.

۲) هیأت دولت رسماً آغاز اکتشاف نفت در پارک ملی کوير را اعلام کرد. آغار اين عمليات به تخريب محيط زيست منجر می شود.

۳) نايب رييس فراکسيون محيط زيست مجلس شورای اسلامی ايران اعلام کرد که سالانه پنج هزار نفر در کلان شهرها بر اثر آلودگی هوا فوت می کنند.

۴) شورای همکاری خليج فارس خواستار بازرسی آژانس بين المللی انرژی اتمی از نيروگاه بوشهر شد تا ثابت شود در اثر زلزله در بوشهر اين نيروگاه نشت نکرده و خطری متوجه محيط زيست نشده است.

خاتمه

در پايان اين گزارش ماهانه، توجه مسئولان دستگاه قضايی و سازمان زندان ها را نسبت به حفظ سلامت زندانيان به خصوص زندانيان سياسی و عقيدتی جلب می کنم و هشدار می دهم که در صورت وقوع هر حادثه ناگوار برای زندانيان، مسئوليت جان آنها بر عهده مقامات است و اين مسأله از جهت حقوقی قابل تعقيب کيفری است.

شيرين عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳

اول ارديبهشت ۱۳۹۲

توضيح: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بيشر در خصوص اين گزارش به سايت ها و خبرگزاری های زير مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاری رسمی ايران (ايرنا)، خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سايت های کانون مدافعان حقوق بشر، جرس، الف، کميته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نيوز، سنی آنلاين، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکريان، ندای سبز آزادی، راديو زمانه، راديو فردا و بی بی سی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016