چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يونسی، وزير پيشين اطلاعات: ناطق نوری اصلاح طلب است، عسگراولادی، مطهری و افروغ به اصلاح طلبان نزديک می شوند

ايسنا ـ وزير پيشين اطلاعات با بيان اينکه "اين خواص هستند که می‌توانند عامه مردم را به ميدان رقابت بکشانند"، اظهار کرد: من نسبت به يک ماه پيش اميدم بيشتر است که آقای روحانی يکی از دو قطب کانديداها شود و ما شاهد يک انتخابات با شکوه و حماسی باشيم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين يونسی در نشستی که از سوی سازمان جوانان حزب اسلامی کار و با همکاری جوانان مجمع نيروهای خط امام (ره) با عنوان «حماسه سياسی، حماسه اقتصادی» برگزار شد، اظهار کرد: بايد بين کسانی که «بر نظام» و «در نظام» هستند فرق قائل شد. کسانی که اساس نظام را قبول ندارند ممکن است که راهی قهرآميز را انتخاب کنند اما کسانی که درون نظام هستند راهی جز اصلاح را قبول نخواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه "راه صلح‌جويانه در جهت تقويت بنيان‌های يک نظام است و برانداز نخواهد بود"، اظهار کرد: اين روند در منطق اسلام با عنوان امر به معروف و نهی از منکر شناخته می‌شود و در اين راستا بايد دانست در اسلام امر به معروف بيش از هر چيزی خطاب به حکومت و حاکميت است. روش اصلاح‌طلبانه با قرائت‌های تنگ‌نظرانه کلاسيک همخوانی ندارد و نظرات مشوقانه يک شهروند نسبت به يک حکومت را می‌پذيرد. حکومت هم نبايد از نظرات مشوقانه ناراحت شود بلکه بايد از آن استقبال کند.

يونسی با بيان اينکه "به کار گرفتن روش‌های قانونی، عقلانی و کارشناسی برای اصلاح مديريت و حکومت به تحليل آقای روحانی نزديک است"، گفت: درک چنين تحليلی برای تصميم‌گيری‌های سياسی مهم است. آقای روحانی نزديک‌ترين گفتمان به دوره اصلاحات محسوب می‌شود؛ اگرچه ويژگی‌هايی که ايشان دارند، برای اصولگرايان و برای اشخاصی همچون برخی روحانيون تنگ نظر قابل تحمل نيست و وجود چنين ويژگی‌هايی برای ما اين تکليف را ايجاد می‌کند که از ايشان دفاع کنيم.

وزير پيشين اطلاعات خاطرنشان کرد: من مطمئنم شانس آقای روحانی در بين خواص و نخبگان که در اين دوره بيش از هر زمان ديگری تحقير شده‌اند، بيشتر از هر شخص ديگری است.

وی در ادامه با بيان اينکه "اين خواص هستند که می‌توانند عامه مردم را به ميدان رقابت بکشانند"، اظهار کرد: من نسبت به يک ماه پيش اميدم بيشتر است که آقای روحانی يکی از دو قطب کانديداها شوند و ما شاهد يک انتخابات با شکوه و حماسی باشيم.

روحانی افزود: اصلاح‌طلبان طيف وسيعی هستند که به هيچ وجه قصد براندازی ندارند و نظام اسلامی را نبايد جدای از اصلاح‌طلبان تعريف کرد. در حال حاضر هم می‌بينيم که بسياری از اصولگرايان، اصلاح‌طلبند؛ همچون آقای ناطق نوری که زمانی رهبر يک جريان اصولگرا بود و امروز يک اصلاح‌طلب محسوب می‌شود و آقای عسگراولادی و علی مطهری و افروغ نيز به اصلاح‌طلبان نزديک شده‌اند.

وی با بيان اينکه "اصلاح‌طلبی را بايد با اقدامات و فعاليت‌های يک شخص تعريف کرد"، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در نظام جمهوری اسلامی بايد به عنوان يک جريان منتقد به رسميت شناخته شوند، چراکه ساز و کارهای اصلاح‌طلبانه نيز در قانون اساسی ما به رسميت شناخته شده است.

در ادامه اين نشست، يکی از حاضرين از يونسی درباره اتفاقات مربوط به سال ۸۸ پرسيد که وی در اين باره گفت: آنچه که در سال ۸۸ رخ داد چيزی بود که همه از بابت آن ضرر کردند.

يونسی در بخش ديگری از صحبتهايش با تاکيد بر اينکه "طبق اطلاعاتی که من دارم، قطعا آقايان هاشمی و خاتمی نمی‌آيند"، گفت: اجماع اصلاح‌طلبان به چند عامل بستگی دارد؛ يکی اينکه آقای قاليباف بماند يا نماند. اگر آقای قاليباف در عرصه بماند، خودش يک طرف ميدان قرار می‌گيرد. مساله ديگر اين است که آيا برخی نيروهای حاکميتی تا آخر بی‌طرف خواهند ماند يا خير؟ که البته قرائن نشان می‌دهد اين نيروها بی‌طرف می‌مانند. مهم‌تر از همه اينها اين است که دولت در اين مسير چه می‌کند. اگر دولت غايب اين انتخابات باشد و نيروهای حاکميتی هم بی‌طرف بمانند و آقای قاليباف هم در صحنه نماند، در آن صورت شکست اصولگرايان از اصلاح‌طلبان قطعی است.

يکی ديگر از حاضران به يونسی گفت که "آقای روحانی نمی‌تواند در قامت يک رييس‌جمهور قرار بگيرد و کاريزمای لازم برای بر عهده گرفتن چنين مسئوليتی را ندارد؛ ضمن اينکه همچون آقای عارف يک اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شود"، که يونسی به بيان توضيحی در اين باره پرداخت و اظهار کرد: من نگفتم آقای روحانی اصلاح‌طلب است. ايشان روش‌های اصلاح‌طلبانه دارد و نگاه سازندگی‌شان شبيه دولت آقای هاشمی و نگاه توسعه‌گرايانه‌شان نه فقط در بحث سياسی بلکه در بحث‌های اقتصادی و فرهنگی هم هست.

وی در عين حال اظهار کرد: ممکن است برخی اصلاح‌طلبان بگويند که آقای روحانی از ما نيست، در حالی که اين حرف بدی است چون حزب نبايد تعصب حزبی داشته باشد و بايد نتيجه کار حزبی را ديد. بيان چنين حرف‌هايی بچه‌گانه است و بايد دانست آقای روحانی تنها کانديدايی است که می‌داند چه می‌کند و چه مسئوليتی را می‌پذيرد و برنامه‌اش را آماده کرده است.

يونسی افزود: امکان ندارد بتوان آقای روحانی را مرعوب کرد يا اينکه کلاه سر ايشان گذاشت. ايشان کسی است که در مقابل تعدی قوا می‌ايستد و قدرت حرف زدن و بيان منطق را دارد و البته با توجه به محافظه‌کار بودنشان حرف‌هايی نمی‌زنند که بعدا ايجاد دردسر کنند.

يکی ديگر از حاضران، درباره اخبار منتشر ده مبنی بر پيشنهاد هاشمی برای ائتلاف جهانگيری، روحانی و خاتمی پرسيد که وزير پيشين اطلاعات در اين باره گفت: ما اميدواريم چنين اتفاقی بيفتد و هنوز برای اين اتفاق دير نشده است و آقای هاشمی هم تاکيد دارند که چنين اتفاقی رخ دهد.

وی همچنين اظهار کرد: نوع رويکرد آقای روحانی به بحث هسته‌يی، نقطه قوت ايشان محسوب می‌شده و ايشان توانست در اين مسير گام‌های مثبتی را بردارد ضمن اينکه مديريت و سياست‌های آقای روحانی به گونه‌ای بود که ضمن حفظ اصل فناوری هسته‌ای از تحريم هم جلوگيری کردند.

وزير پيشين اطلاعات در ادامه صحبتهای خود تاکيد کرد که "تحريم انتخابات، رويکرد اصلاح‌طلبان نيست بلکه اصلاح‌طلبان، تحريمِ تحريم را مورد توجه قرار می‌دهند".

وی در پايان اظهار کرد: در انتخابات پيش رو همچون هر انتخاباتی، جوانان موتور متحرکه انتخابات محسوب می‌شوند و هرکس بتواند مدلی را که آقای خاتمی در سال ۷۶ در اين مسير برگزيد مدنظر قرار دهد، موفق خواهد بود.

به گزارش ايسنا، در اين نشست از سوی پيام مجرد رييس سازمان جوانان حزب اسلامی کار بر اين نکته تاکيد شد که سازمان جوانان اين حزب تنها از کانديدای خود يعنی حسين کمالی حمايت می‌کند و اولويتش در ابتدا حضور کمالی است و بعد از آن نامزد مورد نظر و اجماع شده جبهه اصلاحات را مدنظر قرار می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016