یکشنبه 8 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: نمی‌گويم نمی‌آيم، با اسرائيل سر جنگ نداريم

هاشمی رفسنجانی احتمال کانديداتوری خود را رد نکرد و گفت: نمی گويم نمی آيم.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر يکشنبه جمعی از خبرنگاران، نويسندگان، دانشجويان و طلاب اصلاح طلب در ساختمان مجمع تشخيص مصلحت نظام با آيت الله هاشمی رفسنجانی ديدار و گفتگو داشتند. در اين جلسه ۶ نفر به نمايندگی از ساير حاضرين با قرائت بيانيه، نامه و درخواست از آيت الله هاشمی خواستند تا خود را برای رياست جمهوری آينده کانديدا کند. يکی از سخنرانان هاشمی را مسئول تغيير کشور، ديگری تنها چاره ساز مشکلات کنونی کشور و ديگری شاه کليد مشکلات خواند.

در ادامه هاشمی رفسنجانی گفت: اينکه می گوئيد در کشور تنها من هستم که ميتوانم مشکلات را برطرف کنم برای من شرمندگی است. اگر حرفهای شما را بپذيرم يعنی اينکه در کشور ديگر مردی توانمند نيست و ما نتوانسته ايم در اين ۳۴ سال افرادی را برای مديريت کشور تربيت کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه اين نشست گفت: من نمی گويم که نمی آيم ولی می گويم که دولت بعدی با بدهی های زيادی سرو کار دارد.

هم اکنون دولت به مردم ۵۰۰ هزار ميليارد تومان بدهکار است. همچنين ۲۰۰ هزار ميليارد تومان به بانکها، ۵۰ هزار ميليارد بابت اوراق مشارکت و ۲۰۰ ميليارد هم حقوق عقب افتاده بنگاهها و پيمانکاران است.

دولت ۸ سال مديران باسابقه را از ميدان در کرد

وی در ادامه اين نشست گفت: متاسفانه اتفاقات تلخی را در اين سالها شاهد بوده ايم. سياست دولت در اين هشت سال اين بوده است که نيروهای باسابقه را از ميدان بدر کنند. بعد اعلام کردند نسل جديد می آوريم. به نظر آنها گذشته زير سوال بود ولی از دوره امام حرف نمی زدند چون آن زمان رهبری رئيس جمهور بودند. آنها مديرانی که سابقه درخشان داشتند را خانه نشين کردند و حالا نسل جديد مديران ارزشی را نمی شناسد.

نوار ضبط شده ای دارم که نشان می دهد می دانستم کشور به مشکل می خورد

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه هم اکنون کشور در مرحله خطر قرار دارد گفت: ۲ سال قبل اين حرف را زدم. رسانه های معلوم الحال از کلمه خطير رنجيدند ولی برای اثبات حرفهايم مدرک دارم. ما در مجلس خبرگان رهبری کميسيونی داريم به نام کمسيون تحقيق که ۱۲ عضو با رای خبرگان مسئوليت بررسی نقاط ضعف دستگاه های زير مجموعه رهبری را دارند تا موردی پيدا شد گزارش کنند. سال ۸۷ آقايان اين کمسيون به دفتر من آمدند که شما با آقای احمدی نژاد مشکل داريد بياييد مشکلات برطرف شود. البته اينها همان آقايانی بودند که از ايشان حمايت کرده و تائيد تقدس سازی هم داشتند. به من گفتند مشکل شما چيست؟ من نشستم و به مدت ۲ ساعت و نيم فهرست مشکلات گذشته و امروز و آينده را بازگو کردم. تا جايی که آنها گفتند اگر می دانستيم نمی گذاشتيم وضع اينطور رقم بخورد.

اگر به نظرات من عمل می شد گرفتار شرارتهای سال ۸۸ نمی شديم

می خواهم بگويم که من تمامی اين جلسه را روی نوار ضبط کردم و يکی دست دبيرخانه شورای نگهبان است و يکی هم دست خودم که نمی خواهم فاش شود ولی همه را پياده کرده و جزوه کرده ام. چون اهل وحدت هستم نه تفرقه اندازی. تمام حرفهايی که در مورد آينده گفتم و روی نوار ضبط شده محقق شد. اگر به نظرات بنده عمل می شد امروز گرفتار شرارت های سال ۸۸ نمی شديم چون برای من اين اتفاقات روشن بود.

احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و می شناختمش ولی سياستش اين بود که نيروهای انقلابی حذف و بدنام شوند. و امروز می بينيم که سياست ما بی برنامه و روز مره شده است.

برنامه چهارم بدون دولت هم می توانست ۲۳ درصد اجرا شود

آيت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به برنامه چهارم توسعه گفت: سياست کلی اين برنامه را مقام معظم رهبری امضا کرده و با تصويب مجلس و شورای نگهبان بايد اجرايی می شد و اگر اجرا می شد تمامی مشکلات کنونی کشور وجود نداشت. سيسات خارجی اينگونه نبود. بعد از چند سال آقايان گفتند بايد برنامه چهارم خمير شود. سوال اين است وقتی رهبری امضا کرده و مجلس و شورای نگهبان تائيد کردند مگر می شود خمير شود؟ بعد اعلام شد که ۲۳ درصد برنامه چهارم توسعه اجرا شده است. خب اگر دولت هم نبود اين ۲۳ درصد اجرا می شد و شايد هم بيشتر چون کشاورز و کارمند و معلم و مردم به کار خودشان می پرداختند.

آنهايی که حرفشان را به راحتی حذف می کنند آيا می شود به آنها اعتماد کرد

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی گفت که ارز مرجع به هيچ کالايی نمی دهيم. يعنی مردم مايوس شوند که واردات نداريم. يعنی اينکه رسما اجناس مخفی می شود و خريداران بيشتر می خرند و انبار می کنند. بعد موج عظيمی بلند شد و معاون اول رئيس جمهور گفت: بانک مرکزی بيخود گفته است. اينجا ديگر دولت ترسيد. آنهايی که حرفشان را به راحتی حذف می کنند آيا می شود به آنها اعتماد کرد. البته از اين اتفاقات در اين دولت بسيار رخ داده ولی اين نمونه به روزش بود که گفتم.

دولت به کشورها می گويد بياييد دعوا کنيم

البته در سياست خارجی هم بد عمل شده است. ندای حل من مبارز می طلبند که بياييد دعوا کنيم. بعد می گويند قطعنامه ها کاغذ پاره است برويد آب زيرش را بخوريد. عهدنامه شورای امنيت برای لغوش بايد دوباره اجماع شود و اين اجماع برای کشور هزينه زيادی دارد. بايد کلی از ما باج بگيرند.

البته من اينجا يک گريز بزنم و آن اين است که غرب هميشه دنبال دشمنی و جنگ با ايران و ضربه زدن بوده است. نمونه آن هشت سال دفاع مقدس و ۱۰۰۰ ميليارد تومان خسارت جنگ است. با کارهايی که انجام داديم شورای امنيت را قانع کرديم که عراق آغاز کننده جنگ بوده ولی در مورد غرامت با ۱۰۰ ميليارد تومان آن موافقت شد که البته هنوز پرداخت نشده است.

هيچ دولت ديکتاتوری نمی تواند در دنيا موفق شود

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: برای برون رفت از وضعيت فعلی کشور ۲ راهکار دارم. که هر شخصی که رئيس جمهور شود اگر اين دو راهکار را عمل کند قطعا موفق خواهد شد. اولين راهکار اين است که بايد بداند حکومت برای مردم است. اين نمی شود که هر کس هرکاری دلش بخواهد بکند و به مردم اجازه ندهد اعتراض کنند. مردم صاحب حکومت هستند. خدا هم حق حکومت را تنها به ۱۲ معصوم داد و بعد از آن هر فردی که مسئول حکومت شد به رای مردم آمد. اگر دولت بر مردم تحميل شود مردم در شرايط خطر همکاری نمی کنند و هيچ دولت ديکتاتوری نمی تواند در دنيا موفق شود.

آيت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: انتظار داريم کسانی که صلاحيت دارند بی جهت رد نشوند چرا که مردم خودشان اصلح را می شناسند و نمی گذارند کشور خراب شود.

ما با اسرائيل سر جنگ نداريم

وی همچنين در مورد برخی اظهارات در سياست خارجی گفت: راهکار دوم موضوع ترميم سياست خارجی است. ما با اسرائيل سر جنگ نداريم. حالا اگر عرب ها جنگ کردند ما کمک می کنيم. در زمان جنگ هم پيشنهاد پذيرش قطعنامه از سوی بنده بود. اگر امضا نمی شد تبريز و تهران و اصفهان مورد حمله شيميايی با هواپيماهای اجاره ای فرانسه و روسيه انجام می شد و کلی تلفات می داديم. بعد که صدام به کويت حمله کرد برخی آقايان گفتند برويم از صدام حمايت کنيم. ما از صدام حمايت نکرديم و حتی پناهندگان کويتی را پذيرفتيم و دنيا به ما اعتماد کرد و تحرميها شکسته شد.

من نمی گويم نمی آيم

هاشمی اظهار داشت: من در کابينه ام از همه طيفهای سياسی استفاده کردم. که اين الان هم قابل پياده کردن است. نياز هم نيست من بيايم. البته من نمی گويم که نمی آيم. ولی می گويم ضرورت نيست پيرمرد ۸۰ ساله بيايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016